Voihan Diesel

5

Diesel, tuo viimeaikojen puhutuin ja mellakoiden aiheuttaja Ranskassa. Suomalainen ei lähtenyt kadulle mieltään osoittamaan dieselin puolesta kuten ranskalaiset tekivät. Suomalainen teki aloitteen eduskuntaan, siinä oli mielipidettä tarpeeksi. Dieselin korkea hinta kurittaa Suomessa taajaman ulkopuolella asuvaa vähäosaista kansaa, joiden on pakko liikkua ja joilla ei ole varaa laittaa uutta modernia autoa. Samalla kuritetaan myös taksiliikennettä, siellä ajetaan leipänsä eteen yötä päivää pitkiäkin matkoja. Eikä herkkua ole olla raskaan liikenteen diesellaskun maksaja. Myöskin monet yksityisyrittäjät tarvitsevat pakettiautoja yrityksen hoitamiseen, harvempi ajelee bensa pakulla työkeikkoja taajaman ulkopuolella.

Nyt on liikenneministerin suulla väläytetty dieselautojen kokonaan kieltävästä laista. Idean hän on kopioinut muualta maailmasta, jossa näitä rajoituksia on laitettu. Esimerkkinä Oslo, siellä oli dieselkielto aamu kuuden ja ilta kuuden välillä. Oslohan on maantieteellisesti sellaisella alueella, johon ilman saasteet jäävät roikkumaan useaksi päiväksi. Oslon keskustassahan ei muutaman vuoden päästä ajeta lainkaan autolla.

Suomessa ilmansaasteet ovat hetkellisiä ja olisinkin ennemmin huolissani katupölyn aiheuttamasta ilman hiukkaspäästöistä kuin dieselautojen aiheuttamista. Suomessa on liukasta aikaa noin 5 kuukautta vuodessa, jolloin hiekoitetaan teitä.  Silloin pölisee hiekka, sitä nostattavat ilmaan tienkäyttäjät, niin kävelijät kuin sähköautoilijatkin. Jos Suomessa kaupungeista halutaan hiukkasvapaat alueet, on siellä kiellettävä talvihiekoitus ja tämän puuttumisesta johtuen myös liikkuminen talviaikaan liukkauden takia.

Ei se teollisuuskaan ole ihan pienpäästöinen ole, teollisuus lisää kaupunkien hiukkaspäästöjä melko lailla. Miten suomalainen menee mökille sähköautolla? Yleensä vielä on peräkärry perässä, jolla kuljettaa kaiken ylimääräisen tavaran mökille, jossa on tarvetta sille ja tälle.  Entä karavaanari, tuo on kaikkien kaveri, ei se sähköllä kisko asuntovaunua. En ainakaan ole nähnyt sellaista yhdistelmää. Kyllä se polttaa yleensä dieseliä mennessään, sama homma on myös asuntoautoissa Suomessa. Diesel autokanta ei tule vähenemään ainakaan pakolla, jota nyt yritetään korkealla dieselverolla ja -hinnalla tehdä.

JAA

5 KOMMENTTIA

  1. Kuten mainittu, suuri osa Suomalaisista tarvitsee autoa, ja useimmalle valinta on ainakin tähän mennessä ollut diesel. Pitkien etäisyyksien maassa dieselauto on taloudellisesti viisain vaihtoehto, eikä tavan suomalaisella kaduntallaajalla ole varaa ostaa kalliita ja vielä kehitysvaiheessa olevia sähkö- tai hybridiautoja vain niiden ympäristöystävällisyyden takia. Lisäksi Suomalaiset ovat jo nyt edelläkävijöitä ilmastonmuutoksen torjunnassa, esimerkiksi kivihiilen käytön saralla. Suomalaisten autoilut sähkön tai dieselin voimalla eivät liikuta ilmastonmuutosta mihinkään suuntaan, sillä ongelmat ovat maailmanlaajuisia ja aivan jossain muualla kuin täällä. Vastuu ympäristöstä pitää tietenkin olla, mutta maltti on tässäkin asiassa valttia. Liikenne ei voi tässä maassa olla ensimmäinen kohde päästörajoituksille ennen todistetusti toimivia ratkaisuja logistiikan ja ihmisten liikkumisen tarpeisiin.

  2. Voi Janne, Janne: taas yksi persu-populistinen kirjoitus ”näinhän ne asiat koetaan”. Eikös? Dieselin hinta ei ole kiinni vihervassareista, luonnonsuojelijoista eikä edes Berneristä vaan perua markkinataloudesta. Kysyntä ja tarjonta, tiätsä? Googleta, tietoa löytyy. Edelleen naurattaa tämä ”syrjässä asuva vähäosainen kansa jonka on pakko hengenpitimikseen autoilla päivät pääksytysten”. Itse laskin alkutalvesta 2018 dieselin ja vastaavan bensa-auton kannattavuusrajan (joka pienelle perheautolle oli 22 000 km) ja päädyin bensakäyttöiseen. Kuka vähävarainen, työtön, syrjäytynyt jne laittaa dieseliauton jolla nollatulokseen päästäkseen pitäisi ajaa 60 km/vrk? Ei kukaan. Työssäkäyvien työmatkakulut kompensoidaan verotuksella. Jos ajoneuvoveroon menee muutama satku (ei ole pakko laittaa sitä suurinta katumaasturia päästäkseen työkkäriin;) niin kannattaa katsoa peiliin, jos ei lompsassa ole varaa. Sitten lopuksi pari kysymystä: Olisiko mielestäsi parempi, että suomalaiset mellakoisivat kadulla, kuten Ranskassa ja haluatko todella, että katujen+jalkakäytävien hiekoitus lopetetaan, kuten yllä esität, koska pienhiukkaset aiheutavat kuolemia? Ja sitten kun liukkauden torjunta lopetetaan, ja siitä seuraa kuolemia, kiellät liikkumisen (sekin on vihervassaripropagandaa)?

    • Huomioitko tuossa kannattavuusrajan laskennassa auton hankintahintaa? Ennen dieselauto oli yleensä aina kalliimpi, nykyään kun autovero määrätyy CO2 päästöjen perusteella vastaava bensiinimalli voi suurempien päästöjen vuoksi olla jopa useita tuhansia kalliimpi. Itsellä kilometrejä tulee vähän, mutta diesel on alla, koska hankintahinnan erotuksella maksaisin yli 10 vuoden verot, eli paljon pidempään kuin auto minulla todennäköisesti tulee olemaan.

  3. lainaan ”Teknikka ja Talous” lehdessä olleesta artikkelista vain loppuosan, joka kuuluu: Ilmastoa lämmittävät
    eniten hiilidioksidi ja etaani, joista valtaosa tulee teollisuudesta ja energiantuotannosta. Tieliikenteen osuus ihmisen aiheuttamista hiilipäästöistä on 16%. Tikun nokkaan nostetun dieselin haitallisten päästöjen osuus on 0,3%, josta kohuhiukkasia on 0,05%. Lisäksi typen oksidipäästöistä 90% suodatetaan pois SCR järjestelmällä, joka tekee niistä typpeä ja vettä. Kuten tiedetään hengitysilmassa on 78% typpeä. Liikenteen typpioksidipäästöt ovat mediajulkisuuteen nähden olemattomat. kun dieselin CO2 päästöt ovat pienemmät kuin bensiinin. Onkin helppo yhtyä tämän kirjoituksen otsikkoon joka on: ON YMPÄRISTÖTEKO TANKATA DIESELIÄ.

JÄTÄ VASTAUS

Kommentointi edellyttää, että JavaScriptin suoritus selaimessa on sallittu.