Radalle rahaa

7

Liikenne- ja viestintäministeriö käynnisti loppuvuodesta 2019 Suomi-Rata hankeyhtiön perustamiseen liittyvät neuvottelut. Hanke tulisi koskettamaan enemmän eteläsuomalaisia kuin pohjoisen väkeä. Päästäisiinhän toki viisitoista minuuttia aikaisemmin Helsinkiin, sujuvasti ja häiriöittä, Näin ainakin luvattiin hanketta markkinoitaessa. Mielestäni enemmän pitäisi saada kuin tuo 15 minuuttia ja ainakin lupaus, että tulevaisuudessa näin on. Ollaan kyllä epävarmoilla vesillä nyt.

Mukaan kutsuttiin: Akaan kaupunki, Finavia Oyj, Helsingin kaupunki, Hämeenlinnan kaupunki, Janakkalan kunta, Jyväskylän kaupunki, Kangasalan kaupunki, Lahden kaupunki, Lempäälän kunta, Nokian kaupunki, Oriveden kaupunki, Oulun kaupunki, Pirkkalan kunta, Porin kaupunki, Riihimäen kaupunki, Seinäjoen kaupunki, Tampereen kaupunki, Vaasan kaupunki, Vantaan kaupunki, Vesilahden kunta sekä Ylöjärven kaupunki. Valtiota pyydettiin myös tukemaan tätä.

Suunnittelun on arvoitu maksavan 154 720 000 euroa, Oulun kaupungin osakeomistus koko hankeyhtiön osakekannasta olisi 0,58 prosenttia ja samalla omistusosuutta vastaava rahoitusosuus 903 400 euroa. Kustannus jakautuu noin kymmenen vuoden ajanjaksolle, joka on suunnittelun arvioitu kesto. Rahoitusyhtiöön kerätään oma pääoman ehtoisena rahoituksena suunnittelun aikana. Kuluvan vuoden osalta Oulun arvioitu rahoitusosuus olisi 12 783,11 euroa, joka on samalla yhtiön perustamiseen liittyvä osakkeiden merkintähinta.

Kuntien rahoitusosuudet on jaettu asukasluvun ja vaikuttavuuden perusteella. Eniten hyötyville Helsingin, Vantaan ja Tampereen kaupungeille rahoitusosuus on suhteellisesti korkein. Esimerkiksi Tampereen ja Vantaan kaupunkien rahoitusosuudet ovat molemmille 11,1 miljoonaa euroa. Radan suoran vaikutuspiirin ulkopuolella oleville kaupunkien rahoitusosuus on matalin. Halvalla saataisiin, sanoisi Sulo Vilen aikoinaan. Vajaan miljoonan euroa epävarmaan hankkeeseen on Oulu laittamassa kymmenen vuoden aikana rahaa, sopii kyllä ihmetellä eikö Oululla ole muka muuta käyttöä tuolle rahalle? Onko unohdettu 56 miljoonan euron leikkauslista?

Miltähän tuntuu yt-neuvotteluissa olevista Oulun kaupungin henkilöistä tällainen rahan haaskaus? Kyläkouluja lopetetaan kyllä säästötoimen nimissä mutta rahaa riittää laittaa epävarmaan ratahakkeeseen. Kukaan ei tiedä miten jylläävä koronavirus tulee kohtelemaan Oulun taloutta, epäilen että ei kovin hyvin. Asia oli esillä Kaupunginhallituksessa 16.3. jolloin asia jätetiin pöydälle ja asiasta päätetään 23.3.

JAA

7 KOMMENTTIA

  1. Asiat on kylläkin laitettava tärkeysjärjestykseen tälläisena aikana ja heitettävä tuokin ratahanke samoin kuin Jäämeren täysin turha ratahanke ja Helsinki -Tallinna tunneli romukoppaan.Kehitysavun ja maahanmuuttoon heitetyt miljardit ovat nyt käytettävä omien kansalaisten hyväksi,sillä itkua ja parkua ja inhimillistä kärsimystä kuuluu kohta joka puolelta.
    -toivottavasti Oulun päättäjät ovat huomenna viisaita?

  2. Tätä infrahanketta sopii hieman epäillä, vaikka melkoinen kuoro sitä vaatiikin. Panostaminen henkisiin voimavaroihin ja osaamiseen voi tuoda pidemmän päälle enemmän hyötyjä ja hyvinvointia. Tällaistenko vuoksi mm. toisen asteen koulutusta on pitänyt supistaa?

  3. Prioriteetit on viimeistään nyt arvioitava Oulussakin kohilleen! Tämä höpösuunnitelma on ainakin Oulussa upotettava nyt kertakaikkiaan pois kuntalaistemme kuluista, kun Hämeenlinnassakin sekä omassa maakunnassaan on niin ymmärretty tehdä!

    Vaikka kuinka meidän verovarojamme houkutltaisiin sijoitettavan yhtiöön Hki – Tre välin ratainfran jonnin johtavaan nopeuttamiseen muka vastavuoroisin lupauksin ehkä sitten joskus… etelästäkin saatavan tukea oikeasti tärkeään, koko Suomen huoltovarmuuden takaavaan Suomi-rataan tänne, varsinaiseen pääradan ’ pullon kaulan ’ poistamiseen, välttämättömän kaksoisraiteen saamiseen ainakin Ylivieska – Oulu välille!

    Vihdoinkin, vielä juuri tässä kriisitilanteessa viimein järki käteen, kun KH:ssa on jo lisälistalla irtisanomisia, niin ehdottomasti EI ainakaan kuulu ’ennakkosijoittaa’ meidän Oulun veronmaksajien tärkeitä varoja n. milj.e!! ainakaan tähän pääkaupunkiseudun
    ratahankkeeseen, kun Hämeenlinna ei suostu kaavamuutoksen eikä Ylivieskaa edes uskallettu kutsua koko yrityksen perustamiskokoukseen!

    Vastuullista päätöksentekoa myös Oululta odotetaan tässä ratahankkessa. Kaikki tuki ja voimavarat nyt oikeisiin, koko Suomen huoltovarmuutta tukeviin ratahankkeisiin, siksi pikaista suunnittelua EU-rahojen saamiseksi Perämerenkaaren ratahankkeisiin. Olisikin ollut koko Suomemme yhteinen etu toimia yhtäaikaisesti ja ymmärtää ryhtyä Etelässä pikaisiin suunnitelmiin jo viime vuosikymmenellä tässä oikeassa hankkeessa Ruotsin kanssa, niin Suomen huoltovarmuutemme olisi jo nyt paremmalla tolalla!

    Nyt ainakaan ei totisesti enää ole varaa tuohon ’ minuuttihömppään’ sijoittaa yhtään euroa!

  4. No.Mimmonen päätös kokouksessa tuli?

    • Kiitos mielenkiinnosta asiaa kohtaan! Ouluhan lähti tähän hullutukseen mukaan ja Kalevan tietojen mukaan Tornion kaupunki käsittelee Suomi-rata hankkeeseen lähtemistä. Tornion kaupuginjohtaja Timo Nousiainen on vaikuttanut aikaisemmin Oulussa, joten ei ole ihme että on Tornio kiinnostunut mukaan lähtemään…

  5. Jos suunnittelun on arvoitu maksavan 154 720 000 euroa ja jakautuu noin kymmenen vuoden ajanjaksolle, joka on suunnittelun arvioitu kesto, niin mitä itse rakentaminen tulee maksamaan ja kestämään.

    • Kiitos mielenkiinnosta. Ratahankkeen kustannusarvio on 4-5 miljardia euroa riippuen siitä mistä rata tulee kulkemaan. Itse en kuitenkaan usko näihin lukuihin, oma-arvioni on noin 7 miljardia euroa. Ja ratahanke ei tule toteutumaan vallitsevan taloudellisen tilanteen takia eikä sijoittajat lähde tämmöiseen hankkeeseen mukaan, koska eivät saa sijoitukselle riittävää tuottoa. Oulun kaupunginhallitus päätti asian äänin 11-2 Perussuomalaiset sekä Kokoomuksen Husso vastustivat päätöstä.