Leijonaporu

21

Mistä löytyy leijona, tuo hyvän tuulen antaja? Kuka muistaa tuon mainoslaulun? Olemme saaneet lukea lehdistä ja sosiaalisesta mediasta tavallisesta pojasta jota opettaja oli puhutellut joululahjaksi saamastaan korusta koska siinä oli Suomen vaakunan leijona. Opettajan mielestä koru yhdistyy arvoihin jotka tuovat monikulttuuriseen kouluympäristöömme sopimattomia asenteita.

Mistähän lähtien leijona symboli on tuonut huonoa asennetta koulumaailmaan? Monikulttuurisuus hakee suomalaisten sietorajoja. Tähän hommaan on valjastettu koululaitos, kohta on joulujuhlatkin kiellettyjen listalla! Mihin kohta satavuotias Suomi on oikein menossa? Jos tällä tavalla tuhotaan Suomen arvokas historia ja kulttuuri, minusta ei monikulttuurisuuden tarvitse hajottaa hienoja suomalaisia perinteitä ja miksei voida yhdistellä kulttuureja? Miksi Suomen kulttuurin pitää olla kärsijän roolissa? Eikö meidän pitäisi olla ylpeä omista sukujuuristamme, löytyyhän niistäkin jo monikulttuurisuutta. Leijonakoru kirjattiin myös Wilmaan, eli koulun tietojärjestelmään. Missähän sävyssä? Opettajan ajatuspoliisina leikkiminen päätyy kommentiksi lapsen henkilökohtaisiin tietoihin.

Wilma on laajalti käytössä kouluissamme ja olen huolissani rekisterin käytöstä, mutta eritoten valvonnasta? Eräs äiti tuskaili Wilman olevan kuin rikosrekisteri, joka seuraa oppilasta, ketkähän pääsevät lukemaan oppilaan asioita? Ymmärrän, että tieto kulkee nopeasti kouluilta kotiin, mutta kuinka herkkiä asioita varttuvista lapsistamme saa kirjata ja millä mielellä lukee kuutosluokan opettaja kirjauksen ekaluokkalaisesta "leijonakoru"? Milloin Wilman tiedot hävitetään ja kuka vastaa rekisteristä?  Seuraako Wilma lasta läpi peruskoulun? Miltähän tästäkin pojasta tuntuu yläasteella kun opettaja sanoo että sinullahan oli jo ala-asteella näitä arvo-ongelmia. Ei varmasti kovin hyvältä.

Wilman hyviä puolia kuitenkin on, etteivät lapset pääse näihin merkittyihin tietoihin käsiksi. Nykyään kun on muodissa sinne laittaa kaikki tapahtumat oppilaan tekemisistä ja tekemättä jättämisistä. Vanhempi kuulee yleensä vain opettajan virheistä oppilaalta. Pitäisikö perustaa Wilman rinnalle Weikko-verkko johon oppilaat saisivat kirjata opettajan tekemiset ja opettajan esimies kävisi nämä sitten läpi ja voisi pyytää tarvittaessa lisäselvitystä niin opettajalta kuin oppilaaltakin.

Joka tapauksessa, myöhäiset onnittelut Pikkuleijonille maailman mestaruudesta!

JAA

21 KOMMENTTIA

  1. Oliko taustalla kyseisen pojan häiriökäyttäytyminen ja uhkailu tunnilla? Käytävälle joutunut rauhoittumaan, ihan niinkuin kuka tahansa, ennen ja nyt. Symbolien merkityksistä on hyvä keskustella, jos symbolia käytetään väärin (=ei suomalaisuuden kunniaksi vasn häpeäksi). Suomalainen koulu on arvostettu ja meidän kansan perusta. Kansankynttilöiden tehtävä ei ole ainakaan lisätä epätasa-arvoisuutta…
    Käytöstavatkin on hyvä oppia ihonväristä huolimatta.

  2. Hyvä ja ajankohtainen kirjoitus Jannelta. Wilma on hyvä työkalu tiedonvälitykseen, mutta olen Jannen tavoin ollut huolissani sen muodostumisesta rikosrekisteriksi.

    Asioiden kirjaaminen Wilmaan voi joissakin tapauksissa saada isot mittasuhteet ja väärinkäsityksiä oppilaan myöhemmällä opinpolulla. Tiedän tapauksia, joissa alaluokan oppilas on opettajan vaihduttua joutunut uuden opettajan ”silmätikuksi” vanhojen kirjausten vuoksi. Kirjausten, jotka ovat olleet mitättömiä tai asia on ymmärretty väärin luettaessa kirjausta.

    • Onpa täällä varsinaisia asiantuntijoita. Kertokaapa minullekin, joka on vuosia käyttänyt Wilmaa ja joka käyttää sitä päivittäin, miten sieltä saa näkymään edellisvuosien merkinnät? Kurssiin merkityt läksytkin katoavat, kun arviointikirjat toimeenpannaan.

  3. Eiköhän kannattaisi niin Jannen kui Jari-Pekankin hiukan suhteuttaa asioita?
    Yksi leijona-koru ei varmasti kenenkään tulevaisuutta kaada, vai pidättekö kenties tulevaisuuden rekisterinlukijoita niin auttamattoman yksioikoisina, että tulkitsevat jonkun joskus jossain kirjaamat trivialiteetit kuten te, rikosrekisterina?
    Ne, joilla on rekisterienlukutaitoa tai kriittistä arviointikykyä ylipäätään, joita toivoakseni pedagogeilla tulevaisuudessakin on, eivät varmaankaan maalaile härkäsiä kärpäsen nähdessään.

  4. Ihan vain tiedoksi, että Wilmassa voi lähettää myös yksityisviestejä. Kaikki lausetta tai kahta pidemmät asiat sekä hiukankin henkilökohtaisemmat viestit lähetetään yksityisviestinä, jota ei kukaan muu kuin vanhempi näe. Pyytäisin ottamaan selvää asioista ennen kuin teet näin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Toisekseen tilanne on hyvin epäoikeudenmukainen opettajan kannalta, sillä hän ei vaitiolovelvollisuuden vuoksi voi kertoa mitään oppilaaseen/vanhempiin liittyviä asioita. Tästä syystä hän ei voi puolustautua eikä kertoa asian taustoista tai kyseisestä tilanteesta mitään. Mutta mikäli asia olisi tuollainen kuin kuvailet, voin vakuuttaa etteivät sekä kyseisen koulun rehtori että opetustoimen johtaja tukisi tätä opettajaa. Ensisijaisesti kaikkien on kuitenkin ajateltava lapsen parasta ja suojeltava häntä.

    • Kiitos kommentista! Kyllä se opettaja näkee myös yksityisviestit ja olen kuullut tapauksen missä opettaja on lukenut näitä viestejä tarpeettomasti toisille kollegoilleen. Hyvä tapa varmasti on pyytää välittämään viestin muillekin opettajille, näin vältetään ulkopuoliset lukukerrat Wilmassa. Jääkö Wilmaan lokitiedostoon jälki lukijoista ja lukukerroista, ja voiko vanhempi ne nähdä tarvittaessa?

      • En nyt oikein ymmärtänyt, mitä halusit sanoa. Totta kai opettaja, joka lähettää yksityisviestin vanhemmalle, näkee sen, koska sen itse kirjoittaakin. Samoin jos opettajalle vanhempi yksityisviestin lähettää, niin tietysti opettaja sen näkee, kun se on kerran hänelle lähetetty. Mutta eivät sitä muut näe kuin juuri tämä opettaja. Opettajilla on omat Wilma-tunnuksensa, joilla kirjaudutaan sisään Wilmaan. En minä voi lukea kenenkään toisen opettajan yksityisviestejä. Ja jos opettaja luokalla vaihtuu, tämä opettaja saa aivan omat tunnuksensa eikä voi lukea yksityisviestejä, jotka on vanhalle opettajalle lähetetty.

      • Jos joku opettaja on lukenut toisille yksityisviestejä, niin sellaiseen tapaukseen pitää puuttua!

        Olet kuullut yhden tapauksen, vietiinkö tapaus eteenpäin vai mustamaalataanko kaikkia opettajia?

  5. Tässä taasen yksi esimerkki siitä, kuinka saadaan aivan viattomasta asiasta aikaan valtava poru, johon saadaan kytkettyä vaikka minkälaisia tarkoituksia. Eikö vain voitaisi todeta, että leijona riipus on ihan normaali koru, siinä missä joku muukin. Minä ainakin kannan ylpeänä kultaista leijona riipustani.

  6. Tärkeintä lienee se, miten pieni poika kohun Leijonakorustaan ymmärtää. Jos hän epäilee sen käyttöä jatkossa, on koulu totaalisesti epäonnistunut.
    Itselläni leijonia monia. On, vyössä, maanpuolustuskoulun rintamerkissä, ritariristissä. Milloin tulee ensimmäinen näiden viistoon katsoja? Toivon, ettei tulisi.

  7. Openopelle ja muille. Usein tuollaisen kukkahattuilun taustalla saattaa nimenomaan olla rehtori, tai kenties vierekkäisen koulun rehtori, jolta juoru on tullut. Kytkökset koulujen, rehtorien, opettajien, erityisopettajien, psykologien, kuraattoreiden, lastensuojelun, poliisien välillä ovat niin uskomattomia, että niitä ei tiedä ennen kuin itse joutuu kokemaan. Ja kun tämä kööri hoitaa asioita, heitä ei kiinnosta virheiden korjaaminen saatikka anteeksipyytäminen, positiivisesta palautteesta puhumattakaan. Lapsi ja vanhemmat ovat (dis)informaatiopaitsiossa, alakynnessä 10-1.

  8. Niinpä, milloin Leijonakoru muutti merkitystään? Vielä -90 luvulla se olisi saattanut olla ihan kiva Suomalaisuutta merkitsevä symboli, mutta ensin siitä tuli amislaisten suosima koru ja pian myöhemmin natiolismia korostava. Nyt nämä nahkatukat ovat nostaneet sen merkityksen tarkoittamaan käyttäytymishäiriötä. Niin kuin tuossakin koulumaailmaan sijoittuvassa mielensäpahoittamisessa, niin korun näyttäjä kuin se kelle korua vilautettiin ymmärtivät jo tämän iditiosmin.

  9. Pate Mustajärvi luopui pari vuotta sitten leijonakorun käytöstä ja pahoitteli silloin, että koru on rasistien pilaama. Kyllä voi lapsellekin kertoa eri symbolien merkityksistä ja piilomerkityksistä. Olihan hakaristikin ihan kelpo kuvio ennen kuin natsit omivat sen.

  10. Wilma on hyvä viestityskanava. Tarvittaessa voidaan lähettää joukkoviestejä, ryhmäviestit (esim. luokalle) ja yksityisviestit(useimmiten). Viestien salaaminen on sen mukaista. Tosi hyvä juttu (olen paljon käyttänyt).
    Symbolien merkitys on lasten ja nuorten keskuudessa suurta ja merkityksellistä. Se, että leijonakuvio on totaalisesti mustamaalattu eräiden jengien ja polittisten ryhmien johdolla, on surullista. Tällainen kaunainen ja vihaa lietsova toiminta yhdistetään mm. leijonasymboliin ja epämääräiseen siniristilipun käyttöön.

  11. Itselläni on joitain huonoja kokemuksia opettajista, niin omista kuin lasteni opettajista. Toisaalta myös hyviä kokemuksia. Eli opettajat antavat helposti kielteisten mielipiteidensä vaikuttaa oppilasarviointeihin. Eniten on harmittanut se kuinka opettaja on luullut tuntevansa lapseni ja uskonut tietävänsä mikä lapselle on parhaaksi. Yläasteikäisen tyttäreni olisi opettajan mielestä pitänyt tulla kouluun heti perheenjäsenen kuoltua, vaikka tyttö oli aivan poissa tolaltaan. No minä tunsin tyttäreni paremmin kuin tämä rehtori, joka piti 2 viikkotuntia tyttäreni luokalle. Annoin tytön olla pari viikkoa kotona, mikä auttoi häntä enemmän kuin heti pakolla kouluun meno.

  12. Onpa yhden opettajan Leijona-koru kannasta syntynyt iso poru.

    Opettajia on paljon, varmaan joku uutisoidun kaltaisestikin ajatteleva on joukossa. Tosin uutisoinnissa on kuultu vain äidin puoli tarinasta.
    Jos uutisointi pitää paikkaansa, on opettajan toiminnassa ja viestinnässä varmasti parannettavaa.

    Helsingin kaupungin opetusvirasto on jo oikaissut uutisointia, ja todennut että Leijona-koru kieltoa ei ole.

  13. Eikö oikeasti ole enää oikeita ja tärkeitä asioita mistä kirjoittaa?

    Yksi leijonakoru–> kohu-uutinen–>kiire kirjoittamaan–>tyhjää huulien läpsytystä.

    Wilma on toimiva keskustelualusta koulun ja kodin välillä.

    Mutta aina on niitä nillittäjiä, joiden mielestä oma mussukka ei ansaitse muuta kuin kehuja: ja nytkö sen opettajan pitäisi niitä sitten vanhemmille kantaa?

    Olisiko kuitenkin niin, että kunnon kodissa vanhemmat tukevat lasten oppimista olemalla kiinnostuneita läksyistä ja antavat ITSE sitä positiivista palautetta lapsilleen?

    Miten olisi seuraava kirjoitus vaikka: Persujen duunariosasto raiskaa–>uutinen (se oli jo)–>analysointia ja korjaavat toimenpiteet?

    Mutta ei. Virheellinen uutisointi leijonakorusta saa persun heräämään. Aivan kuten ”kiukaitten käyttökielto!!” jokin aikaa sitten. Nyyh teidän touhuja…

  14. Mistäs lähtien opettajien tehtäviin on kuulunut arvomaailmojen opetus?
    Opettajan tehtäviin ei kuulu mikään muu kuin tietojen ja taitojen opetus.

    Mitä tästä tulee jos lapsemme heti pienestä pitäen opetetaan jonkun viherhipin, suvakin tai rasistin maailmankuvan perässä hiihtäjäksi.
    No sillä tavalla toimien varmasti löytyy Hanhikiven voimalaitos työmaalle kaivinkoneen kopin katolle kiipeilijöitä jos tällä tavalla jatketaan. Ja kaiken maailman Sini Saareloita maailmalle laivoihin kiipeämään.

    EHEI.. ei tämä tälleen saa mennä. Opettajat saavat palata nyt perustehtäväänsä, mikä on opetus. Se on kuulkaa meidän vanhempian hommaa opettaa lapsillemme arvomaailmaa ja suhtautumaan asioihin realistisesti.

JÄTÄ VASTAUS

Kommentointi edellyttää, että JavaScriptin suoritus selaimessa on sallittu.