Kuntonyrkkeilyn avulla Iskuista elinvoimaa

0
On tiistai-ilta ja kello lähestyy puolta seitsemää. Kiviseinäinen käytävä alkaa hiljalleen täyttyä urheiluvaatteisiin pukeutuneista ihmisistä ja iloisesta puheensorinasta. Saapuessaan paikalle jokainen näyttää vuorollaan keltaista jäsenkorttiaan apuohjaajalle ja siirtyy seinustalle sitomaan käsisiteitä käsiinsä. Vanhat sekä uudet harrastajat otetaan aina hymyssä suin vastaan. Kuntonyrkkeily on hauska harrastus! Paikka on Raksilan uimahallin nyrkkeilysali ja alkamassa on Oulun Kuntonyrkkeilijöiden tiistai-illan harjoitukset.
Paikalle saapuu tuttuja kasvoja vuosien takaa sekä aivan uusia harrastajia. ”Kuntonyrkkeily sopii hyvin kaiken ikäisille ja kuntoisille” – kertoo Oulun kuntonyrkkeilijät ry:n perustaja Juha Hänninen. Kun kellon viisarit kääntyvät tasan puoli seitsemäksi, alkulämmittelymusiikki kajahtaa soimaan ja treeni on valmis alkamaan.
Kuntonyrkkeily toiminta alkoi Raksilan uimahallin tiloissa Oulussa syksyllä 1988 entisen olympianyrkkeilijän Juha Hännisen ja hänen kavereidensa toimesta. ”Seura perustettiin myöhemmin, koska muiden nyrkkeilyseurojen harjoituksiin eivät mahtuneet ne, jotka halusivat kilpanyrkkeilyn sijaan vain harrastaa nyrkkeilyä”, muistelee Hänninen. Tällöin Hänninen alkoi opettaa nyrkkeilyn ystäviä lajin saloihin. Vuosien aikana toiminta on kasvanut hurjaa vauhtia ja viikoittain uudet harrastajat löytävät kuntonyrkkeilyn pariin. Kuntonyrkkeily on erittäin tehokas liikuntamuoto, jolla on paljon positiivisia vaikutuksia ihmisen fyysiseen sekä henkiseen hyvinvointiin. Sen monipuoliset harjoitukset parantavat nopeasti lihaskuntoa ja peruskestävyyttä. Harrastaja pystyy itse säätelemään harjoituksen vaativuutta omaan kuntotasoon sopivaksi, mistä johtuen kuntonyrkkeily sopii erinomaisesti eri tasoisille liikkujille, vasta-alkajista huippu-urheilijoihin. Lajin vauhti, vaihtelevuus ja tekninen haastavuus auttavat tehokkaasti myös unohtamaan arkipäivän stressitekijät.
Kuntonyrkkeilyssä koko vartalon hallinta on avainasemassa; lyönnit lähtevät jaloista, lantiosta ja vartalosta tuoden rintarankaan rotaatioliikkeen. Kokonaisuuden hallinta parantaa koko kehon liikkuvuutta. Istuma- ja päätetyötä tekevillä staattisesta työskentelyasennosta kehittyy herkästi hartiaseudun vaivoja. ”Kuntonyrkkeilystä löytyy apu erityisesti niska- ja hartiaseudun sekä selän kiputilojen lieventämiseen”, kertoo Oulun kuntonyrkkeilijät ry:n sihteeri, fysioterapeutti Vesa Mikkola. Nyrkkeily kiihdyttää mm. hartiaseudun lihasten aineenvaihduntaa ja lisää siten kuona-aineiden poistumista. 
Oulun Kuntonyrkkeilijät harjoittelevat Raksilan uimahallin tiloissa kuutena päivänä viikossa, yhdeksässä harjoitusvuorossa. Vuorot ovat sisällöiltään monipuolisia sekä vaihtelevia ja niiden salaisuus piileekin siinä, että ne haastavat kuntoilijaa kerta toisensa jälkeen. Perinteiseen kuntonyrkkeilytuntiin sisältyy tekniikkapainotteinen pariharjoittelu ja säkkitreeni sekä alku- ja loppuverryttelyt. Kahdesti viikossa perinteistä poiketaan kuntopiiriharjoittelun myötä, joka todella haastaa vaativuudellaan. Jokaiseen vuoroon voi kuitenkin osallistua kuntotasoon katsomatta, koska liikkuja pystyy pitkälti itse määrittämään harjoituksen rasituksen tason. Sekä toisin kuin kilpanyrkkeilyssä, kuntonyrkkeilyssä harjoituksiin ei kuulu otteluharjoitus eli ”sparraus”. Sen takia harrastus sopiikin kaikenikäisille. Vanhimmat harrastajat seurassa ovat yli 70-vuotiaita, ja nuorimmat hieman toisella kymmenellä. Muutamia harjoitusvuoroja on suunnattu myös pelkästään naisille. Ennen kaikkea kaikessa tärkeintä ovat liikunnan ilo, riemu ja nautinto!
JAA

JÄTÄ VASTAUS

Kommentointi edellyttää, että JavaScriptin suoritus selaimessa on sallittu.