Kaikkien Oulun lukioiden opetus on laadukasta

0

Tämä kirjoitus oli Kalevan mielipidepalstalla (ti 5.6.)

Mika Penttilä kiemurteli (Kaleva pe 1.6.) yrittäessään puolustella jättilukiohaavetta ja samalla tyrmätä torstain 31.5. Kalevassa esitellyn Saku Vaaralan pro gradu –tutkimuksen.

Penttilä korostaa keskustan vetovoimaisuutta, seutupalvelua, nuorten ääntä, taloudellisuutta laadukasta opetusta monipuolista kurssivalikoimaa, mieleisiä opintoja, jättilukion autuutta … Eväitä oli paljon, mutta kehnoja.

”Keskustan vetovoimaisuus on yksi syy, miksi lukiokoulutusta suunnitellaan siirrettäväksi keskustan alueelle”. Penttilä tarkoittaa oikeastaan taloutta. Mutta sitä ei ole avattu riittävästi, joten voin puolestani todeta, että missä laskelmat? Onko kyseessä riittävän kattavat laskelmatja tuleeko säästöjä pitkällä tähtäimellä?

Herää epäilys, että ns. säästöissä onkin kyse nollasummapelistä? Mitä muuten Penttilä tarkoittaa tässä yhteydessä vetovoimalla?

Mielestäni on harhaanjohtavaa vedota ensisijaisten hakijoiden määrään, koska ne eivät kerro koko totuutta. Kiintiöt ovat kuitenkin täyttyneet ja tulijoita on viimeisessä jaossa ollut jopa enemmän kuin paikkoja.

Seutupalvelua hoetaan jatkuvasti. Mielestäni Oulun kaupunki nykyisellään on jo niin iso, että eiköhän se vastaa jo melkoista seutua. Oulun kaikki nykyiset lukiot tarvitaan mielestäni palvelemaan tätä laajaa maantieteellistä kokonaisuutta.

Nuorten ääni on mielenkiintoinen selitys. Siis virasto tosissaan kuuntelee nuoria! Enpä ole huomannut.

Virasto tulkitsee kuuntelevansa nuoria sen perusteella, että ensisijaisten hakijoiden määrät ovat melko suuria keskustan lukioihin. Mutta että sen perusteella vedetään johtopäätös: oppilaat haluavat keskustan lukioihin – on ennen kuulumatonta. Eihän kyseessä ole mikään tutkimus. Sen sijaan yliopistossa tehty tieteellinen tutkimus saavutettavuudesta on ”vain yksi tekijä”.

Laadukas opetus ja monipuoliset kurssivalikoimat ovat aina esille otettuja kliseitä. Mitähän johtaja oikein tarkoittaa laadukkaalla opetuksella? Kaikkien Oulun lukioiden opetus on laadukasta johtuen laadukkaista opettajista.

Mikä lukio olikaan STT:n tutkimuksen mukaan Oulun seudun paras lukio? Se oli Penttilän hyljeksimä Oulunsalon lukio.

Jos kehutaan laajaa kurssivalikoimaa, niin samaan hengenvetoon pitää rehellisesti kertoa päättäjille, että suuri valtaosa lukiolaisista suorittaa 75-77 kurssia lukioaikanaan eli käytännössä vaadittavan minimin.

Onko oppilaille ja vanhemmille kerrottu se, että ryhmäkoot nousevat väkisinkin isoissa kouluissa? Sikun johtajat vetoavat ylioppilaskirjoitusten merkityksen muuttumiseen korkeakouluvalinnoissa. Mitä ihmeen tekemistä sillä on Oulun lukioiden sijoittumisessa?

Ennustan, että Sikun johto jatkaa jääräpäisesti Oulunsalon lukion tappolinjalla huolimatta saavutettavuustutkimuksesta ja siitä, että Oulunsalon lukio oli STT:n selvityksessä seudun paras lukio. Virkakoneisto on mitä on. Täytyy luottaa valtuutettuihin, että he eivät nielaise koukkua.

Ps. Mielipidekirjoituksessa on rajoitettu merkkimäärä. Siksi jälkikirjoituksessa on sellaisia näkökulmia, jotka eivät mahtuneet merkkimäärään.

Oululaisessa lukiosuunnittelussa on viime vuosina tullut tavaksi, että ”jotkut” päättävät mielessään, millainen lukioverkko halutaan ja sitten pannaan virkamiehet keksimään perustelut. Jos alku on näin kepoinen, niin virkamiesten on vaikea löytää muuta kuin köykäisiä perusteluja – puhumattakaan siitä, että pysyttäisiin faktatasolla. Kuvioon kuuluu se uskomaton fakta, että Ammattikorkeakoululta vapautuviin tiloihin pitää Oulun kaupungin löytää lukiokäyttöä. On siinäkin suunnittelun lähtökohta.

Nyt ollaan keskittämisen tiellä eli kaikki joutavat keskustaan ”maksoi mitä maksoi”. Rahaa kyllä löytyy miljoonakaupalla ”jonnekin” muualle, mutta ei missään tapauksessa Oulunsalon lukioon huolimatta saavutettavuustutkimuksesta ja siitä, että kyseessä on Oulun seudun paras lukio STT:n selvityksen mukaan.

Tyypillistä on se, että käytetään ylimalkaisia perusteluja kertomatta tarkemmin, mitä ne käytännössä tarkoittavat. Puhutaan laadusta, kurssimääristä, valinnoista, ylioppilaskirjoituksista …Kyllähän sitä oppilaat, opettajat ja vanhemmat häkeltyvät, vaikka ei ole mitään syytä häkeltyä.

Siku-virasto kuulemma käyttää yliopistoa apuna suunnitelmiensa tekemisessä. Enpä ole huomannut! Päinvastoin yliopisto halutaan pitää erossa asioista, koska sen tutkimuksissa voi löytyä epämiellyttäviä seikkoja ”suuren suunnitelman” kannalta. Ja muuten löytyy, kuten Saku Vaaralan saavutettavuustutkimuksesta.

Lähiaikoina tulemme näkemään, onko virkakoneistolla kanttia ja mitkä ovat perustelut Oulunsalon lukion syrjinnälle. Järkiperusteluja on vaikea löytää.Toivottavasti valtuusto käyttää valtaansa aivan yhtä järkevästi kuin se on tehnyt viime aikoina kouluasioissa.

Alla on viimeaikaisia koulublogeja:

Miksi kouluasioista päättäminen on niin nihkeää Oulussa?

Maailmankaikkeuden suurin ongelma – Oulun koulut?

Kuinka moni päättäjä tuntee koulumaailman todellisuuden?

Mikä on koulumaailmassa paljon – mikä vähän?

Kyläkoulut ovat malka citypoliitikkojen silmissä?

Kyläkoulut ovat malka citypoliitikkojen silmissä?

Koulussa on kyse lapsista ja nuorista

 

JAA

JÄTÄ VASTAUS

Kommentointi edellyttää, että JavaScriptin suoritus selaimessa on sallittu.