Alana Saarinen ja muut lapset, joilla on kolme biologista vanhempaa

3
Kolmivanhemmuus olisi tärkeää Pohjois-Suomessa, jossa on paljon mitokondrioihin liittyviä perinnöllisiä sairauksia, professori Lehenkari huomauttaa uudessa blogitekstissään.

Alana Saarinen ja 17 muuta lasta on saanut alkunsa St. Barnabas Instituutissa, New Jerseyssä, kolmesta biologisesta vanhemmasta.  Ihmiskunta on nyt vääjäämättä astumassa lisääntymisessään aivan uudelle tasolle, siitä seuraa uusia eettisiä kysymyksiä, joista on keskusteltava ja jotka on ratkaistava aivan uudesta näkökulmasta.

Itse olen kristitty ja tarkastelen asiaa luontaisesti sen muovaamasta eettisestä viitekehyksestä. Kristinuskolla on läpi historian ollut painava jalansija lisääntymiseen liittyvissä eettisissä pohdinnoissa ja moraalissa.  Yksi esimerkki tästä on kirkon aikoinaan esittämät moraaliset vaateet esimerkiksi sopivista yhdyntäasennoista.  Tällaisesta on muistona erityisesti lähetyssaarnaajien muualle viemä nk lähetyssaarnaaja –yhdyntäasento, joka oli monille alkuasukaskansoille vieras, mutta jonka ystävälliset lähetyssaarnaajat sitten esittelivät paikalliselle väestölle. Tämä kuulostaa makaaberilta, mutta moraaliset asiat ovat monesti makaabereita. Erityisesti seksuaalisuus ja lisääntymiseen liittyvät asiat ovat oiva temmellyskenttä vallan osoittamiselle, ja institutiotoituneet uskonnot ja muut toimijat hakevat monesti tämän kaltaisia vallan välineitä. Siirryn nyt kuitenkin makaaberilta jalkovälin tasolta vähän ylemmäs.

Oma näkemykseni kristillisestä moraalista on anarkistinen. Tämä tarkoittaa, että asioita täytyy lähtökohtaisesti aina ajatella yksilön näkökulmasta ja yhteisölliset arvot saneltava konstruktiivisesti huomioiden kaikkien yksilöiden etu. Näin rakentuvat rauhanomaiset demokratiat, parhaimmillaan.

Konstruktiivinen anarkismi on kristillisen ajattelun ytimessä. Alanan ja kanssasisarten tapauksessa moraalisen ajattelun ytimessä on kyseisen lapsen oikeus terveeseen perimään riippumatta tämän saavuttamistavasta.  Kristillisestä näkökulmasta on toimittu täysin oikein. Lääkäreillä ja biologeilla on ollut mahdollisuus palauttaa Alanan solujen toiminta mitokondrioiden siirrolla. Se on toteutettu mahdollisimman luomusti, eli siirtämällä solujen patterit vastaavista soluista, kuin varsinaisen biologisen äidin mitokondriot olivat, eli terveen luovuttajan munasoluista. Siirto esimerkiksi isältä olisi ollut mahdoton, koska isässä ei ole munasoluja. Näin kolmen biologisen vanhemman yhtyminen koeputkessa on oman kristillisen näkemykseni mukaan yhtä pyhä tapahtuma kuin luomuyhdyntä lähetyssaarnaaja-asennossa. Aamen.

Muutamia vuosia sitten kiinalaiset tutkijat yrittivät saada julkaistua tieteellisen julkaisun, jossa tällaisen kolmen vanhemman lapsen kolmas vanhempi oli eläin. Jälleen nimenomaan mitokondriot olivat kolmannelta, tässä tapauksessa eläinvanhemmalta. Tämä on tutkijoiden suusta suuhun kulkevaa legendaa, jota ei ole voitu täysin todentaa, mutta johtavien tiedelehtien editorit käytännössä legendan mukaan estivät kyseisen julkaisemisen. Aihe oli eettisesti vaikea, erityisesti sitten, jos tällainen ihminen, paraihminen, syntyisi ja kasvaisi yksilöksi.

Yksi ongelma on se, että meillä ei ole minkäänlaista tietoa, eläisikö tällainen paraihminen normaalin ihmisiän. Myöskään erilaisista sairauksista ei olisi tietoa. Yhdessä tieteiskirjassa on kyllä asiaa spekuloitu ja tässä spekulaatiossa paraihmiset muodostivat alarodun, jolla oli omia piirteitä, rajoituksia ja erityisesti kissaihmisillä jopa erityiskykyjä. Yksilön näkökulmasta kysymyksessä olisi kuitenkin jo ensimmäisen kokeilun kohdalla sietämätön riski. Ihminen on ohjelmoitu elämään lähes satavuotiaaksi. Olemme norsuja ja valaita lukuun ottamatta todella pitkäikäisiä nisäkkäitä. Minun anarkistikristilliset arvoni kieltävät ehdottomasti edes kokeilemasta tällaisten paraihmisten tekemisen vedoten liian suureen, hallitsemattomaan riskiin nimenomaan kyseisen hypoteettisen yksilön kannalta. Toki toissijaisesti myös vanhempien ja meidän muiden yhteisön jäsenien. Hyihyi, eiei. Aamen.

Tässä vaiheessa minun oli helppo ottaa selkeä kristillismoraalinen näkökulma. Mutta entäpäs nämä khimerat, ihmisen ja eläimen risteytykset: siat, joihin on siirretty ihmisen geenejä ihmisenkaltaisen kudoksen tuottamiseksi tai lehmät, jotka lypsävät ihmisen kaltaista maitoa.  Entäs ihmiset, joille siirretään yksittäisiä terveitä geenejä useilta biologisilta vanhemmilta tai joita varten suunnitellaan keinotekoinen, proteesiperimä? Näitä joutuukin pohtimaan pannuhuoneessa vähän pidempään?

Englannissa ollaan säätämässä lakia, joka sallii kolmen biologisen vanhemman vanhemmuuden. Tämä on hieno asia. Tämä on ihmisoikeusasia. Tämä on kannanotto. Tämä on rohkeutta ottaa kantaa vaikeaan biologiseen ja moraaliseen ongelmaan.

Olen tutkijanurani aikana asunut Englannissa ja ymmärrän pintapuolisesti siellä käytävän sivistyneen ja älykkään keskustelun periaatteet. Olisi hienoa, jos joskus kykenisimme prosesoimaan näitä asioita samalla tasolla. Joskus Suomi oli lainsäädännässä edelläkävijä.  Ennustan, että parinkymmenen vuoden päästä alamme harkita vastaavan, kolmen vanhemman lain säätämistä meillekin. Toivottavaa olisi myös salliva kohdunvuokrauslaki. Tämä kolmivanhemmuus olisi tärkeää erityisesti Pohjois-Suomalaisille, koska meillä on nimenomaan näitä mitokondrioihin liittyviä perinnöllisiä sairauksia. Ja toivottavasti kirkko ja herätysliikkeet siunaavat asian mahdollisimman pian.

Petri Lehenkari

ortopedi, solu- ja kehitysbiologian professori

JAA

3 KOMMENTTIA

JÄTÄ VASTAUS

Kommentointi edellyttää, että JavaScriptin suoritus selaimessa on sallittu.