Miksi lentokoneet lentävät niin korkealla? – ja muutama muu lentoaiheinen kysymys

5

Miksi lentokoneet lentävät niin korkealla? Eivätkö ne liikkuisi nopeammin paikasta toiseen, jos ne lentäisivät matalammalla?

Matkustajalentokoneet lentävät tyypillisesti noin 10–12 kilometrin korkeudessa. Syy lentokorkeudelle on monen asian summa.

Ilmakehän voi ajatella ikään kuin pilarina, joka lähtee maan pinnalta ja jatkuu ilmakehän ylärajaan saakka. Mitä korkeammalla lentokone lentää, sitä nopeampaa sen on lennettävä, jotta se voi saavuttaa tarvittavan nostovoiman. Toisaalta korkealla ilmakehässä ilman tiheys ja siten myös vastus ovat pienemmät kuin alempana, joten polttoainetta kuluu korkealla lennettäessä huomattavasti vähemmän kuin lähellä maan pintaa.

Lentoja suunnittelevan yhtiön näkökulmasta järkevintä on siis käytännössä aina nousta 10–12 kilometrin korkeuteen, mutta nousukulmaa voidaan vaihdella sen mukaan, halutaanko lentokenttien väli taittaa mahdollisimman nopeasti vai halutaanko polttoainetta säästää mahdollisimman paljon. Jos halutaan pitää kiirettä, noustaan korkeuksiin loivemmassa kulmassa. Jos halutaan säästää polttoainetta, noustaan yläilmoihin jyrkemmässä kulmassa.

Toinen selvä syy yli 10 kilometrin lentokorkeuteen on se, että sääilmiöt eivät hankaloita lentämistä noin korkealla.

Lisää aiheesta voi lukea täältä tai täältä.

Miksi lentokoneeseen ei saa viedä nesteitä kuin pienissä pakkauksissa? 

Kielto viedä nesteitä lentokoneeseen liittyy ainakin historiallisesti vuoteen 2006, jolloin Britannian poliisi paljasti valtavan suunnitelman, jossa oli tarkoitus räjäyttää useita lentokoneita käsimatkatavaroihin piilotetuilla nestemäisillä pommeilla. Perinteiset läpivalaisulaitteet eivät kykene erottelemaan nesteitä toisistaan.

Vahvistamattomien tietojen mukaan terroristien tarkoitus oli pudottaa yhdeksän United Airlinesin, American Airlinesin ja Continental Airlinesin konetta.

Laajemmassa perspektiivissä historiallinen käännekohta on vuoden 2001 terrori-iskut. Tapahtumasarjan jälkeen turvatarkastukset ovat muuttuneet huomattavasti säännöstellymmäksi verrattuna aikaan ennen terrori-iskuja.

Saako kukaan mennä lentokoneeseen ilman turvatarkastusta Suomessa?

Saa! Jos haluaa päästä ohittamaan lentokentän turvatarkastuksen, kannattaa alkaa pääministeriksi, puhemieheksi, ulkoministeriksi tai presidentiksi. Varsinkin presidenteillä on tästä näkökulmasta erityinen asema, koska he saavat ohittaa turvatarkastuksen myös virkakautensa jälkeen.

Myös mainittujen henkilöiden perheet voivat ohittaa turvatarkastuksen osana seuruetta, jos kyseessä on työmatka.

Miksi lennoilla usein nukuttaa ja ruoka maistuu melko mauttomalta?

Kuiva sisäilma ja paineistettu matkustamo ovat yhdistelmä, jonka vuoksi ihminen maistaa yläilmoissa etenkin makean ja suolaisen heikommin kuin normaalisti. Toisin sanoen: ruoka ei ole lentokoneessa välttämättä kehnompaa kuin maan kamaralla, mutta se maistuu mauttomammalta.

Väsymys lennolla johtuu puolestaan siitä, että paineistetussa lentokoneessa veren happipitoisuus laskee, mikä laittaa väsyttämään.

Miksi lentokoneet ovat melkein aina pohjaväriltään valkoisia?

Syitä on yllättävän monia. Valkoinen väri haalistuu hitaammin kuin muut, eli valkoista konetta täytyy maalata harvemmin kuin muunvärisiä tarvitsisi.

Toisaalta lommot, naarmut ja öljyvuodot näkyvät valkoisessa helpommin kuin muunvärisissä, mikä lisää turvallisuutta. Tämän lisäksi linnut huomaavat valkoisen värin taivasta vasten useita muita värejä paremmin, mikä vähentää törmäyksiä lintujen ja lentokoneiden välillä.

Onko lentopelossa järkeä?

Kysymys on tietenkin järjetön ja asenteellinen. Kaikissa peloissa on järkeä, ja lentopelko liittyy varsin usein hallinnan tunteen menettämiseen.

Matemaattisesti ajatellen lentämisen pelkääminen on kuitenkin melko järjetöntä. Henkilöautolla liikkuessa kuolee paljon todennäköisemmin, puhumattakaan moottoripyörällä tai mopolla ajosta.

 

Lisää luettevaa:

Artikkeli painekadon vaikutuksista lentokoneessa.

Ylen radio-ohjelma lentämisestä.

Rantapallon artikkeli matkustajaliikenteen maksimilentokorkeuteen liittyen.

Tässä blogisarjassa kysyn itse keksimiäni ja tutuilta tai keneltä tahansa kuulemiani pieniä tai suuria ihmetyksen aiheita, ja vastaan niihin nojaamalla tutkittuun tietoon ja tietokirjallisuuteen.

 

JAA

5 KOMMENTTIA

  1. Niin,ja miksi helikopterit lentävät aina matalalla?Tietenkin siksi,kun ilma on ohuempaa yläilmoissa,eikä se tahdo kannattaa kopteria.
    Suomen korkeusennätys kopterilla on 6100 metriä,maailmanennätys on muistaakseni jotain 12 000 m,mutta silloin koneesta oli riisuttu kaikki ylimääräinen pois lähes polttoainetta myöten.

    Ja tässä ”tiedemiehelle” muki.
    https://www.spreadshirt.fi/shop/design/tiede+se+on+kuin+magic+mutta+todellinen+muki-D5c516baa222509626141b56a?sellable=dYXqjyRwoRFxqedQEAMQ-31-32

    • Tätäpä en ollut koskaan ajatellut, mutta kuulostaa varsin järkevältä. Tuolla linkatussa Yle Puheen radio-ohjelmassa tuli myös ilmi, että varsinkin pitkällä lennolla lentokoneen kokonaismassa on lennon alkupuolella sen verran iso (verrattuna tyhjemmillä polttoainetankeilla operoivaan koneeseen), että lentokoneella ei pääse lähellekään maksimikorkeutta, mutta loppulennosta jo pääsee.

      Kiitoksia mukista! 🙂

      -Ville-

  2. Tarkistin asian.Kopterilla on käyty 12 400 metrissä,ja lentokoneella on käyty avaruudessa.USA,n X-15 kone,joka otettiin käyttöön 50-luvun lopussa kulki 7270 km/tunnissa ja kävi avaruudessa,ja pitää vielä noita ennätyksiä hallussaan.
    Toki Amerikkalaisten avaruus alkaa 90-km,n korkeudelta,meillä Euroopassa raja on 100 km.eli ei kaikki ole jenkeissä suurempaa.

    Myöskin on turvallisempaa lentää ”kympissä” koska linnut lentävät yleensäkin matalammalla ja monta onnettomuutta on sattunut juurikin lintujen vuoksi.

    Yleensä linnut lentävätä suhteellisen matalalla eli alle 150 metrin korkeudessa. Muuttomatkoilla linnut lentävät paljon korkeammalla. On oletettu, että linnut pyrkivät korkealle välttääkseen nestehukkaa. Matalissa ja lämpimissä ilmakerroksissa lintu tarvitsee enemmän nestettä estääkseen elimistön kuivumisen. Pitkien matkojen muuttajat lentävät aluksi n. 1,5 korkeudessa, mutta kohottautuvat vähitellen jopa 6 kilometrin korkeuteen. Useat petolinnut, kuten korppikotkat, saattavat kohota metsästysmatkoillaan jopa 3 kilometrin korkeuteen.

    Internetistä löytyi tietoja lintujen korkeusennätyksistä. Laulujoutsenten parvi havaittiin Pohjois-Irlannin yllä jopa 8,8 kilometrin korkeudessa. Havainnon tekijä oli suihkulentokoneen kuljettaja. Korkeusennätystä pitää hallussaan suomukorppikotka, joka joutui lentokoneen suihkumoottorin imaisemaksi 11,5 kilometrin korkeudessa.

    Suomukorppikotka (Gyps rueppelli) on suuri korppikotkiin kuuluva päiväpetolintu. Suomukorppikotkalla on lintumaailman korkeusennätys: 29. marraskuuta 1973 Abidjanin yllä Norsunluurannikolla lentokoneeseen 11 300 metrin korkeudessa törmännyt lintu määritettiin jäännösten perusteella suomukorppikotkaksi.

    • Kiinnostavia faktoja! Nähtävästi samasta syystä helikopterin käyttö menee hankalaksi pelastustöissä korkeimmilla vuorilla. Kerran pääsin työn puolesta kopterin kyytiin (aikana ennen dronejen yleistymistä), ja jos en ihan väärin muista, kuljettaja puhui meidän lentelevän 600 metrin korkeudessa. Ja jos en edelleen väärin muista, hän sanoi että voitaisiin periaatteessa noin kilometriin nousta, mutta että siellä alkaa tulla äkkiä äitiä ikävä.

      Yksittäisen tai parin linnun uhka lentokoneelle on kai aika pieni, kun pahimmassakin skenaariossa (moottori imaisee linnun, mikä johtaa moottorin hajoamiseen), mutta lintuparvi voi aiheuttaa onnettomuuden, jos molemmat moottorit hajoavat samanaikaisesti.

      -Ville-

  3. En huomannut lukea tätä aikaisemmin, mutta nyt luin. Olipa hyvin kirjoitettu ja mielenkiintoinen.

    Asiat eivät ole yksinkertaisia, vaan selitykset voivat olla yllättäviä. Odotin ihan erilaista kirjoitusta lentämisen järkevyydestä tai vastaavaa. Sen sijaan sain lukea ihan asiallista pohdintaa ja tietoa.

    Kannustan blogin kirjoittajaa jatkamaan. Aion seurata tätä linjaa tarkemmin kun tähän asti.

JÄTÄ VASTAUS

Kommentointi edellyttää, että JavaScriptin suoritus selaimessa on sallittu.