Monimuotoista projektioppimista

0

Tänä keväänä olen saanut ohjata mielenkiintoisia projektitöitä Oamkin Teuvo Pakkalan kadun kampuksella. Alkuvuodesta liiketalouden opiskelijat suorittivat moninaisuuden johtamisen opintojakson. Noin puolet ryhmästä suoritti kurssin kirjatentillä ja toinen puoli projektityönä tutkivan oppimisen menetelmällä.

Tutkivassa oppimisessa opiskelijat asettivat aluksi opintojakson tavoitteet ja määrittelivät opiskeltavan asian kysymyksineen. Tämän jälkeen he hakivat ryhmänä ja itsenäisesti aiheesta tietoa. Opiskelijat määrittelivät, että kurssin tuotoksena on opetustilaisuuden pitäminen OSAOn liiketalouden opiskelijoille.

Kurssin aikana vierailijoita kävi luennoimassa moninaisuuden johtamisesta esimerkkeineen. Saimme kuulla muun muassa Oulun kaupungin Villa Victorin toiminnasta sekä moninaisuuden johtamisesta Postilla ja Nokialla.

Opiskelijat rakensivat ymmärrystä teemasta ja oppitunneilla tehtiin yhteenvetoa aiheesta. Opiskelijat työskentelivät projektiryhmänä ja suunnittelivat opetustilaisuuden sisältöineen. Lopputuotoksena oli vierailu OSAOlla ja puolentoista tunnin hyvin osallistava opetustilaisuus ensimmäisen vuoden liiketalouden opiskelijoille. Yhteistyö sujui hyvin OSAOn kanssa, lopputulema oli onnistunut ja sekä opettajat että opiskelijat tyytyväisiä.

Loppukevään projektina olivat ProBook – Kirjan puolesta -messut kirjastoalan opiskelijoiden kanssa. Yhdistimme projektiosaamisen ja yrittäjyyden kurssit, joissa yhtenä suorituksena oli projektisuunnitelman laatiminen sekä itse messujen järjestäminen. Opintojaksojen aiheita opetettiin rinnakkain ja aikaa varattiin sekä koko ryhmän yhteissuunnittelulle että projektiryhmien itsenäiselle työskentelylle. Opintojaksoilla oli kaksi opettajaa.

Kirjamessuille suunniteltiin ohjelma, jossa kukin projektiryhmä vastasi yhden toimintapisteen järjestelyistä ja sisällöistä. Opiskelijat suunnittelivat myös messujen ennakkomainonnan sekä itse messujen somistuksen. Kirjoja hankittiin keräämällä opiskelijoilta ja henkilökunnalta sekä muun muassa divarista.

Kirjamessut toteutettiin vapun jälkeen. Pääaulassa oli kirjojen kierrätys-/vaihtopiste ja muissa tiloissa oli erilaisia visailurasteja. Rastitehtävistä sai merkkejä passiin, jolla osallistui arvontaan. Palkintoja oli myös itse rastipisteissä.

Rasteilla oli muun muassa kirjavinkkausvideo, lautapeliesittelyä, Kahoot-tietovisa ja aikamatka kirjoihin. Yleisöltä kerättiin vinkkejä heidän mielikirjoistaan. Näytteillä oli myös erilaista oheismateriaalia, kuten kirjakaappi ja vanha savikiekko. Messut olivat erittäin näyttävät ja onnistuneet! Projektioppiminen todettiin onnistuneeksi työskentelytavaksi.

Terhi Mustakangas
liiketalouden opettaja
Oamk

JÄTÄ VASTAUS

Kommentointi edellyttää, että JavaScriptin suoritus selaimessa on sallittu.