Elintarvikemessut Berliinin taivaan alla

1

Värejä, hajuja, makuja, meteliä sekä halleja hallien perään. Tuota kaikkea ja paljon muuta olivat Berliinissä 18.–27.1 pidetyt Grüne Woche -elintarvikealan kuluttajamessut. Kymmenen päivän aikana messuilla vieraili yhteensä noin 400 000 kuluttajaa valmiina kokeilemaan ja maistamaan tuotteita sekä omasta maasta että vähän kauempaa. Siinä sitä riitti tungosta ja hikikin saattoi vähän virrata. Erityisesti näytteilleasettajilla, joiden tuli palvella kuluttajia iloisesti reilun viikon ajan valmistellen maistiaisia ja annoksia elintarvikkeistaan.

Olimme kaksi onnekasta messukävijää. Meillä tosin oli oma missio eli olimme tekemässä tutkimusretkeä messuihin ja ihmisiin – sekä näytteilleasettajiin että messuvieraisiin. Tänä vuonna olikin oiva vuosi olla mukana, sillä Suomi oli messujen virallinen partnerimaa – ensimmäisenä Pohjoismaana messujen noin 90 vuotisessa historiassa!

Suomi näkyi jo messujen portilla.

Messuvierailumme päämääränä oli valmistella koulutusmateriaalia elintarvikealan vientikoulutukseen. Tätä tarkoitusta varten haastattelimme mm. näytteilleasettajia ja messuvieraita, jotka kyllä vaikuttivat yllättävän ujoilta esiintymään kameran edessä; aivan kuin suomalaiset! Saimme sinnikkyydellä kuitenkin hyviä kommentteja. Kuvausmateriaali yrityshaastatteluineen havainnollistaa myös hyvin näytteilleasettajia ja heidän näkökulmiaan messuihin.

Suomi oli tänä vuonna erityisen mielenkiinnon kohteena ja Suomen osasto olikin suuri. Puupintoineen ja värimaailmoineen se poikkesi jonkin verran muista osastoista, joita oli Saksan osavaltioista Peruun ja Thaimaahan. Grüne Woche -messuilla näytteilleasettajia oli yli 1700 ja osallistuvia maitakin yli 60, joten messualueella näkyi monenlaisia osastoja.

Suomen osasto melkein valmis vieraita varten.

Musiikkiakin oli tarjolla kansanmusiikista nykymusiikkiin. Esiintyjät löysivät oman paikkansa usein osastojen yhteydestä, tosin kierteleviä musiikkikulkueitakin näkyi. Suomen osastolla oli oma esiintymislavansa, jolla kävi esiintymässä mm. suomalaisia muusikkoja.

Värikkäitä pukuja ja värikästä musiikkia.

Osastoilla oli tarjolla erilaisia makupaloja messuvieraille pientä maksua vastaan. Suomen osastolla oli esillä yrityksiä maakunnista ja nämä tarjosivat esimerkiksi lohta, jäätelöä ja gluteiinittomia tuotemaistiaisia. Myös pientuottajien alkoholijuomat olivat hyvin esillä, muun muassa suomalaiset pienpanimot maistattivat tuotteitaan. Tapasimmepa pari iloista saksalaista nuorta miestäkin, jotka totesivat, että olivat tulleet messuille nimenomaan maistelemaan oluita. Saksalaiset messuvieraat tuntuivatkin haluavan mieluummin testata, syödä ja maistella paikan päällä kuin varsinaisesti hankkia tuotteita kotiin. He siis tulivat viettämään päivän jännittävien makujen – ruuan/juoman – parissa. Vähemmän mukana näytti olevan ostajia, vaikka jotkut vieraat näyttivät kanniskelevan kasseja täynnä esiteltyjä tuotteita.

Messuvieraiden joukossa oli jonkin verran nuorta väkeä kuten lapsiperheitä ja pareja. Messut tuntuivan kuitenkin olevan suunnattu erityisesti perinteisille vanhemmille saksalaisille. Tämän vuoksi esimerkiksi kansainväliset ammattilaismessut SIAL tai ANUGA voisivat olla sopivampia tapahtumia uusien, erilaisten elintarvikkeiden tutustumiseen sekä jälleenmyyjien ja ostajien kohtaamiseen.

Grüne Woche -messut olivat suuret ja siellä oli paljon kaikkea; enemmän kuin yhdessä tai kahdessakaan päivässä pystyy näkemään ja kokemaan. Kannattaa siis varata runsaasti aikaa, kun suunnittelee messumatkaa!

Sari Alatalo
lehtori Oamk

Teija Ruokamo
yrittäjä, Nortastic Oy

Elintarvikeviennin Osaaja –hanke

JAA

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Kommentointi edellyttää, että JavaScriptin suoritus selaimessa on sallittu.