Paremmalla myynnillä Suomi nousuun

7

Me kaikki olemme myyjiä. Myymme ajatuksiamme, toiveitamme, osaamistamme, edustamiamme asioita, aikaamme sekä mahdollisesti tavaroitammekin erilaisissa tilanteissa niin kotona kuin työpaikallakin. Tämä totuus ei kuitenkaan ole johtanut siihen, että arvostaisimme ja ymmärtäisimme myyntiä, kuten pitäisi. Yleinen asenne myyjästä on hyvin kielteinen. Myynti-sana jättää pahan maun monen ihmisen suuhun, se on lähes kirosana.

Fakta kuitenkin on, että ilman myyntiä yksikään yritys ei pärjää. Myynti on hyvinvoinnin tuottamista. Liike-elämässä myyjät tuovat rahaa yrityksen kassaan, myynti on kaiken perusta. Yritysten kasvu syntyy vain asiakashankinnasta ja myynnistä. Myyjät verkostoituvat, tekevät uusasiakashankintaa, neuvottelevat sopimuksia ja rakentavat asiakassuhteita. Kyse on kohtaamisesta ja suhteiden sekä luottamuksen pitkäjänteisestä rakentamisesta.

Hyvän myyjän tunnistaa yleensä välittömästi. Hän on energinen ja iloinen, ja hän on asiakkaalle auttaja, konsultti, asiantuntija, partneri sekä valmentaja. Asiakaskokemus koostuu avoimuudesta, rehellisyydestä sekä luotettavuudesta. Paras myynti on aina parasta palvelua, mutta ennen kaikkea myynti on sitä, että vaikutetaan toiseen osapuoleen siten, että hän tekee myyjälle myönteisiä päätöksiä. Osataan siis myös klousata.

Jos ratkaisee asiakkaan ongelmat, ratkaisee samalla suurimman osan omista ongelmistakin

Hyvä myyjä auttaa asiakasta päätöksenteossa sekä saa asiakkaan oivaltamaan, luottamaan ja haluamaan yhteistyötä. Toisaalta asiakasrajapinnassa oleva myyjä tietää parhaiten asiakkaiden tarpeet, toimintaprosessit ja kehitysprojektit, ja näiden tietojen avulla yritys voi kehittää omia toimintojaan, palvelujaan sekä tuotteitaan. Ainoa tapa selvittää, miten yritys voi tuoda lisäarvoa asiakkaalle, on tuntea ja ymmärtää asiakas sekä hänen liiketoimintaansa. Ja myyjä, joka tietää asiakkaansa ongelman ja pystyy ratkaisemaan sen, saa takuuvarmasti kaupan. Parhaimmillaan myyjä auttaa jopa löytämään tämän ongelman tai sokean pisteen, auttaa siis katsomaan suuntaan jonne muut eivät osaa tai uskalla katsoa. Silloin luodaan yhdessä asiakkaan kanssa uutta arvoa täysin uusilla ratkaisuilla, haastamalla nykyisyys. Se vaatii vankkaa ammattitaitoa.

Markkinoinnin avulla rakennetaan kilpailuetua erottumalla kilpailijoista

Myyminen on viestintää, ja viestintä on aina vaikeaa. Pitkässä parisuhteessakaan olleet eivät aina ymmärrä toisiaan, joten ei ole ihme jos myyjä ja asiakas puhuvat eri kieltä. Viestin vastaanottajan täytyy ottaa viesti vastaan, ymmärtää se, hyväksyä ja tietää, mitä se tarkoittaa. Siksi myyjän on ensiarvoisen tärkeää tehdä oikeita kysymyksiä ja kuunnella herkällä korvalla. Myymisessä on kyse palvelemisesta ja auttamisesta. Siksi hyvät yritykset myyvät tuotteita ja palveluita, mutta parhaat markkinoivat niistä syntyvää lisäarvoa. Tavoitteisiin päästään myynnin, markkinoinnin ja viestinnän holistisella yhteispelillä asiakas/asiakkuus keskipisteenä.

Viime aikoina on puhuttu paljon myynnin muuttumisesta. Kuten kaikki muutkin talouden rakenteet, niin myös myynti uudistuu ja muuttuu jatkuvasti digitalisaation, globalisaation, trendien sekä teknologisen kehityksen myötä. Myynnissä on siten otettu käyttöön uutta teknologiaa, kuten myynnin automaatioita. Inboundin aikakaudella hyvää markkinointia tarvitaan enemmän kuin koskaan, mutta silti perinteinen myynti ei ole kuolemassa, pikemminkin päinvastoin. Edelleen kohtaamisia tarvitaan, asenne ratkaisee ja asiakkaan huomioiva yritteliäisyys sekä aktiivisuus palkitaan. Myynti on palveluammatti ja hyvä sosiaalisen aikakauden myyjä huomioi tunteet sekä inhimilliset aistit.

JAA

7 KOMMENTTIA

  1. Myyntiä ei lainkaan helpota Suomen kyseenalainen maine lakkomaana. Itse asiassa vientiyritykset joutuvat jo nyt maksamaan lakkoriskiä. Asiakkaat myös vaativat sopimuksiin kirjaukset että lakkotilanteessa tuote on pystyttävä toimittamaan ulkomaisista satamista. Käytännössä siis täytyy olla ulkomaista toimintaa. Työpaikkoja siirtyy ulkomaille. Tämä on työpaikkojen säilymisen kannalta huono asia mutta vallan hyvä asia koska se rajoittaa AKT:n laittomien lakkojen vaikutuksia. Ruotsissa lakkoja on joitakin kymmeniä kun Suomessa satoja. Ruotsissa laittomista sakoista liittto saa vähintäin satojen tuhansien eurojen sakot, Suomessa sakot voivat olla korkeintaan muutama kymppitonni eli ei mitään millä olisi vaikutusta.

    Asiakkaat arvostavat tuotteiden laatua, toimitusvarmuutta, ominaisuuksia, hintaa ja palveluja. Toimitusvarmuus on surkea, laatu todennäköisesti vaihteleva. Tilastolliset menetelmät ovat löytäneet tiensä myös suomalaisiin yrityksiin mutta parannettavaa riittää. Laatu syntyy yhteistyöllä. Nykyinen työilmapiiri ei puhu toimivasta yhteistyöstä mikä näkynee myös laadussa. Asiakkaat ovat nykyisin erittäin laatutietoisia ja vaativia. Heille pitäisi pystyä tarjoamaan ylivoimaista laatua. Tuskin pystymme kilpsilemaan ylivoimaisessa laadussa vaikka taso olisikin hyvä. Kun lisäksi kustannustaso on Suomessa korkea (näin se todellakin on) niin kyllä myyntityö on haastavaa.

    Suomessa löytyy lukuisa määrä kasvuyrityksiä. Niille laajentuminen ulkomaille on tulevaisuuden kannalta elinehto. Näillä yrityksillä on rajalliset resurssit, mutta ideoita ja teknologista osaamista paljon.

  2. Ruotsin pääministeri sai myytyä meidänkin päättäjille ajatuksensa pakolaistilanteesta. ”Olemme olleet naiveja”. Suuri osa tavallisista kansalaisista oli tämän huomannut jo kuukausia aiemmin mutta tuote ei silloin myynyt. Eli on sillä myyjällä suuri merkitys. Kaupat syntyy kun ollaan samalla aaltopituudella ja jaetaan tuotteeseen liittyvää riskiä tai kehittämistä interaktiivisesti.

  3. olen nuoruudessani ollut myyjänä ja se riippuu siitä mitä myy onko tuote juuri sille asiakkaalle mieleen ja hintakin on ratkaseva ja eri ikäiset erilaisia tuotteita ei ainakaan pakolla asiakas valitsee ja myyjä esittelee naiset ostavat meikkejä ja vaatteita tarpeen mukaan hiusvärejä sairaat lääkkeitä toiset ovat kiinnostuneita matkailusta toiset autoista toiset kirjoista minä en enää katso kuin tv tä ja hyvästä ruuasta toiset liikunnasta musiikista puhtaus tuotteita tarvitaan hunekaluja pelejä lapsille monenlaisia tarvikkeita riippuu asakaskunnasta monenlaista myyntiartikkelia tarvitaan tarpeen mukaan

JÄTÄ VASTAUS

Kommentointi edellyttää, että JavaScriptin suoritus selaimessa on sallittu.