Sähköautoahdistus

15

Kukaan – siis kukaan – ei ole muuttamassa Suomen henkilöautokantaa sähköautoiksi ensi vuonna. Eikä seuraavanakaan. Siirtymä tulee tapahtumaan 20-30 vuoden kuluessa. Sähköautoihin ollaan menossa, koska sähkömoottoreiden hyötysuhde on paljon polttomoottoriautoja parempi.

Onkin tärkeä saada sähköautojen määrä kasvuun. Sillä tavoin autojen tekniikka kehittyy ja hinnat laskevat. Näin on käynyt monen tekniikan (esim. tietokoneet ja kännykät) kanssa.

Polttomoottoriautoja on liikenteessä vielä pitkään, joten biopolttoaineetkin ovat tärkeitä. Nesteen uusin innovaatio MyDiesel, St1:n kehittelemä bioetanoli sekä esimerkiksi maatiloilla tuotettava biokaasu ovat todella tarpeen. Myöhemmin nämä jäävät raskaan liikenteen käyttöön, jossa sähköistyminen ei ole niin realistista tai nopeaa. Sähköautojen ja biopolttoaineiden välillä ei ole vastakkainasettelua – molempia tarvitaan.

Sähkön hyvä puoli on se, että sitä on jo valmiiksi joka paikassa. Sähköauton lataaminen onnistuu ihan tavallisesta pistorasiasta, joka löytyy monen omakotitalon ulkoseinästä tai autojen lämmitystolpista. Toki jos taloyhtiön pihalla joka auto rupeaa olemaan sähköauto, saattaa sähkön syöttökaapeli tai pääkeskus vaatia uusimista. Siihen kannattaa varautua remonttien yhteydessä.

Talvipakkasillakin sähköautot toimivat. Toimintasäde jää kesäkelejä lyhyemmäksi, mutta riittää useimpien päivittäisiin ajoihin.

Sähköautoissa toki olennaista on huomioida niiden kokonaisympäristövaikutus. Ja kaikista olennaisinta on siirtää liikkumista kevyen liikenteen väylille, kiskoille ja busseihin.  Tutkimusten mukaan sähköautojen elinkaaren aikaiset päästöt ovat muita vaihtoehtoja pienemmät. Sähkön tuotannonkin pitää olla kestävää, mutta se on jo toisen kirjoituksen aihe.

 

JAA

15 KOMMENTTIA

  1. Huhhuh mitä vihreätä soopaa.Sähkön hyvä puoli on se, että sitä on jo valmiiksi joka paikassa. Sähköauton lataaminen onnistuu ihan tavallisesta pistorasiasta, joka löytyy monen omakotitalon ulkoseinästä tai autojen lämmitystolpista. ……….niin sähköhän tulee pistorasioista.
    -ja rekka-autoihin myös 10 000 kg, akkuja,sillä suomi kulkee pyörillä.

    • Todellakin on kätevää että sähkö tulee pistorasiasta. Itsellänikin on jääneet tankilla käynnit ladattavalla hybridillä vähiin, n. 4000 km välein tarvitsee käydä 35…40 litraa tankkiin liruttamassa. Ja sähköä kuluu 1,5…2,0 eurolla / 100 km. Isompiinkin ajoneuvoihin sähkö tekee tuloaan, kuten HS 7.2. kirjoittaa:
      SUOMALAISILLA sähköbussimarkkinoilla on tapahtumassa melkoinen käänne, sillä yksi alan isoimmista toimijoista Pohjolan Liikenne ostaa Kiinasta 30 isoilla akuilla varustettua bussia Espoon Leppävaaran ja Keravan bussiliikenteeseen.
      Isot akut ladataan yön aikana varikolla täyteen, ja latausta täydennetään tarvittaessa työpäivän aikana.
      POHJOLAN Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko sanoo, että maailman suurimman bussivalmistajan Yutongin autot ovat nyt kilpailukykyinen vaihtoehto. Ne päihittivät hinnassa kilpailijoiden tarjoaman dieselbussiliikenteen sekä Leppävaarassa että Keravalla.

  2. Pienehkön sähköauton 30 kWh akun ja ison 100 kWh akun valmistamisen yhteydessä pääsee ilmaan 5,3 tonnista 17,5 tonniin hiilidioksidia.
    . Akun valmistus vastaa jopa 9 vuoden ajoja

    Pienen sähköauton kuten Nissan Leafin akku voi olla teholtaan 30 kWh ja ison Teslan akku jopa 100 kWh.

    Esimerkiksi uudella Nissan Qashqain bensiiniversiolla (CO2 156 g/km) voisi ajaa 42 400 km ennen kuin Nissan Leafin 30 kWh:n akun valmistuksen aiheuttama päästö olisi kuitattu.

    Teslan ison 100 kWh akun valmistuksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt vastaavat dieselauton 9 vuoden ajojen hiilidioksidipäästöjä.

    Ja jos ahistaa,niin ammattiapua on kyllä saatavissa.Touko Aaltokin parani,kun hänestä ei ole enää kuulunut mitään.

    • Tällaisiakin väitteitä kuulee usein esitettävän. Totuus kuitenkin on että elinkaarensa aikana sähköautojen päästöt ovat pienemmät vaiikka sähkö olisi tuotettu kivihiilellä.
      TM 25.10.2017: Kuinka ympäristöystävällisiä sähköautot ovat oikeasti? Uusi keskiviikkona julkaistu belgialaistutkimus arvioi, että sähköautot päästävät elinkaarensa aikana paljon vähemmän kasvihuonekaasuja kuin dieselautot – jopa silloinkin, kun sähköautot saavat sähkönsä hiilellä tuotetusta energiasta.
      Esimerkiksi Puolassa, missä sähkö tuotetaan pitkälti hiilivoimalla, sähköautot tuottivat neljänneksen vähemmän päästöjä kuin dieselautot elinkaarensa aikana.
      Tällaiseen tulokseen on päätynyt belgialainen VUB-yliopisto brittilehti Guardianin julkistamissa laskelmissa.
      Ruotsissa, missä energia tuotetaan Euroopan puhtaimmin, sähköauton tuottamat päästöt olivat jopa 85 prosenttia dieselautoja pienempiä.
      Keskimäärin sähköautot tuottivat laskelmien mukaan Euroopassa puolet pienemmät päästöt kuin dieselauto.
      ”Keskimäärin sähköautojen hiilidioksidipäästöt ovat noin puolet dieselautojen päästöistä vuoteen 2030 mennessä, kun mukaan lasketaan valmistuskustannukset”, sanoo tutkimuksen tilanneen ajatushautomo T&E:n tiedottaja Yoann Le Petit.
      ”Olemme nähneet viime vuoden aikana sähköautoista paljon valeuutisia, joita polttoaineteollisuus levittää, mutta tässä tutkimuksessa näkee, että jopa Puolassa on nykyisin ilmastolle ystävällisempää ajaa sähköautolla kuin dieselillä.”

  3. ”Tutkimusten mukaan sähköautojen elinkaaren aikaiset päästöt ovat muita vaihtoehtoja pienemmät”

    Tuo ei ole yleispätevä totuus. Sähköauton elinkaaripäästöt riippuvat vahvasti siitä, miten autojen käyttämä sähkö tuotetaan. Jos sähköntuotannon päästöt (Eu-maista esim Puola ja Saksa) ovat suuret, sähköauton päästöt voivat olle suuremmat kuin polttomoottoriauton päästöt. Sähköauton akkujen valmistamiseen tarvitaan materiaaleja, joiden valmistaminen vaaatii energiaa ja tuottaa tuottaa päästöjä. Sähköautojen akut painavat satoja kiloja lisäten sähköautojen energiankulutusta.

    https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/sahkoauto-voi-olla-iso-saastuttaja-tarkeinta-on-katsoa-koko-energiapalettia-ja-elinkaarta-6752745

    • Eri intressipiirit värittävät selvityksiä omien etujensa mukaisesti. Varsinkin öljyala ja perinteinen autoteollisuus laittavat liikkeelle ”tutkimustuloksia”, joissa vähätellään sähköautojen ekologisuutta. Sähköauto on paremman hyötysuhteensa vuoksi bensalla tai dieselillä käyvää ajoneuvoa ekologisempi vaihtoehto, vaikka sähkö olisi tuotettu pääsääntöisesti kivihiilellä. Ruotsin ja Norjan sähkö on Euroopan puhtainta, näissä maissa sähköauton päästöt ovat elinkaarensa aikana 85 % polttomoottoriautoa pienemmät, autojen valmistuskin huomioiden. Sähkön tuotannossa päästöttömän energian osuus kasvaa koko ajan, ja fossiilinen osuus pienenee. Esimerkiksi Tanskan sähköenergiasta jo 41% tuotetaan tuulivoimalla. Norja rakentaa tuulivoimaa sähkön vientiä varten, vesivoima kattaa Norjan oman sähkön tarpeen ja sitäkin riittää vientiin.

      • Sähkön tuotannon päästökerroin Suomessa vuonna 2017: 128,5 g CO2-ekv./kWh.

        Tuulivoimalla kehuskelevien Tanskan ja Saksan sähköntuotannon CO2-päästöt/kWh ovat noin kolminkertaiset Suomeen verraten.
        Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa sähköauton elinkaaripäästöt ovat polttomoottoriautoa pienemmät, mutta esim. Saksassa ja Tanskassa suuremmat.

        • Oheisessa blogissa on tarkasteltu autojen valmistuksen ja käytön aiheuttamia päästöjä. Valmistuksen päästöihin vaikuttaa enemmän auton massa kuin se, onko kyseessä sähkö- vai polttomoottoriauto. 2000 kg painavan polttomoottoriauton valmistuksen päästöt ovat isommat kuin 1500 kg painavan sähköauton. Sähköauton käytön aikaisiin päästöihin massalla ei ole niinkään vaikutusta, kun taas polttomoottoriautoilla massan kasvaminen lisää päästöjä.

          https://viherautoilua.blogspot.com/2018/12/sahkoauton-valmistuksen-paastoista.html

  4. on nää hei niin pimeitä juttuja et oikein huimaa

  5. Asiantuntijat ovat kertoneet, ettei täyssähköautoa voi ladata tavallisesta pistorasiasta mm. turvallisuuden vuoksi. Ja se on myös äärettömän hidasta. Jotakin hybridiä ehkä voi.

    • Sähköautoa voi ladata useimmista tavallisista pistorasioista (ns. kotitalous- tai sukopistorasia). Jotkin autovalmistajat kutsuvat auton mukana tulevaa ja tavalliseen pistorasiaan tarkoitettua latauskaapelia tilapäis- tai matkalaturiksi. Sillä on siis kuitenkin mahdollista ja turvallista ladata autonsa esimerkiksi yön yli kotona, kunhan pistorasia ja sille johtavan sähkökaapelin kunto on tarkistettu. Suurelle osalla sähköautoilijoita tämä on normaali tapa ladata autonsa. Samalla voi välttää investoinnin varsinaiseen sähköauton kotilatauspisteeseen.
      Esimerkiksi perinteisestä parkkipaikan lämpötolpasta saatavalla pienellä 8 ampeerin virralla saa yön (10 h) aikana ladattua 18 kWh edestä energiaa. Tällä ajaa noin 80-140 km autosta ja ajo-olosuhteista riippuen.
      Voimavirtarasioista sähköautoa voi ladata huoletta. Tätä varten on saatavilla erillinen latausjohto tai adapteri.
      Jatkuvaan latauskäyttöön tarkoitetun pistorasian kunto ja sen johdotuksen kestävyys on suositeltavaa aina tarkistuttaa sähköasentajalla.

  6. ”Asiantuntijat” jahnaavat sähköautoista niitä sun näitä. Mutta mikä on tulevaisuuden auto?

  7. Kameli tietenkin.Näkeehän sen Pölhökin.

    • Eiköhän se ole aasi, jolla ”eliitti” ratsastaa.

  8. Jeesuskin ratsasti aasilla Jerusalemiin,ja aika Messiaaksi…(tarkoittaa Pelastajakuningas), tässä itsensä Mestari Halla-ahon kera tuntee.