Voi Luoja, ota minut pois täältä!

0

Nykyaikaan kyllästyneelle Aina Inkeri Ankeiselle pääsiäinen on mitä luultavimmin se merkittävin juhla. Pääsiäinenhän merkitsee poispääsyä. Alunperin se oli juutalaisille Egyptistä poispääsyn juhla. Myöhemmin meille kristityille siitä tuli Jeesuksen haudasta poispääsyn juhla.

Luterilaisten pääsiäisessä on kyllä korostunut tuo synkempi pitkäperjantai enemmän kuin pääsiäisen ilo. Niin Suomesta, Ruotsista kuin Saksastakin on tietoja, että kaikki lapset piiskattiin Kristuksen kärsimyksen vuoksi. Vanhan Rekonpäivän merkkinä kevätpäiväntasauksesta oli risu tai mies risu kädessä. Iloisella karjalaisalueella risu on käsitetty virpomiseen tarkoitetuksi pajunoksaksi, jolla vain hellästi lyöden toivotettiin onnea.

Erityisesti pitkäperjantain ja lankalauantain illat olivat vanhalle kansalle pahamaineisia, jolloin noidat ja trullit olivat liikkeellä ahdistelemassa kotieläimiä ja ihmisiä. Koko paaston aikaa on pidetty vaarallisena aikana, joka huipentui mainittuihin iltoihin. Kun Vapahtaja makasi vielä kiven takana haudassaan, saattoivat pahat voimat esteettä temmeltää.

Lankalauantain nimi tulee tavasta pestä tai värjätä talven aikana kehrätyt langat. Lankalauantai-iltana poltettiin pääsiäistulia pahan karkottamiseksi.

Vanhan uskomuksen mukaan pääsiäisaamuna aurinko tanssii ilosta. Kuolema on voitettu, Kristus ylösnoussut. Virsikirjan virsi 90, tuo pääsiäistropari, tiivistää pääsiäisen sanoman: ” Kristus nousi kuolleista, kuolemallaan kuoleman voitti ja haudoissa oleville elämän antoi.”

 

JAA

JÄTÄ VASTAUS

Kommentointi edellyttää, että JavaScriptin suoritus selaimessa on sallittu.