Suomalaiset Monte Carlossa ja Bottas napapiirillä – Rallipoluilla käynnissä mielenkiintoinen viikonvaihde

0

Raksilan piippuhyllyllä vedetään bensalenkkarit jalkaan ja luodaan lyhyt katsaus tulevaan rallikauteen, joka käynnistyy todenteolla viikonvaihteessa.

Pienen talvitauon jälkeen rallirintamalla renkaat pyörivät taas vinhaa vauhtia. MM-sirkus pyörähti käyntiin uuden kauden merkeissä Monte Carlo -rallilla ja kotimaista sarjaa ajetaan Rovaniemen ympäristössä legendaarisessa Tunturirallissa.

Suomalaisittain voi vain toivoa, ettei eilinen aloitus ollut mikään enne tulevasta kaudesta.

Saattoi kuitenkin valitettavasti olla. Tommi Mäkisen hienosti luotsaama Toyota on noussut MM-sarjassa huipulle, mutta harmittavasti Suomi-rallin ykköstähden Jari-Matti Latvalan käyrä on kulkenut aivan eri suuntaan. Tallin ja Latvalan kuntokäyrät leikkasivat viime kaudella ja ero kasvanee vain entisestään tällä kaudella. Kaudella, joka saattaa hyvinkin jäädä Latvalan viimeiseksi MM-tasolla.

Virolainen Ott Tänak on nyt Toyotan ehdoton ykköskuski ja oli voittaa mestaruuden jo viime kaudella vahvan jälkimmäisen puolikkaan ansiosta. Ainoastaan päätöskisan voittanut Latvala on auttamatta apupojan roolissa.

Latvalan ainoa oljenkorsi on paineettomuus. Tuurilaisen suurin heikkous on ollut henkinen kantti. Nyt kukaan ei odota Latvalalta enää mestaruutta. Ehkä se viimein vapauttaa suomalaisen henkisistä kahleistaan ja rentouttaa tekemistä.

Tilanne ei ole sen helpompi Suomen toisella ralliässällä. Viime kauden jälkeen Toyotan yllättäen jättänyt Esapekka Lappi on uudessa tallissaan Citroenilla vielä selvemmin kakkoskuski kuusinkertaisen maailmanmestarin Sebastien Ogierin takana.

Kakkoskuskikaksikon jälkeen katseet kääntyvät kahteen mielenkiintoiseen nimeen.

Teemu Suninen ajaa koko kauden Malcolm Wilsonin johtaman M-Sportin Ford Fiestalla. Yksityistallina M-Sportilla ei ole käytössään tehdastallien resursseja, mutta Wilsonin tiimi on yllättänyt ennenkin. Ogier voitti samaisella Fordilla muuten viime kaudella maailmanmestaruuden.

Suomen suurin rallitoivo Kalle Rovanperä kilpailee vielä tämän kauden Skodalla ja kerää pisteitä uudessa WRC2 Pro -sarjassa. Autot ovat tuttua R5-luokkaa, mutta pisteitä kerätään tehdastallien muodostamassa Pro-sarjassa.

Latvalan ja Lapin soittaessa toista viulua, seuraan ainakin henkilökohtaisesti suurella mielenkiinnolla Sunisen otteita Fordin ratissa.

Tuusulalaislähtöiselle Suniselle tämä kausi on näytönpaikka. Radoilta rallipoluille siirtynyttä Sunista on pidetty lupaavana kuskina, mutta vaisuhkon viime kauden jälkeen nyt olisi aika lunastaa noita odotuksia.

Palataan lopuksi maailmalta takaisin kotimaahan, jossa Valtteri Bottas jatkaa F1-tähtien Tunturiralli-perinnettä. Jokainen suomalainen F1-kuski on ajanut vuorollaan legendaarisessa talvirallissa. Bottas on nyt ensimmäistä kertaa ralliauton puikoissa numerolappu liimattuna auton kylkeen.

Mersukuskilla on allaan M-Sportin virittämä WRC Fiesta – aivan maailmanluokan rallitykki Lapin lumiränneihin. Bottaksen Ford on osaavissa käsissä arviolta yli sekunnin kilpailun muita (R5-luokan) autoja nopeampi kilometriä kohden.

Formuloissa Bottaksen syyskausi meni pahasti penkin alle ja suomalainen on näyttänyt kulkevan tatti otsassaan jo puoli vuotta. F1-radoilla suursponsorinsa menettäneellä Bottaksella on edessään todellinen do or die -kausi.

En odota Bottakselta lumiränneistä mitään muuta kuin ulosajoa. Se on lähes väistämätön seuraus kokemattomalta rallikuskilta WRC-tykillä R5-luokan autoille tarkoitetuilla reiteillä, kun mennään Mika Häkkisen sanoin flat out.

Flat out on jatkossa ainoa oikea moodi Bottakselle. Hiljaa hissuttelu ei käy rallipoluilla formuloista puhumattakaan. Nyt pitää löytyä tiikerinsilmää.

JAA

JÄTÄ VASTAUS

Kommentointi edellyttää, että JavaScriptin suoritus selaimessa on sallittu.