Yleisö katoaa Raksilasta – Koska Kärpät herää päivittämään ottelutapahtuman nykyaikaan?

11

Kärpät on aloittanut kauden kotikaukalossa ryminällä, mutta Raksilan piippuhyllyltä katsottuna katsomossa on ollut melko väljää.

Kärpät laski katsojatavoitettaan floppikauden jälkeen vain sadalla katsojalla ottelua kohden. Raksilassa on käynyt tämän kauden neljässä kotiottelussa keskimäärin 4561 katsojaa – reilusti yli tuhat maksavaa asiakasta vähemmän kuin Kärpät on budjetoinut. Ensimmäisten pelien perusteella startti on jopa nihkeämpi kuin viime syksynä.

Kärpät ei ole ongelman kanssa yksin – trendi on samansuuntainen monella liigapaikkakunnalla. Fakta on kuitenkin, että kiekkokiima ei ole Oulussa enää yhtä kova kuin ennen. Kärppien pelit ovat olleet jo vuosikausia pääsääntöisesti suhteellisen tylsiä tapahtumia, mutta eivät ole enää.

Kärpät on paukuttanut kolmessa edellisessä kotiottelussa peräti 19 maalia. Vauhtia on kaukalossa enemmän kuin formuloissa. Raksilassa on taatusti viihtynyt jokainen maksanut asiakas.

Peli on kunnossa, joten nyt olisi aika korjata kaikki muu sen ympäriltä, sillä kaukalon ulkopuolella asiat ovat jämähtäneet pahasti paikoilleen. Ottelutapahtuma itse peliä lukuun ottamatta on kuin parikymmentä vuotta vanha omakotitalo: ihan kiva, mutta kallis eikä säväytä enää millään tavalla.

Alkushow on ollut käytännössä sama jo vuosia. Erätauoilla ei tapahdu yhtään mitään. Nykyään seuran YouTube-kanavallekin kuvattava lehdistötilaisuus vedetään railakkaasti siitä kohdasta, josta aidan alimmainen lauta puuttuu. Esimerkkejä riittää.

Yksi merkittävä tekijä laskeviin yleisömääriin on tietysti myös lipun hinta. Sen taakse seurapomot hanakasti haluavat piiloutua.  Siinä on toki totta vähintään toinen puoli. Istumapaikkalipusta runkosarjaotteluun joutuu maksamaan jopa 30 euroa. Nelihenkiseltä perheeltä menee helposti toista sataa euroa yhteen peliin.

Kotisohvalla kuukauden kaikki liigapelit voi katsoa 15 eurolla. Hodari pelin kylkeen maksaa Salessa euron, hallissa monta kertaa enemmän. Moni miettiikin miksi maksaa kymmeniä kertoja enemmän, kun kotipelin saa omalle sohvalle käytännössä kolmella eurolla ja vieraspelit vielä kaupanpäälle.

Kaikista kotisohvan kärppäfaneista seura saa kompensaatiota vajaan miljoonan vuodessa – ensi kaudella uuden TV-sopimuksen ansiosta vielä enemmän. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö ottelutapahtumaan kannattaisi enää panostaa täysillä.

Kärpät osti viime talvena Qstockin. Festarin puuhamiehiltä luulisi löytyvän ideoita myös Kärppien konseptin kehittämiseen. Miksei heidän osaamistaan käytetä seurassa hyväksi, kun kerran konsernin työntekijöitä ovat?

Kärppien kannattaisikin luoda (ammattilaisten avulla) ottelutapahtumalle tuore ilme, panostaa räväkämmin nettiin sekä someen ja näkyä Oulun katukuvassa muuallakin kuin Arinan pihalla ottelumainoksessa. Myös pitkäaikaiset katsojat kannattaisi huomioida muutenkin kuin muistuttamalla kausikortin uusimisesta pari kertaa vuodessa.

Siinä olisi jo alku. Kärppien raikas ja vauhdikas peli kaukalossa yhdistettynä päivitettyyn oheistoimintaan olisi jo uskottava yritys saada katsojat takaisin Raksilaan.

Urheilullisesti Kärpät on jo siirtynyt nykyaikaan. Nyt on aika päivittää kaikki myös urheilun ympäriltä.

11 KOMMENTTIA

    • Näin se menee. Pari kertaa on käyty viime vuosina koko lapsikatraan kans peleissä, mutta joka kerta kärrättiin joku pelaaja paareilla peleistä pois. Kyllästyin selittämään lapsille asiaa ja vielä maksamaan näistä shokkihoidoista toistasataa euroa. Perhepeli totta tosiaan. Peli on pilattu toistuvilla ylilyönneillä, mutta kaippa niitä väkivallan ihannoijia katsomoon riittää. Hetkinen? Eikö riitäkään?

  1. Kirjoitus on täysin totta. Alkushowsta lähtien(jos sitä edes on) tunnelma on hyvin vaisua. Vähän tuntuu että hallin meininkiä yrittävät nostattaa hieman liian kaavoihin kangistuneet ihmiset. Ottakaa nuorta ja osaavaa porukkaa mukaan suunnittelemaan hommaa. Eilen kävin pitkästä aikaa paikanpäällä pelin katsomassa ja odotin esim. Alkushowsta jotain….mutta se se olikin täys pannukakku. Tanssityttöjen välkkyvät kengät ja vähän savua. Tarvis vähän jyrinää ja pauketta eikä tollaista laimeaa soppaa.

  2. Eipä tuota paljon viitti kattoa televiostakkaan,kun selostajatkin vetää aina Kärppiä vastaan ja heikkoja selostajia muutenkin.Siksi toiseksi 4:nen proolla ei ole sitä ennakkostudiotakaan enään joita oli kiva seurata asiantuntioiden kanssa.Seuraan vielä tv:stä,enkä ole menossa hallille,koska halvemmallakin näkkee.

  3. Olen Kärpien kannattaja jo 70-luvulta alkaen. Silloin kävin otteluissa nuorisoporukalla. Erätauoilla käytävillä oli voimakas tupakansavu. Siinä asiassa on edistytty. Palasin katsomoon perheenäitinä lasten kanssa 2000-luvulla. Nykyisin käyn viikonloppuotteluissa ja satunnaisesti viikolla. Saatan ottaa mukaan viinirypäleitä tai mandariinin. Hallissa ei myydä mitään, mitä haluaisin syödä. Kaikilla kojuilla on suunnilleen sama tarjonta. Olisipa vaikka smoothiekoju joukossa.
    Olen satunnaisesti käynyt kannattamassa Kärppiä Vaasassa ja Tampereella. Liput ostan netistä, samoin tänne Ouluun. Näin ottelujärjestäjät ovat saaneet sähköpostiosoitteeni. Vaasan Sport lähettää säännöllisesti sähköpostiuutisia. Kärpiltä ei postia tule.
    Muutama viikko sitten minulla oli kurja katsomokokemus Oulussa. Lähetin palautetta Kärpille, tiedotusvastaavan sähköpostiosoitteeseen. En ole saanut vastausta.
    Arvostan sitä, että Cheer Leading ryhmä on pukeutunut urheilullisesti, näin ei kaikissa halleissa ole. Se, että nuoret pelaajat ovat lapiohommissa kentällä, on mukavaa. On typerän näköistä, kun joissakin halleissa nuoret naiset minihamosissa pyllistelevät kentällä lapion kanssa.
    Kokoontaitettava sateenvarjoni on ollut kymmeniä kertoja hallissa mukana. Nyt ohjeet olivat muuttuneet – siitä ei tiedoteta lipussa. Järjestysmies takavarikoi sateenvarjoni sanoen, ettei sitä saa tuoda. Jouduin kysymään, mitä sille tapahtuu. Hän kertoi, mihin se viedään. Ihmettelin, eikö tullut mieleen kertoa. Ei kuulemma tullut. Ottelun jälkeen se ei ollut siellä, missä piti, kovin kohteliaasti en sitä vaarallista välinettä ottelun jälkeen kysellyt. Vaasassa järjestysmiehetkin sanovat Kärppähuivia kantavalle katsojalle reippaasti ”Tervetulos!”

  4. Vaan oiskohan tuo enempikin niin että ottelutapahtumista on tehty joutavanpäiväinen show ja itse ottelu jää taustalle. Ainakin tälläisesta vanhemmasta katsojasta tuntuu että katsomoon ei kehtaa tulla ilman peruukkia ja sirkusvaatteita joten mieluummin pelejä katsoo kotisohvalta. Ei ennen mitään järjestettyä showta tarvittu vaan katsojat loivat itse tunnelman halliin, ja sitä oli.

JÄTÄ VASTAUS

Kommentointi edellyttää, että JavaScriptin suoritus selaimessa on sallittu.