Free from -ruokatrendi

0

”Free From” -ruokatrendi on kovassa kasvussa. Monella kuluttajalla on nykyisin jokin erityisruokavalio, joko terveydellisistä syistä tai omana valintana. Kasvissyönnin suosio on lisääntynyt myös ympäristön suojelun vuoksi, koska kasvisruokaa pidetään ilmastoystävällisenä valintana. Gluteeniton ruokavalio on myös ollut iso trendi jo useamman vuoden ajan. Tiedostava kuluttaja tarkistaa myös tuoteselosteen ja käytetyt lisäaineet.

Free From -ruualla on monipuolinen määritelmä. Suomeksi helpointa on ehkä ajatella, että kategoriaan kuuluvat -ton päätteiset elintarvikkeet kuten: gluteenittomat, laktoosittomat, suolattomat, hiivattomat, soijattomat, munattomat, sokerittomat, lisäaineettomat ja palmuöljyttömät elintarvikkeet. Lisäksi ”free from” tuotteisiin kuuluvat monet eettisesti tuotetut elintarvikkeet, jolloin tarkoitetaan esimerkiksi luomua tai ilman orjatyövoimaa tuotettuja tuotteita. Eri kasvisruokavalioiden tuotteet ovat myös osa kategoriaa, sekä lacto-ovo-vegetaristiset että vegaaniset.

Vierailin Pohjoisen erikoiskasvit euroiksi -hankkeen tiimoilta Euroopan suurimmilla Free From Functional Food and Ingredients -messuilla Barcelonassa 28-29.5.2019. Messuilla saattoi todeta kuinka hyvin suomalaiset yritykset ovat mukana tässä ruokatrendissä!

Messuilla oli kaksi erillistä ”maa osastoa”. Omat osastot olivat Suomella ja Etelä-Korealla. Suomen osasto oli keskittynyt vahvasti viljatuotteisiin. Parhaan näkyvyyden sai mielestäni Kinnusen Mylly, jonka brändi oli rakennettu 65oats teeman ympärille. Mylly sijaitsee Utajärvellä lähellä 65 pohjoista leveysvyöhykettä. He esittelivät erilaisia kaurapohjaisia tuotteita ja hakivat uusia markkinoita Euroopasta. Kinnusen Myllyn henkilökunta piti myös luennon puhdaskaura tuotannosta ja kertoivat tiiviistä viljelijäyhteistyöstä ja sopimustuotannosta. Sopimustiloilla ei viljellä gluteenia sisältäviä viljoja kuten ohraa ja ruista, jolloin voidaan turvata kauran puhtaus.

Suomen osastolla olivat myös Virtasalmen Viljatuote, Raisio ja Helsingin Mylly. Virtasalmen Viljatuotteella oli esillä useita gluteenittomia viljatuotteita. Heidän tuotantonsa on rakentunut paljon tattarin ympärille. Päätuotteena messuilla oli näkkäriaines-seos, johon lisätään vain vesi, jonka jälkeen seos paistetaan itse näkkäriksi. Erikoisuutena tuotteessa oli kuivattu nokkonen.

Valion osastolta löytyi ”Eila-tuotteita” ja maistatuksessa oli erilaisia jogurtteja. Laitilan Wirvoitusjuomatehdas oli paikalla esittelemässä gluteenittomia oluita. Esillä olivat monelle suomalaiselle tutut ”Laitilan Kukko”-oluet. Suomen osastolla oli mukana myös Juustoportti esittelemässä kaurajuomia. Vaihtoehtoja oli useita. Kaurajuoman suosio on ollut viime vuodet vahvassa kasvussa ja markkinoita haetaan lisää ulkomailta.

Suomalaisia yrityksiä ja tuotteita löytyi myös Suomen osaston ulkopuolelta. Pyhännällä toimiva Real Snacksin sipsitehdas esitteli ”OAT’S” sipsejään, jotka on valmistettu puhtaasta kaurasta. Esillä oli viisi erilaista makuvaihtoehtoa. Kiantama oli paikalla esittelemässä Biokia tuotemerkkinsä tuotteita. Esittelystä löytyivät marjajauheet ja kokonaisena kuivatut marjat. Biokian tuotteisiin pääsikin tutustumaan jo lentomatkalla, kun ne olivat esillä lentoyhtiön lehdessä.

Ruotsalaisista yrityksistä huomion nappasi Ekobryggeriet, joka valmistaa tonic vettä pohjoismaisella twistillä. Vedet ovat luomuhyväksyttyjä ja markkinoinnissa on hyödynnetty pohjoisen ulottuvuuden erikoisuudet. Huomioni kiinnittyi erityisesti kuusenkerkällä maustettuun veteen. Muita makuvaihtoehtoja olivat neilikka ja raparperi.

Barcelonan messujen yhteenvetona voi todeta, että Free From ruokatrendi on hyvässä kasvussa ja suomalaiset yritykset ovat osanneet erikoistua oikeisiin tuotteisiin. Erityisesti gluteenittomat tuotteet ja kasvipohjaiset ”maitotuotteet” ovat kysyttyjä ja suosio on kasvussa. Kuluttajat ovat yhä kiinnostuneempia myös pakkausmateriaaleista, sillä mikromuovin lisääntyminen on saanut valveutuneen kuluttajan heräämään päivittäisten ostostensa aiheuttamiin ympäristövaikutuksiin.

Mikko Hyvärinen

Hankeaktivaattori

63 Degrees North – Pohjoisen Erikoiskasvit Euroiksi -hanke

 

63 Degrees North – Pohjoisen erikoiskasvit €uroiksi

JAA

JÄTÄ VASTAUS

Kommentointi edellyttää, että JavaScriptin suoritus selaimessa on sallittu.