Tietosuoja ja sen merkitys sosiaalisessa mediassa

0

Viime aikoina sosiaalisen median tietosuoja on ollut hyvin vahvasti esillä. Kuka omistaa somessa jakamasi tiedot? Jakaessasi tietoja eri palveluissa kavereillesi teet tietoisen päätöksen luottaa palveluntarjoajan tietoturvaan ja käyttötarkoitukseen, mihin palveluntarjoaja aikoo tietoja käyttää.

Monet palvelut kuten Facebook tekevät tuottoa mainoksilla, joita kohdennetaan käyttäjän selaushistorian perusteella. Niin kauan, kun sosiaalisen median palvelut ovat ilmaisia, käyttäjien tulee hyväksyä, että heidän tietojaan tullaan käyttämään markkinoinnin välineenä. Mutta samalla on tärkeää ymmärtää miten ja minkälaista tietoa kerätään ja miten sitä käsitellään ja suojataan hakkereita vastaan.

Tietojen keräämisen laajuutta monissa palveluissa voi vain arvioida, koska harva palvelu kertoo virallisesti mitä tietoja käyttäjistä kerätään. Esimerkiksi Facebookin tiedetään keräävän tietoja käyttäjien tykkäämistä julkaisuista ja sivuista tarjotakseen samankaltaista sisältöä. Samalla se myös kerää tietoja verkkosivuista joissa käyt, kun olet kirjautunut sisään Facebookiin. Kun kirjaudut ulos, Facebook ei enää pysty seuraamaan selauskäyttäytymistäsi. Markkinointikäyttöön kerättävä tieto on yleensä laitekohtaista, eli jos vierailet verkkosivuilla läppärillä, saat mainoksia sillä, mutta et näe samoja mainoksia pöytäkoneellasi. Facebook on muuttanut tämän, koska Facebook osaa näyttää samoja mainoksia kaikilla laitteilla joilla olet kirjautunut sisään. Näitä samoja keinoja käyttää myös varmasti moni muukin palveluntarjoaja.

Minun mielestäni käyttäjän tiedot ovat sosiaalisen median palveluntarjoajilla paljon paremmassa suojassa kuin esimerkiksi käyttäjän omissa laitteissa tai kotiverkossa. Suurimmalla osalla palveluntarjoajista on hyvin asiantuntevia tietoturvaspesialisteja, jotka tekevät päivittäin aktiivisesti töitä suojellakseen käyttäjien tietoja ja palvelun infrastruktuuria. Joten suurin kysymys tietosuojassa on se, miten palveluntarjoaja itse käyttää tietoja ja jaetaanko tietoja ulkopuolisille palveluntarjoajille. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii Facebookin ja Cambridge Analytican välinen tapaus, jossa arviolta yli 87 miljoonan Facebook -käyttäjän tietoja käytettiin ihmisten poliittisiin mielipiteisiin vaikuttamiseen.

Kuinka tärkeänä sinä näet oman tietosuojasi tänä päivänä ja tulevaisuudessa?

 

Juuso Säärelä

tietotekniikan opiskelija

Teksti on syntynyt kieli- ja viestintäkoulutuksen suomen kielen ja viestinnän kurssilla.

 

 

 

 

 

JAA

JÄTÄ VASTAUS

Kommentointi edellyttää, että JavaScriptin suoritus selaimessa on sallittu.