Suomesta suurempi striimaamalla

0

Suomessa on ainutlaatuinen mahdollisuus henkilökohtaiseen markkinointiin mobiiliverkkojen avulla. Miksi sitä ei käytetä hyväksi?

Oulun yliopisto on edelläkävijä 5G-teknologiassa, joka mahdollistaa suuren määrän dataa siirrettävän langattomasti. Tosin meillä Suomessa on jo pitkään ollut käyttämätön mahdollisuus alueella, joka tulee vain olennaisemmaksi 5G:n kautta. Kyseessä on maailmalla yleistyvä livestriimaus, jossa henkilö lähettää suoraa videokuvaa omasta elämästään julkisesti Internetiin. Asian ajankohtaisuudesta ja merkittävyydestä kertoo se, että vuonna 2011 perustettu livestriimauksen mahdollistava yritys Snapchat on listautumassa tänä vuonna pörssiin samalla markkina-arvolla kuin KONE.

Suurin haaste videostriimauksessa maailmalla ovat datarajoitteet ja huonot yhteydet. Piilaaksossa giga mobiilidataa maksaa noin 10 dollaria ja kenttä voi kadota kymmenen kilometriä San Franciscosta. Meillä Suomessa kuka tahansa voi mennä metsään ja lähettää teräväpiirtovideota jo nykyisillä 4G-yhteyksillä. Sama ei ole missään maailmalla yhtä edullista ja toimintavarmaa kuin täällä. 5G tulee nopeutensa avulla mahdollistamaan myös virtuaalitodellisuuden lähettämisen.

Livestriimauksen käytön suhteen olemme tosin jo jäljessä. Facebook Livestä näkee, kuinka Suomi ammottaa isolla kartalla tyhjyyttä. Ruotsi ja Norja ovat edellä. Mutta miksi ihmiset maailmalla haluavat kuvata omaa naamaansa? Ensinnäkin lähetyksiä voi jatkojalostaa pelkäksi ääneksi, tekstiksi ja kohokohdiksi. Itse alkuperäisen lähetyksen voi katsoa jälkikäteen. Livestriimin avulla sisällöntuottaja saa siis kaikki nykyaikaiset mediamuodot yhdellä kerralla. Toiseksi, sisällöntuotanto on ainoa tapa, miten voi profiloitua alansa vaikuttajaksi ja asiantuntijaksi. Yksityishenkilöidenkin kohdalla puhutaan jo henkilökohtaisen brändin rakentamisesta, mistä on tullut osa nykyaikaista urasuunnittelua. Myös Suomi on suunnalla, jolla työnantajat arvostavat henkilön sosiaalista verkostoa ja vaikutusvaltaa. Etenkin ulkomaisilla työmarkkinoilla ei tule pärjäämään ilman valmista brändiä. Pelkillä papereilla ei voi kilpailla parhaista paikoista.

Suomalaiset ovat huonoja markkinoimaan itseään ja onkin outoa, että sen opettamista ei ole otettu esille edes korkeakouluissa. Opetuksen pitäisi panostaa enemmän siihen, kuinka opiskelijat voivat kukin tuottaa sisältöä oman pääaineensa tai mielenkiinnon kohteensa puitteissa. Enkä tarkoita pelkästään tutkimuksia, vaan myös arkipäiväisempää oman alan soveltamista, joka viestii ympäröivän maailman ymmärtämistä ja mahdollisuuksien näkemistä. Mikäli kukaan ei osaa viestiä siitä, mikä erottaa meidät muista, miten Suomesta voi tulla kansainvälisille markkinoille merkittäviä osaajia ja yrityksiä?

Kalifornian Piilaaksossa teknologiamogulit pidättävät hengitystään maan mobiilidatan kehittymisestä. Me täällä Suomen Piilaaksossa olemme jo paljon edellä. Tosin siinä missä Amerikassa luodaan sisältöä, me vain seuraamme ja kulutamme sitä. Ja juuri sillä samalla hetkellä kun katsomme taas yhtä uutta kättelyvideota Washingtonista, istumme suurta Amerikkaakin suuremman markkinointi- ja vaikuttamismahdollisuuden päällä.

Juuso Haavisto

Kirjoittaja vietti viime vuoden Kalifornian Piilaaksossa ohjelmoinnin työharjoittelijana. Hän on ensimmäisen vuoden tietojenkäsittelytieteiden opiskelija Oulun yliopistolla, ja teksti on syntynyt opintoihin kuuluvalla kirjallisen viestinnän kurssilla.

JAA

JÄTÄ VASTAUS

Kommentointi edellyttää, että JavaScriptin suoritus selaimessa on sallittu.