1+2= Hämmentynyt humanisti?

Ovatko humanistiset tieteet todella niin vieraantuneita luonnontieteistä kuin stereotypiat väittävät? Pärjääkö humanisti työ- ja yksityiselämässään ilman matemaattista osaamista? Entä kenen vastuulla on huolehtia, etteivät...

Dveře se zavírají

"Hupsista keikkaa, Marraskuukin meni että hurahti ja edellisestä postauksesta alkaa olemaan toista kuukautta aikaa. No, kirjoittaa sitten vähän pitemmän kerralla.:)", kirjoittaa luokanopettajaopiskelija Aleksi Kumpula...

Kun oma ala ei riitä

Lähes jokainen korkeakouluopiskelija on jossakin vaiheessa opintojaan tokaissut opiskelevansa täysin väärää alaa. Osalle moinen oivallus valkenee kurssien, tenttien ja deadlinejen kärjistyessä kriittiseksi opiskelustressiksi, mutta...

Nostetta pyöräilykaupunkibrändiin

Oulu tunnetaan hyvänä pyöräilykaupunkina. Samalla pyöräilykaupunkibrändin oikeellisuutta kohtaan esitetään kuitenkin kritiikkiä, etenkin talviaikaan. Nyt olisikin hyvä aika miettiä, miten brändiin saataisiin uutta nostetta ja...

Osattomuuden varhaiskasvatuslaki

Varhaiskasvatuksen opiskelija Simo Lautamo ottaa blogikirjoituksessaan kantaa nykyiseen koulutuspolitiikkaan ja etenkin ajankohtaiseen varhaiskasvatuslakiin (mm. Kaleva 24.11.2014). Laki lasten päivähoidosta ei ohjaa lasta päättämään omista...

Jätteestä paikallista energiaa

Onko Suomella nykytilanteessa varaa olla hyödyntämättä mittavia, uusiutuvaan energiaan perustuvia omia raaka-ainevarantojaan? Olisiko syytä poistaa biokaasuautoille määrätty käyttövoimavero ja edistää näin puhtaampaa liikennettä?  Onko...

Tuulivoima – nykyhetkeä vai tulevaisuutta?

Sähkötekniikan opiskelija Arto Kinos pohtii tekstissään tuulivoimaa suhteessa muihin energiantuottokeinoihin. "Sitten se on 25 vuotta pystyssä. Toki sitä pitää huoltaa vuosittain, mutta polttoaine ei maksa...

Pelaamista rajoitetaan rajoittamisen ilosta

Nuorten pelaamiseen käytettävän ajan rajoittaminen puhututtaa, ja peliajat tai pelipäivät ovat tuttuja käsitteitä monissa lapsiperheissä. Onko tiukkojen peliaikojen asettamien kuitenkaan välttämätöntä ja tarkoittaako runsas...

Katse arkkitehtuuriin jo varhaislapsuudessa

Varhaiskasvatuksessa ja kouluopetuksessa on keskitytty luonnonympäristöön, vaikka elinympäristömme muodostuu sekä rakennetusta ympäristöstä että luonnosta. Arkkitehtuurikasvatusta tulisi lisätä päiväkoteihin ja kouluihin, vaatii varhaiskasvatuksen opiskelija Riikka Makkonen...

Älylaitteet ovat älyttömyyden huippu

Uudet älylaitteet tuovat mukanaan myös uusia ongelmia, joita ei tavallinen käyttäjä välttämättä tule ajatelleeksi. Onko älylaitteiden tuomista uusista ominaisuuksista enemmän hyötyä kuin haittaa? Viime aikoina...