Onko opella snäppi hallussa?

2
Sosiaalinen media on pullollaan erilaisia lasten ja nuorten suosiossa olevia sovelluksia. Sovelluksia tulee tasaiseen tahtiin lisää ja esimerkiksi opettajana tai vanhempana voi olla hankalaa pysyä perässä niiden erilaisista ominaisuuksista ja mahdollisuuksista. Sosiaalisen median sovelluksilla on myös merkittävä vaikutus lasten ja nuorten vuorovaikutussuhteisiin, jotka usein myös näkyvät koulun arjessa. Oppilaat ovat usein jo pienestä lapsesta lähtien tottuneet sosiaalisen median käyttämiseen ja kuluttamiseen, kun taas useat opettajat harjoittelevat median käyttöä vasta myöhemmällä iällä.
“Olet hänen paras ystävänsä, mutta hän ei ole sinun”

Tämän hetken ehdottomasti suosituimmat sovellukset ovat Instagram, Snapchat ja TikTok. Instagram on kuvien jakopalvelu ja sosiaalinen verkosto, jossa erityisen suosittuja ovat selfiet eli omakuvat. Instagramissa tärkeässä osassa on kuvista tykkääminen ja niihin kommentointi. Nykypäivän nuoret ovatkin hurjan aktiivisia kommentoimaan toistensa kuvia ja kuvien kommenttiboksit täyttyvät sadoista kavereiden, tuttujen ja muiden somekäyttäjien kommenteista. Snapchat on pikaviestipalvelu, jossa viestiminen tapahtuu vain hetken näkyviä viestejä, kuvia ja videoita lähettäen. TikTok on lyhyiden videoiden jakamiseen tarkoitettu sovellus.

Erityisesti Instagram ja Tiktok -sovelluksissa seuraajien määrä on kaikkien nähtävillä, kun taas Snapchatissa kerätään “snapscorea”, viestiputkia eli ”streakeja”, ja sovellus tuo ilmi käyttäjien välisiä kaverisuhteita muun muassa ilmaisulla “olet hänen paras ystävänsä, mutta hän ei ole sinun”. Esimerkiksi näiden viestiputkien katkaiseminen voi pahimmassa tapauksessa ja tarkoituksella tehtynä olla hyvinkin karu viesti ystävyyden tilasta. Korkeat seuraajamäärät kertovat korkeasta sosiaalisesta statuksesta. Seuraaja- ja tykkäysmäärät ovatkin yksi tärkeäksi noussut mittari sosiaalisen median palveluissa. Tällaiset pienet, tai ainakin pieneltä tuntuvat asiat, voivat näkyä kouluarjessa haastavina tekijöinä oppilaiden välisissä vuorovaikutussuhteissa, muun muassa kiusaamisena.

Lapsella voi olla pelkoa sosiaalisen statuksen romahtamisesta tai ulkopuolelle jäämisestä

Sosiaalisen median verkoston vaikutuksia tutkitaan varsin laajasti, ja usein kuuleekin iäkkäiltä ihmisiltä stereotyyppisiä reaktioita ruutuajan rajoituksista ja sinivalon vaikutuksista unenlaatuun. Opettajien tulisi kuitenkin seurata netin vaikutuksia nuorisoon laajemmasta näkökulmasta, sillä sosiaalisen median vaikutukset ovat hyvin usein nimenmukaisesti sosiaalisia. Aiemmin mainittujen sovellusten suosion mittaustavat, kuten Instagramin tykkäykset ja Snapchatin snapscoret, aiheuttavat nuorille varsin paljon paineita suoriutua sosiaalisessa verkostossa. Vähäinen suosio saattaa aiheuttaa eriarvoisuuden tunnetta tovereiden keskuudessa tai vaihtoehtoisesti jopa tyytymättömyyttä tai riittämättömyyttä, mikä vaikuttaa negatiivisesti omaan minäkuvaan. Toisaalta vanhemmat saattavat haluta suojella lastaan esimerkiksi kieltämällä jonkun sovelluksen käytön. Käyttökielto saattaa taas johtaa lapsen kokemaan pelkoon sosiaalisen statuksen romahtamisesta tai ulkopuolelle jäämisestä.

“Älä julkaise mitään, mitä et halua vanhempien, opettajien, tai kavereiden näkevän vielä vuosienkin päästä”

Aikuisten on tärkeää olla perillä ja kiinnostuneita sosiaalisen median alustoista, joissa lapset ja nuoret viettävät aikaansa. Monille vanhemmille saattaa tulla yllätyksenä minkälaista sananvaihtoa lapset ja nuoret käyvät, ja esimerkiksi Snapchatissa käytyjä keskusteluja ei voida useinkaan myöhemmin katsoa.

Sosiaalisesta mediasta löytyy myös paljon opettavaista sisältöä ja se on monille tärkeä keino pitää yhteyttä ja ilmaista itseään esimerkiksi valokuvien muodossa. Esimerkiksi Tiktokista löytyy jo useampia opettajia, jotka jakavat koulumaailmaan liittyvää sisältöä. Somessa olevat opettajat pysyvät samalla myös perillä, minkälaisia keskusteluja oppilaat käyvät sekä huomaavat mahdollisesti sopimattomat videot. Sosiaalisen median käytössä pätee yhä vanha ohjenuora, “Älä julkaise mitään, mitä et halua vanhempien, opettajien, tai kavereiden näkevän vielä vuosienkin päästä”. Lisää ohjeita somessa toimimiseen voi lukea esimerkiksi täältä (peda.net) ja täältä (MLL).

Jussi Kauppinen, Titta Lotvonen ja Rebekka Pahkala

Oulun yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta, laaja-alainen luokanopettajakoulutus

Teksti on osa Viesti ja Vaikuta -kurssia.

 

Kuva: Pixabay

JAA

2 KOMMENTTIA

  1. Vai ei tosiasiat kelvanneetkaan ,kun viesti on poistettu.No.Sittenpähän tulette näkemään todellisuuden.

  2. Jostain syystä Facebook ja Whatsup oli jätetty mainitsematta. Minun perhessäni, jonka lapsia on myös Helsingissä, pidetää yhteyttä erityisesti näillä kahdella sovelluksella.

    Facetime on tosin vanha, mutta kuvapuhelut olisivat nykyisessä koronatilanteessa sopivia tapoja ilahduttaa mummia ja ukkia!