Nukkukaa!

0

Väsymys on tuttua lähes jokaiselle nuorelle. Me nuoret valvomme myöhään useista eri syistä. Opiskelu, sosiaalinen media ja juhliminen ovat yleensä todennäköisimmät syyt. Kuinka usein olet ollut puhelimella illalla ja yhtäkkiä huomannut kellon olevan jo 2 yöllä? Monille on kehittynyt jonkinlainen riippuvuus sosiaaliseen mediaan ja tämä lisää yöllistä ruutuaikaa, joka heikentää unen saamisen mahdollisuutta. Ruutuaikaa voi pidentää myöhäisillan opiskelulla. Monet valvovat, koska eivät tunne, että päivässä on tarpeeksi aikaa kaikelle. Unenpuute on siis yleensä aikataulutusongelma.

Vaikka joskus tuntuisikin hyvältä idealta opiskella illalla pidempään tai tehdä yömyöhään rästitöitä samalla skipaten yöunia, ei se pidemmmän päälle kannata. Ihminen kyllä pärjää muutaman päivän vähemmälläkin unen määrällä, mutta pidempään jatkuessa sillä on opiskelun kannalta huonoja vaikutuksia. Tunneilla ei jaksa keskittyä. Huomaat, kuinka alat nuokkua ja pahimmillaan jätät menemättä aamun luennoille. Kaiken lisäksi opiskelu on turhaa, jos et nuku tarpeeksi pitkiä yöunia, koska kaikki päivän aikana opittu siirtyy unen aikana työmuistista pitkäaikaiseen muistiin.

Unen puute vaikuttaa vapaa-ajan viettämiseen monella tapaa. Esimerkiksi sekä sosiaalinen-, että perhe-elämä voivat kärsiä, et pärjää niin hyvin harrastuksesi parissa tai et saa kotitehtäviä tehtyä. Saatat satunnaisesti suuttua ystävällesi tai esimerkiksi vanhemmillesi, jos sinua väsyttää.

Unen puute vaikuttaa myös harrastuksiisi. Et pysty unisena keskittymään harjoituksissa sinulle opetettaviin asioihin ja pitkällä aikajänteellä et opi paljon mitään. Tämä heijastuu myöhemmin lajisi peleihin tai kisoihin, joissa huomaat pärjääväsi huomattavasti huonommin kuin muut.

Univaikeuksiin on monta syytä ja niiden ratkomiseen löytyy monta tapaa. Uniajan pitäminen säännöllisenä on tärkeintä. Illalla kannattaa jättää puhelimen tai tietokoneen ruudun tuijottaminen pois, jotta aivot rauhoittuisivat. Syömisen suhteen kannattaa välttää kofeiini- ja nikotiinituotteita myöhään illasta sekä kannattaa syödä muutenkin kevyesti ennen nukkumaan menoa. Ulkoilulla ja muutenkin urheilulla on positiivinen vaikutus nukahtamiseen. Haastamme lukijat kokeilemaan näitä neuvoja.

 

Jukka-Pekka Kujala, Jaakko Lauri, Jussi Koski-Vähälä ja Santeri Luomala. Olemme prosessitekniikan opiskelijoita. Teksti on syntynyt suomen kielen ja viestinnän kurssilla.

JAA

JÄTÄ VASTAUS

Kommentointi edellyttää, että JavaScriptin suoritus selaimessa on sallittu.