Mikä on realistinen määrä vähemmistön edustajia? Onko yksi tästä kuvasta löytyvä homo liikaa?

“Forced diversity” on sanapari mihin törmää turhankin usein seikkaillessaan  internetin kansainvälisellä puolella, kuten somessa ja YouTubessa. Onko  mahdollista, että kasvava määrä eri etnisyyksiä ja seksuaalisuuksia edustavia  ihmisiä elokuvissa, videopeleissä ja muissa medioissa on väkinäistä ja outoa? Voisi  melkein luulla, että nämä huutelijat eivät ole koskaan kävelleet omaa  lähikauppaansa kauemmas kotoa. 

Vuonna 2016 julkaistussa moninpelissä nimeltä ”Overwatch” on laaja valikoima eri hahmoja, jotka  edustavat eri kansalaisuuksia ja sukupuolia. Loppuvuodesta pelin julkaisun jälkeen, pelin  keulahahmolla, Tracerilla, paljastettiin olevan tyttöystävä peliä täydentävässä sarjakuvassa. Yksi  tämän laajan hahmokastin hahmoista oli siis virallisesti homoseksuaali. Jo silloin pelin foorumeilla  ja somessa oli paljon puhetta siitä, kuinka hahmon ei ”tarvitsisi” olla suuntautunut näin, ja että  paljastus tuntui väkinäiseltä diversiteetin laajentamiselta pelin hahmokaartissa. Nyt vastikään  vuonna 2019, peliä täydentävässä kuvatarinassa toinenkin hahmokaartin hahmoista paljastui  homoseksuaaliksi. Paljastuksen jälkeen keskustelussa oli jälleen esillä väkinäinen diversiteetti ja  kuinka outoa on, että joidenkin hahmojen ”täytyy” olla homoja. Tästä ei olla puhuttu vain kyseisen  pelin fanipiireissä, kaikki uusi media, jossa heijastetaan eri etnisyyksiä ja suuntautumisia, ovat  saaneet osakseen kommentteja väkinäisyydestä ja epärealistisuudesta.

Loogista kritiikkiä vai sisäistettyä suvaitsemattomuutta? 

”I REALLY liked Tracer being gay. But soldier? It’s just kinda there now. No, I’m not hating on gay  people please chill”, sanoo nimimerkki SuperSciFi aloittamassaan keskustelussa pelin virallisella  fanifoorumilla. Tästä keskustelusta löytyy paljon kannanottoja, joista moni naamioi itsensä  asialliseksi kritiikiksi; Tämä pelinkehittäjän epätoivoinen yritys saada lisää mediahuomiota ja  hyväksyntää. Paljastus on turha. Se ei lisää mitään itse pelin sisältöön.

Vaikka tämä voikin kuulostaa järkevältä kritiikiltä, diskurssianalyysi tästä huutelusta antaa hieman  mietittävää; kun media saa lisäsisältöä, mikä ei suoranaisesti vaikuta median käytettävyyteen  millään tavalla, median käyttäjäien mielipiteet heijastavat poikkeuksetta heidän omia arvojaan.  Miksi siis näytä käyttäjiä vaivaa hahmon seksuaalisuus, kun pelattavuus pysyy täysin samana?  Nimimerkki Ramanga muotoilee asian hyvin; “Well, as they say, when all you’ve known is privilege,  equality feels like oppression”. Kun on aina elänyt etuoikeutettuna, tasavertaisuus tuntuu  sortamiselta. Enemmistöön kuuluvat pelaajat ahdistuvat, kun hahmo, jonka he aikaisemmin  katsoivat oletuksella edustavan heitä, edustaakin toista ihmisryhmää. Nimimerkki Rala on ainoa,  joka perustelee kritiikkinsä toisin, ja vertaa hahmon homouden mahdollisuutta homojen  prosenttimäärään Pohjois-Amerikassa. Tämän sankarin kantaa tosin värittää se, kuinka hän  puhuttelee homoksi epäilemäänsä käyttäjää nimellä ”friikki” samassa keskustelussa.

”Pakkodiversiteetti” on siis ainakin tässä tapauksessa suurella todennäköisyydellä vain  enemmistöön kuuluvien hienoiksi sanoiksi pukemaa ahdistusta siitä, että toinen ihmisryhmä saa  viimein edustusta, mitä heillä on ollut aina. Kukahan heille kertoisi, että edustus mediassa ei ole  piirakka; sitä ei ole vähemmän, jos joku toinen saa enemmän.

Teija Tulinen

Englantilaisen filologian opiskelija

Teksti on syntynyt opintoihin kuuluvalla suomen kielen ja viestinnän kurssilla.

JAA

JÄTÄ VASTAUS

Kommentointi edellyttää, että JavaScriptin suoritus selaimessa on sallittu.