Istuminen – Piikki opiskelijan lihassa

1
Luennolla voi välillä venytellä. Mallia näytettiin jo kymmenen vuotta sitten Oulussa terveysaiheisessa tulevaisuusfoorumissa.

Istutko tälläkin hetkellä? Viimevuosina istuminen on noussut suureksi puheenaiheeksi kaikenikäisten keskuudessa. Tutkijat, lääkärit, fysioterapeutit ja muut asiantuntijat julistavat istumisen haittoja ja istuminen onkin julistettu jopa hitaaksi ”tappajaksi”.

Tämän uuden vihollisemme sanotaan vaikuttavan pitkällä aikavälillä muun muassa 2. tyypin diabeteksen syntyyn, sydän- ja verisuonitautien syntyyn sekä ylipainoon. Lisäksi sen kerrotaan aiheuttavan niska-, hartia- ja selkävaivoja sekä elinajan lyhenemisen riskin.

Työpaikoilla tähän ongelmaan on jo herätty. Monet työpaikat tarjoavatkin työntekijöilleen esimerkiksi taukojumppia ja korkeussäädettäviä pöytiä lisätäkseen aktiivisuutta ja hyvinvointia.

Entäs opiskelijat? Meidät on velvoitettu istumaan ja olemaan kiltisti paikoillaan. Pahimmillaan yliopisto-opiskelijan päivä voi olla seuraavanlainen: aamu alkaa istumalla aamupalalla, seuraavaksi istutaan bussissa ja sitten istutaan yliopistolla kahdeksasta neljään, jonka jälkeen istutaan vielä tentissä viidestä seitsemään. Tämän jälkeen vielä hetki bussissa ja sitten kotiin istumaan tietokoneen tai television äärelle. Opiskelija istuu siis päivässä yhtään valehtelematta jopa neljätoista tuntia.

Vaikka nuorena pitää jaksaakin, niin kaikella on kustannuksensa myös meille opiskelijoille. Me tunnemme istumisen vaikutuksen niin selkäsärkyinä, niskajumeina kuin pään jomotuksenakin. Nämä kaikki ovat niin tyypillisiä vaivoja, ettei niitä enää kukaan kyseenalaista. Silti tänäkin päivänä meillä on kolmen tunnin harjoituksia ja yhtä pitkiä luentoja, joilla omien taukojen pitämien on hyvin paheksuttua. Mitä me voimme sitten tehdä?

Haastan yliopistojen virkamiehet ja opettajat ymmärtämään myös opiskelijoita. Voisiko luentojen ja harjoitusryhmien pituutta muuttaa tai voisiko taukoja olla pari lisää? Voisiko ilmapiiriä muuttaa sallivammaksi, jolloin jos oppilaalta alkaa puutua jalat, voisi hän käydä hiljaa muita häiritsemättä jaloittelemassa salin ulkopuolella ilman paheksuvia katseita. Jo pelkkä viidenkin minuutin tauko kerran tunnissa auttaisi meitä jaksamaan paremmin ja näin myös keskittyminen itse opiskeluun olisi helpompaa.

Taukojen lisäksi yliopistot voisivat tarjota opiskelijoilleen myös muutaman seisomapaikan korkeammalla pöydällä luentosalien takaosaan. Näin opiskelijat voisivat halutessaan myös jaloitella ja lisätä liikettä päiväänsä. Tulevaisuudessa myös erilaiset tasapainotyynyt ja aktiivityynyt pääluentosalien tuoleille voisivat olla kätevä ratkaisu, sillä niiden päällä tekee huomaamattakin pientä liikettä.

Lisäksi haastan opiskelijat myös itse tarkkailemaan omaa istumistaan. Istumista voi tietoisesti vähentää lisäämällä omaa aktiivisuuttaan. Taukoja voi käyttää verryttelyyn ja kävelyyn. Ja silloin kun on pakko istua, kannattaa istua hyvässä asennossa ja vaihdella asentoa. Näin keskivartalon lihakset pysyvät aktiivisesti tukena ja keho saa liikettä.

Opiskelijan kannattaa lisätä aktiivisuutta myös vapaa-aikaan. Telkkaria katsellessa voi esimerkiksi pyöritellä hartioita ja venytellä, ja pitkän koulupäivän jälkeen voi käydä vaikka kävelyllä. Jo nämä pienet teot voivat auttaa kompensoimaan istumisen haittoja. Myös kehonhuolto on tärkeää varsinkin, jos istuminen aiheuttaa kipuja. Tällöin voi hakea tukea esimerkiksi hieronnasta tai vaikka Oulun YTHS:ltä, joka tarjoaa opiskelijoilleen mm. maksuttomia fysioterapiaryhmiä. Istuminen on piikki opiskelijan lihassa, nyt kysymys on vain siitä, mitä me teemme asialle.

Monica Lang, 2. vuoden tietojenkäsittelytieteen opiskelija

Teksti on kirjoitettu suomen kielen ja viestinnän kurssilla

JAA

1 KOMMENTTI

  1. Hyvä kirjoitus! Voisi varmaan väittää, että nykyään elämä pakottaa istumaan. Kuitenkin mitä luultavimmin arkipäivistä voi selvitä noin kahdeksan tunnin istumisella.. poikkeuksia lukuun ottamatta. Joskus riittää vähempi, joskus pitää kököttää pidempään. Aktiivisesta liikunnasta ja lihaskunnon ylläpidosta on ehdottomasti hyötyä hyvinvoinnille. Illalla television ääreen lysähtäminen ei ole lainkaan pakollinen toiminto. Sitäkin voi kyllä katsella esimerkiksi samaan aikaan lattialle venyttelemällä.

JÄTÄ VASTAUS

Kommentointi edellyttää, että JavaScriptin suoritus selaimessa on sallittu.