Ikuinen jalanjälki

0

Joka ikinen hetki jätämme jalanjäljen, joka ei häviä koskaan. Näistä yksittäisistä jalanjäljistä koostuu 2,500,000,000 miljardin bitin massa, jonka tuotamme Internettiin päivittäin. Mihin tätä valtavaa datamäärää oikein tarvitaan?

Ilot, surut, haaveet, nolot tilanteet, omituiset Google-haut… Internetissä kasvaneen sukupolven koko elämä on tallessa jossain. Kaiken tämän me annamme eteenpäin oikeudesta hyödyntää verkon mahdollistamia palveluita, jotta voisimme olla toimiva osa nyky-yhteiskuntaa. Harva käy kuitenkaan läpi oikeuksia, mitä sovellukset vaativat, tai mihin käyttäjä sitoutuu luodessaan tilin palveluun.

Käyttöehtojen takana

Useat käyttämämme applikaatiot (kuten Instagram, WhatsApp ja Facebook) vaativat laitteelta lähestulkoon kaikki mahdolliset oikeudet, jotka mahdollistavat tiedon keräämisen. Henkilökohtaisen datan ekosysteemissä erityisen arvokkaita ovat kuitenkin seuraavat tiedot:

  • Nimi, puhelinnumero, osoite
  • Puhelut ja tekstiviestit
  • Selaushistoria
  • Pankkitiedot ja ostokset
  • Sijainti
  • Pilveen tallennetut tiedostot
  • Kanavien tilaukset
  • Terveyteen liittyvät tiedot

Palvelun tarjoajat myyvät kyseiset tiedot eteenpäin datan välittäjille, joiden tehtävä on luoda sinusta digitaalinen profiili. Profiili sisältää tiedot esimerkiksi kuluttajan sosiaalisesta piiristä, poliittisesta suuntautumisesta, kiinnostuksen kohteista, taloudellisesta tilanteesta ja sairauksista. Kyseisiä tietoja voidaan käyttää mm. suoramarkkinointiin tai poliittiseen vaikuttamiseen, kuten näimme Cambridge Analytican tapauksessa. Profilointi on ollut jo vuosia niin tehokasta, että datan perusteella voidaan ennustaa henkilön olevan raskaana pelkän käyttäytymisen mukaan jo ennen kuin henkilö tietää itse olevansa raskaana.

Minkä arvoinen sinun elämäsi on?

Datan välittäjät tienaavat tiedoillasi vuosittain n. 212€, mutta arvio on todennäköisesti alakanttiin, sillä todellinen hinta on yksilöllinen. Tämän lisäksi rikolliset tienaavat keskimäärin 852€ myymällä kerralla koko sinun historiasi. Suurin osa sähköposti- ja sosiaalisen median palveluista on arvoltaan noin 3-4€. Luonnollisesti arvokkaimpia ovat pankkitiedot, joista kallein on PayPal vajaan 300€ hintalapulla.

Rakentamassamme dystopiassa ostamme siis aluksi laitteen ja maksamme sen käytöstä verkkopalvelun tarjoajalle, jotta voimme toimia myytävänä tuotteena kolmansille osapuolille. Dataan liittyvien markkinoiden edessä informaatioaikakaudella elävä ihminen on vain harmaata, kasvotonta massaa. Yksi ihminen on yksilö, 3,2 miljardia ihmistä on matematiikkaa.

Markku Asikainen

Tietojenkäsittelytieteiden opiskelija

 

Teksti on syntynyt opintoihin kuuluvalla suomen kielen ja viestinnän kurssilla.

JAA

JÄTÄ VASTAUS

Kommentointi edellyttää, että JavaScriptin suoritus selaimessa on sallittu.