Puuhastele pitkin päivää – Hyvinvointia arkiaktiivisuudesta

0
rrem

Uusi liikkumisen suositus kannustaa kuormittavan liikunnan lisäksi vähentämään istumista ja lisäämään kevyttä liikkumista. Ehkä oletkin jo miettinyt mitä tällainen puuhastelu on ja mitä hyötyä siitä sitten on?

Tutkimuksissa on havaittu, että terveyshyötyjen saavuttamiseksi liikkumisen kokonaismäärä on tärkeämpää kuin liikunnan teho. Tästä huolimatta jo koulunpenkillä meitä opetetaan istumaan ja useimmat jatkavat istumista tiiviisti opiskeluaikana ja työelämässä. Istuttuamme päivän toimistolla ruudun ääressä, istumista on helppo jatkaa kotisohvalla.  Saadaanko arjen pienillä valinnoilla vähennettyä istumista ja lisättyä liikkumista arkeen? Pohditaanpa vähän.

Teet arjessasi päätöksen, että kävelet tai pyöräilet viitenä päivänä viikossa kahden kilometrin opiskelu- tai työmatkan autolla kulkemisen sijaan. Tällöin hyötyliikuntaa tulee viikossa 20 kilometriä. Jos vuodessa tulee keskimäärin 46 työviikkoa, liikut vuodessa 920 kilometriä opiskelu- ja työmatkoilla. Äkkiseltään kävelymatka kuulostaa melko pitkältä, eikö vain? Kun matka pilkotaan pieniin osiin osaksi arkea, haaste ei kuulosta enää lainkaan mahdottomalta. Entäpä jos haastat mukaan 50 opiskelu- tai työtoveria hyötyliikkumaan vastaavan matkan? Yhdessä liikuttekin jo 46 000 kilometriä vuoden aikana, joten olette kulkeneet enemmän kuin maapallon ympäri.

Suositko portaita vai houkuttaako hissi? Mitä jos kulkisit kolme kerrosta portaita vuoden jokaisena päivänä kaksi kertaa päivässä? Yksi kerrosväli on keskimäärin 20 porrasta. Näin kiipeäisit päivässä 120 porrasta. Viikossa nousisitkin jo 840 porrasta ja tällöin vuodessa tulisit kiivenneeksi 43 680 porrasta. Kuinka korkealle tuolloin päätyisit vuoden aikana? Jos yhden portaan korkeus on 20 senttiä, vuoden päästä olisit kiivennyt jo 8736 metriä, joten Mount Everestin huippu 8848 metrissä häämöttäisi jo. Jos ehdottaisin sinulle, että lähtisitkö kanssani kiipeämään yli 40 000 porrasta, niin todennäköisesti kieltäytyisit. Jos otat portaat osaksi arkipäivää, kiipeäminen tapahtuukin lähes huomaamatta ja on taatusti mukavampaa ja turvallisempaa kuin maailman korkeimman vuoren valloitus.

Miten olisi kaksi kertaa päivässä aamu- ja iltapäiväkahvilla tapahtuva viiden minuutin taukoliikunta? Viikon aikana liikut jo 50 minuuttia ja tämä ei taatusti ole pois työtehostasi, päinvastoin. Aivot virkistyvät, oppiminen tehostuu ja tietokoneelle lysähtänyt keho saa kaipaamaansa liikettä. Kun loma-ajat jätetään pois laskuista, jumppaat työvuoden aikana yli 38 tuntia. Kun teette tämän yhdessä, liikkumisen määrä kasvaa jo vallan suureksi.

Mitä mieltä olet? Voisiko arkiaktiivisuus olla sinun juttusi kiireenkin keskellä? Minkä liikkumista ja hyvinvointia lisäävän muutoksen teet arkeesi jo tänään?

 

Miia Länsitie

NOVA2-hankkeen projektikoordinaattori ja terveysliikunnan tutkija

ODL Liikuntaklinikka

 

Pohjois-Pohjanmaan Liikunta ja Urheilu ry:n ja ODL Liikuntaklinikan toteuttaman ESR-rahoitteisen NOVA2 – Nuorille osallisuutta ja toimintakykyä kokemusliikunnalla -hankkeen tavoitteena on edistää työn ja koulutuksen ulkopuolella olevien nuorten liikkumista, jotta nuorten työ- ja toimintakyky paranevat ja koulutukseen hakeutuminen sekä työllistyminen mahdollistuvat. Hyötyliikunnan lisäämistä pohdittiin osana NOVA2-hankkeen työpajanuorille suunnattuja arkiaktiivisuuskoulutuksia.

JAA