Biokaasutuotannon, jakeluverkoston ja biokaasuautoilun puolesta

14
Lantaa.. biokaasua tankkiin niin maaseutu, ilmasto ja ympäristö kiittää. Kuva Raili Eskelinen
Autokannan muutos, autoverotus, sähköautot ja muut autoilun ratkaisut puhuttavat. Ilmastonmuutosta emme enää voi pysäyttää, mutta sen hillitsemisellä on kiire. Mahdollisuuksien aikaikkunamme on jo lähes sulkeutunut. Mikä on se käyttövoima, jonka avulla voimme mahdollisimman nopeasti vähentää liikenteen päästöjä?
 
Meidän tulee ensisijaisesti edistää sellaisia ratkaisuja, jotka ovat mahdollisimman suurelle osalle kansalle mahdollisia. Että hekin voivat osallistua muutokseen, että muutos on taloudellisesti toteutettavissa, mutta myös siten, että näitä vaihtoehtoista polttoaineita on kaikkien saatavilla, ja sille on luotu kattava jakeluverkosto pohjoisiin maakuntiin, mieluusti koko Suomeen. Siihen tarvitsemme poliittista ohjausta niin kunta, maakunta, mutta ennenkaikkea valtioneuvoston ministeriöiden toimesta. Parasta on kirjata näitä ohjauskeinoja ja tavoitteita hallitusohjelmaan.  
 
Yksi tällainen keskeinen ja nopeasti toteutettava autokannan muutos on biokaasun konvertointi olemassa olevaan autokantaan, sekä bensa että dieselautoille. Lisäksi dieselautoille on viime viikkoina uutisoitu myös mielenkiintoisia uusia biodiesel tuotteita. Nämä yhdistettynä dualfuel ja flexifuel autoihin sekä erikseen hybridiautot edistävät autojen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä merkittävästi. Esimerkiksi bensa- ja dieselautojen konvertointi biokaasulle vähentää yksittäisen auton kasvihuonekaasupäästöjä noin 70 – 80%. Traficom antaa yksityishenkilöille noin 1000 e tukea bensa- ja dieselautojen muuntamiseen biokaasua käyttäväksi. Biokaasun lisäetu on, että sitä voidaan tuottaa lannasta, biojätteistä, ylijäämä biomassasta, -jakeista ja yhdyskuntajätevesistä. Ja biokaasulaitoksen läpi mennyt maaseudun lanta toimii oivana lannoitteena kemiallisten lannoitteiden sijasta. Maaseudun ja yhdyskuntien jätevesilaitoksien biokaasutuotannnon edistäminen esimerkiksi investointituilla tulee merkitä seuraavaan hallitusohjelmaan.
 
Nykyinen hallitus on hehkuttanut sähköautoilun perään, joiden akkuihin ei kuitenkaan riitä riittävästi raaka-aineita. Niitä pitäisi alkaa kaivaa, ja kuin paikallisyhteisöjen tulisi hyväksyä oman elinpiirinsä turmelemista sillä perusteella, että akkuteollisuuden tarpeeksi tarvitaan lisää raaka-aineita, ilman todellisia ja luotettavia hyöty/haitta -selvityksiä. Tämä on arveluttavaa, varsinkin kun nykyisen autokannan  voi nopeiten muuttaa vähäpäästöiseksi biokaasulla ja uusilla biodiesel ratkaisuilla. Olenkin maakuntahallinnossa esittänyt, että Pohjois-Pohjanmaa yhdessä Kainuun kanssa olisivat edellä kävijöitä biokaasutuotannon laajentamisessa ja biokaasun jakeluverkoston kehittämisessä. Oulun Rusko ja yksityiset tahot Utajärvellä ja Oulun eteläisessä ovat olleet esimerkillisiä edellä kävijöitä asiassa.
Oulun Ruskolla on jo biokaasutankki. Näitä lisää Pohjois-Suomeen!
Tämä tulee laajentaa koko Pohjois-Suomeen ja Suomeen.  Vaikka heti biokaasua tuottavia yksiköitä ei olisi tarjolla joka pitäjässä on biokaasua mahdollista kuljettaa tankkiautoilla huoltoasemille. Hallitusohjelmassa tulee kirjata, että biokaasutankki olisi joka pitäjässä jollakin huoltoasemalla. Biokaasua kuljettavia tankkiautoja ja huoltoasemia voidaan rakentaa esimerkiksi Oulun seudulla olevassa Nordic Tank firmassa. Kysyin asiaa vierailessani firmassa toissa viikolla. 
Kuvassa ennakkoluuton biokaasuautoilija Mika Seppänen Oulusta. Seppänen ajaa Ruskon biokaasulla Renault Dacia dualfuel dieselautollaan, jonka hän on konvertoinut biokaasuakin käyttäväksi. Oulussa taxit ovat jo hyvin siirtyneet biokaasulle, Gasum tuo lisätankkeja Ouluun. Ruskon biokaasua olisi lisäksi noin kymmenelle biokaasubussille. Mika Seppänen toteaa, että erityistä tyytyväisyyttä saa siitä, että ajamalla biokaasulla käyttää metaania, joka muuten pääsisi yläilmakehään. Sähköautolla vain kuluttaisin koko prosessissa, biokaasuautolla vähennän päästöjä. Yhdyskuntajätteiden ja maatalouden metaanipäästöjä vähennetään biokaasuautoilulla. Seppäsen metaanihavainto onkin äärimmäisen ajankohtainen, muun muassa Los Angeles Times juuri uutisoi (3.3.2019) että yläilmakehän metaanipitoisuudet jatkavat kasvamistaan ja metaani on voimakkuudeltaan pahempi kasvihuonekaasu kuin hiilidioks. Metaani on voimakkaampi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi, mutta lyhytaikaisempi ilmakehässä. 
 
Lisäksi tulee muistaa maailmanpoliittinen tilanne. Lähi-Idän paheva kriisi ja Israel-Iran-Yhdysvallat sanailu ei lisää luottamusta siihen että öljypohjaiset polttoaineet tulevat säilymään hinnallisesti matalalla tasolla. Ilmastonmuutoksen hillitsemisen lisäksi on myös huoltovarmuuskysymys muuntaa olemassa oleva autokanta mahdollisimman pian biokaasua ja muita vaihtoehtoisia polttoaineita käyttäväksi.
Laajassa mittakaavassa voimme kuitenkin nopeiten saavuttaa muutoksia biokaasulla olemassa olevalle autokannalle. Mika Seppänen uskookin, että diesel polttomoottori tulee säilymään biokaasun ja uusien vaihtoehtoisten biodiesel polttoaineiden johdosta. Biokaasuautoilu, dual-, flexifuel ja hybridit sekä myös kaupungeissa sähköautot kaikki on eteenpäin. Lisäksi facebook ystäväni Aki Ahonen muistutti, että Suomessa on jo maailman parasta alan osaamista, jäterasvoista peräisin oleva Nesteen MY Diesel ja ST1-konsernin RE85, jäteperäinen bioetanoli.. Näille käy nykyinen jakeluverkosto ja autokalusto ilman kaasulaitteistoa. 
Olkaamme tässäkin asiassa mahdollisimman omavaraisia ja laittakaamme tämänkin sektorin rahavirrat pöyrimään yrittäjyyden, työllisyyden ja elinkeinoelämän hyväksi kotimaassa – ilmastoa samalla hieman suojellen. 
 

Seppäsen Dualfluel biokaasuauto valmiina metsäteille.

Oulusta löytyy myös biokaasulla toimiva jäteauto.

 

Vielä kun saisimme Oulun busseista edes osan biokaasulle?

 

JAA

14 KOMMENTTIA

  1. ”Oulussa taxit ovat jo hyvin siirtyneet biokaasulle, Gasum tuo lisätankkeja Ouluun.”
    ”Vielä kun saisimme Oulun busseista edes osan biokaasulle?”

    Siirtyminen biokaasuun saattaa tapahtua nopeammin kuin mitä saatamme kuvitella, varsinkin joukkoliikenteessä. Tosin tuottajana ja jakelijana onkin venäläinen GASUM. GASUMin tuoma edullinen kaasu ei edistä kotimaisten biokaasulaitosten rakentamista koska niiden kilpailukyky isoa yhtiötä vastaan on heikko. Joten ilmeisesti ne jää suurelta osin tekemättä.
    Näin ollen julkisen liikenteen siirtyminen biokaasuun, kuten kirjoituksessa toivotaan, aiheuttaa että se on täysin riippuvainen venäläisten tahdosta toimittaa kaasua. Ja kuten hyvin olemme historiasta havainneet, kaasuntoimituksilla on hyvin helppo kiristää sitä käyttävää maata mihin tahansa. Kaasun loppuminen pysäyttää julkisen liikenteen täysin.
    Ihmetteln kirjoittajan tapaa hehkuttaa venäläistä kaasuntoimittajaa. Eikö riitä, että sähköntuotanto on pian riippuvainen venäläisten tahdosta tuottaa sitä vaan pitää myös liikennepolttoaineet altistaa samalla vaaralle?

  2. Aivan. Tätä mahdollisuutta pidetään liian vähän esillä. Johtunee ehkä siitä, että tässä pystytään hyödyntämään olemassa oleva autokanta muuttamalla biokaasulla toimivaksi. Omaa etuaan ajava autokauppa puoleshtaan kiirehtii ”vanhan” autokannan uusimista ja markkinoi tulollaan olevaa hybridi- ja sähköauto tekniikkaa.
    Biokaasu tekniikka kuulostaisi olevan myös osa jätekierrätystä. Biokaasun raaka-ainetta, ”paskaa ja biojätettä” tuntuisi olevan lähes rajattomasti saatavissa?

  3. sSuomen soisaa syntyy joka vuosi suokaasua eli metaania niin paljon, että sitä riittäisi 480 miljoonalle ajoneuvolle polttoaineeksi. Prosentti suokaasusta hyötykäyttöön, niin Suomi on liikenteen osalta omavarainen. Jenkit poraavat 4 km syvyydestä kalliosta fossiilista metaania säröyttämällä liuskekiveä. Kyllä uusiutuvan metaanin kerääminen ; m syvyydeltä pehmeästä turpeesta pitäisi onnistua, kun jenkit operoivat tuhat kertaa syvemmällä kalliossa.

  4. Hyvä Mika! Vaikka olen `syvänvihreä` kepulainen, olen kanssasi samaa mieltä ydinvoimasta ja biokaasusta. Kirjelmöin asiasta Mauri Pekkariselle, kun hän oli ministerinä. Hän ei vastannut, koska ilmeisesti syynä oli verotulojen laskeminen polttoaineiden valmisteverojen vähetessä valtiolle. Traktoreiden polttoaineen, polttoöljyn, hinnanlasku olisi ollut maataloudelle elintärkeä oljenkorsi kilpailussa EU:n markkinoilla ja Venäjänkaupassa. Polttoöljyn mittarihinta oli eilen Iissä 1,24€/l. Diesel oli 1,37€/l. Maatalous on kovemmissa pyörityksissä, kuin muut elinkeinonharjoittajat Suomessa. Kyllä liikennöitsijöillä on samoja suuria vaikeuksia, koska kilpailutuksella ajetaan yrittäjät ahtaalle. Taistelu maaseudun ja syrjäseudulla asuvien puolesta jatkuu, vaikka vihreät ja demarit pärjäävät seuraavissa vaaleissa.

Vastaa käyttäjälle Elämä On Peruuta vastaus

Kommentointi edellyttää, että JavaScriptin suoritus selaimessa on sallittu.