"Kuohuu kuin Oulun koski.." merikoski tänään #Oulu #Oulujoki #Hupisaari #vesivoima #velvoitteet #vesi #luonto #ympäristö #vaelluskalat #kaupunkiympäristö #maisema #matkailu #viihtyvyys

Posted by Mika Flöjt on Wednesday, November 7, 2018

Oulun Merikoski kuvattuna 7.11.2018 Oulujoen Hupisaarten kohdilta. Kuulemma vesi poistettu jotta suihkulähteet saadaan turvallisesti poistettua joen pohjalta.

Samaan aikaan juuri on ollut Hupisaaressa hanke, missä alueelle on siirretty kutukypsiä taimenia kutemaan Hupisaaren puroihin ja virtoihin. Taimenet tuntien kaikki ei varmaan ole pysyneet pelkästään paikallaan Hupisaarten alueella vaan etsiessään kutupaikkaansa vaeltaneet myös alaspäin alapuoliseen virtaan. Lisäksi Hupisaarten purojen alapäässä oli tavattu kutua seuraavien kalabongareiden toimesta suurempia meritaimenia, jotka olivat nousseet Hupisaaren alapuoliseen virtaan kudulle merestä. Kyseisellä koskiosuudelle olisi mahdollista parantaa olemassa olevien lisäksi lukuisia kutusoraikkoja uhanalaisille vaelluskaloille ns. perinteisillä joki- ja purokunnostuksilla ja kutupaikkojen soraistuksilla. Sen jälkeen Oulun Merikosken uhanalaisten vaelluskalojen luonnonmukainen kutu- ja poikastuotanto on turvattava jatkuvalla koskivirralla.

”Olisikin suositeltavaa, että Oulussa tavoiteltaisiin kaupunkiympäristön kehittämisessä joessa olevien suihkulähteiden sijaan mahdollisimman paljon alkuperäisessä koskiluonnon tilassa olevaa Merikosken koskivirtaa.”

Merikosken koskivirta samalla toimisi Merikosken ns. alakanavaan joka tapauksessa kerääntyvien lohien ja meritaimenten kutu- ja poikastuotantoalueena. Pitää muistuttaa että Itämeren meritaimen on uhanalainen eikä lohikannatkaan ole niin runsaat kuin ne voisivat olla. Siten YK:n luonnonmonimuotoisuuden romahtamiseen koskevaan varoituksen viitaten totean, että Oulun Energian velvoitteet tulisi muuttaa siten, että Oulun Merikoski palvelisi paremmin uhanalaisten vaelluskalojen kutu- ja poikastuotantoalueena, säilyttäen virtaaman koskessa, luoden samalla kaupunkilaisille ja matkailijoille kauniinpaa lähiluontoa, virkistystä ja vetovoimaa. Ja joki ja vaelluskalat kiittää.

Luontosarjakuvapiirtäjä Seppo Leinonen on hienosti meitä kaikkia muistuttanut siitä millainen Oulun Merikoski on ollut kirjailija I.K Inhan matkakertomuksessa vuodelta 1906:

”Linkin takaa voi ladata I.K. Inhan hienon matkakertomuksen jossa myös muita Oulujoen ja Kajaanin koskia.”

http://digi.kirjastot.fi/files/original/46e223a8995d7ccbd1228b72f5d35ddb.pdf

Ehkäpä vielä joku päivä toteutuu vanha sanonta: ”Kuohuu kuin Oulun koski”

 

4 KOMMENTTIA

  1. Eräs suuresti arvostamani vihreä poliitikko kirjoitti taannoin, että tämän syksyn jälkeen ilmastonmuutos ja sen estäminen on nostettava kaiken politiikanteon keskiöön. Jokainen järkevä ihminen allekirjoittanee hänen sanomansa.

    Niinpä kaikkien hankkeiden yhteydessä meidän pitäisi ensimmäiseksi kysyä: miten tämä vaikuttaa ilmaston lämpenemiseen? Lisääkö tämä kasvihuonepäästöjämme? Ja jos jos vastaus on kyllä, hanketta ei voi kukaan oikeasti vihreä ajattelija kannattaa.

    Oletko, Mika, ajatellut vaelluskalahankkeitasi tästä näkökulmasta? En ole asiantuntija, mutta uskon, että kaikki yritykset lisätä vaelluskalakantoja Oulujoessa vain lisäävät kasvihuonepäästöjämme: niihin liittyvä betonirakentaminen, polttomoottoriajoneuvoilla liikkuminen, lisääntynyt huviveneily, kalojen kasvattaminen jne.

    Kun taimenet ja lohet ja niiden kalastaminen eivät kovin kummoisia hiilinieluja ole, pitäisikö niiden määrän lisäämisen sijasta keskittää tarmo aivan muihin askareisiin, jos haluaa oikeasti edistää vihreää politiikkaa?

    • 1) Kanadan Yukonin Whitehorsessa on rakennettu toimivia kalateitä puusta. Löytynee googlettamalla kuvia jos et usko Whitehorse fishway etc. Niin ja käytetty puu on hiilinielu.

      2) Ja jos esityksesi mukaisesti pidämme ilmastonmuutoksen vaikutuksien vähentämisen ainoana ohjenuorana niin sitten se johtaa vesivoimaloiden purkuun, kun vesivoimaloiden tekoaltaat ovat kasvihuonekaasujen päästäjiä ilmaan. Tämähän siis käynee Sinulle? Aloitammeko Merikoskesta?

  2. Kiitos paljon vastauksesta, Mika! Jokainen oikeasti vihreä ajattelija lähtee siitä, että koko biosfäärin ja ihmisen olemassaolon turvaaminen on ensisijainen tavoite. Niinpä vaelluskalojen olemassaolon turvaaminen on toissijaista, eikä sitä pidä kannattaa, jos se kasvattaa hiilijalanjälkeä.

    Varmaan jossain joku on askarrellut puusta kalaportaita, mutta ennen kuin Suomessa tehdään mitään, pitäisi insinöörien laskea, millainen hiilijalanjälki siitä syntyy. Ja pahoin pelkään, että mistä tahansa materiaalista tehdyt kalaportaat lisäävät suomalaisten hiilijalanjälkeä. Jos näin on, ei ole vihreää ajattelua vaatia voimalaitoksiin kalaportaita. Toki perun kritiikkini, jos voidaan laskemilla osoittaa, että kalaportaiden rakentaminen Suomen voimalaitoksiin jotenkin pienentäisi kasvihuonepäästöjämme. Ja jos siitä seuraava lisääntyvä harrastuskalastamiseen liittyvä moottoriveneily vielä pienentäisi kasvihuonepäästöjämme, se olisi hieno juttu.

    Mutta ei. Sehän lisää kasvihuonepäästöjämme. Siksi sitä ei pidä kannattaa.

    Ja sitten viimeinen kysymys. Minulle sopii hienosti, että vesivoimaloiden tekoaltaat puretaan, jos voimme siten pienentää päästöjämme. Tosiasia on, että Suomelta nyt vaadittavat päästövähennykset johtavat siihen, että täällä eletään 2030-luvulla samaan tapaan kuin 1900-luvun alussa elettiin: ei uimahalleja, ei moottoriveneilyä, ei lentomatkailua, ei sosiaaliturvaa, ei syöpähoitoja yli 50-vuotiaille, ei yksityisautoilua eikä jäähalleja.

    Se on kova hinta maksaa. Mutta jos sillä hinnalla vältetään ilmaston lämpeneminen, se kannattaa maksaa. Tämä on todellista vihreää ajattelua, ja muu on denialismia.

  3. Ilmastonmuutoksen ohella maailmassa on meneillään luonnon monimuotoisuuden kato. Itämeren meritaimen on yksi näistä lajista. Me Vihreät pyrimme vaikuttamaan myös siihenm että maapallon biosfäärin monimuotoisuus säilyy. Siksi tarvitsemme myös pieniä ja suuria tekoja monimuotoisuuden säilyttämisessä, myös vesiluonnon ja eri kalalajien säilyttämisessä. Onkin tarpeen, että vesivoimayhtiöt velvoitetaan kalatielailla rakentamaan kalatiet padottuihin vesistöihin. Luonnon monimuotoisuutta kunnioittaen. Ystävällisesti, mf

JÄTÄ VASTAUS

Kommentointi edellyttää, että JavaScriptin suoritus selaimessa on sallittu.