Vihdoin itse asiaan

0

Sähköposti toi ruoka- ja liikuntaohjeet. Jos odotin grammamäärin laskettuja aterioita, niitä en saanut – sen sijaan ruokaohjeisiin oli listattu sallittuja ja suositeltuja ruoka- ja raaka-aineita, suositeltavia lisäravinteita, sekä lista kielletyistä ruoka-aineista.

Eipä listassa nyt mitään uuden uutukaista ollut; vihannekset, juurekset, marjat, siemenet sekä kohtuullisessa määrin hedelmät löytyivät listalta. Samoin rasvaton liha, kala ja kana ja kananmuna. Sanomattakin on selvää, että kiellettyjen listalla ovat niin sokeri kuin erilaiset makeutusaineet sekä kaikki viljat.

Suositellut lisäravinteetkin löytyivät jo entuudestaan omalta ruokalistalta (D-vitamiini, omegat, magnesium). Uusina hankintoina kaupasta mukaan tarttuivat Spirulina (omituinen vihreää petsiä muistuttava jauhe, jossa kuulemma on jopa 71 % hyödynnettävissä olevaa proteiinia) sekä kaakaonibsit (rouhittuja kaakaopapuja. Eivät maistu O’boylle vähimmässäkään määrin).

Liikuntaohjelman pt Toni oli laatinut seuraavaksi 12 viikoksi. Homma rullaa kolmen viikon kevyt-keskiraskas-raskas-syklissä ja ohjelmassa on sekä aerobista treeniä lenkkeilyn muodossa (ensimmäisellä viikolla neljänä päivänä 45 minuuttia peruskuntosyketasolla), että lihaskuntoharjoittelua pihakuntosalilla.

Muutaman viikon takainen homma oli haalia pihanperälle kokoon tarvittava treenikalusto. Ideana ei ole ollut niinkään rakentaa vempeleitä niiden itsensä vuoksi, vaan miettiä, mitkä lihasryhmät omassa arkiliikunnassa jäävät kenties vähemmälle, ja joiden treenaamiseen voisi kehittää kotikutoisia ”laitteita”. Ihan kaikkea ei pihasta valmiina löytynyt, mutta yhdessä päädyttiin melko kattavaan valikoimaan voimailuvälineitä.

Ensimmäisen treeniviikon luomukuntosaliohjelmassa temmelletään seuraavanlaisilla välineillä:

-  autonrenkaat. Parikymmentä autonrengasta sopivana rykelmänä maassa. Juostaan hyppien renkaasta toiseen. (Tässä jos missä on mojovan vahingon sattumisen vaara.)

– trukinlavat. Näitä vasten tehdään sekä etunojapunnerrukset että dipit. Lisäksi lavojen päälle noustaan tekemään ristikkäiset polvennostot.

– leka ja traktorinrengas. Ensimmäisellä hakataan toista. Lystiä ja yllättävän raskasta. Lekan kanssa tehdään myös etukyykky, eli kädet suorana edessä lekaa kannatellen, ja siitä kyykystä ylösnousut. Oikeinkin vastenmielinen liike!

– kivi tai halko. Apuna pystypunnerruksessa.

– rautakanki. Käytetään vastuksena vartalon kiertoliikkeessä.

Käytännössä ensimmäinen pihatreeni meni lähinnä sählätessä. Ohjeet olivat paperilla mukana ja niitä piti olla joka välissä tarkistamassa. Tuuli vei lapun heti kättelyssä lähimpään paskaojaan. (Pitäisiköhän ohjeet kirjoittaa tussilla vaikka johonkin laudanpätkään?) Joitain liikkeitä en käytännössä jotenkin tajunnut, vaikka ne kyllä käytiin periaatteessa läpi. Tuntuivat niin helpoilta, että epäilen teinkö oikein.

Koko setti oli yllättävän äkkiä ohi ja vasta lopetettuani huomasin, että olisi pitänyt juodakin jossain välissä. Kengät kastuivat. Samoin käsineet.

Tässäkö tämä nyt oli – puolet ensimmäisen viikon voimaharjoittelusta? Eipä ollut kovin maata kaatava kokemus.

JAA