Pohjoisen joukkoliikenne vaatii rahaa

2

Talven aikana Raaheen kantautui tieto junabussivuorojen vähentämisestä. Ely-keskuksen maksamia yhteyksiä aiotaan vähentää kesällä jopa yhdeksän vuoron verran, pääasiassa viikonlopuilta. Junabussin kyydissä raahelaiset pääsevät keskustasta Vihannin rautatieasemalle noin 35 kilometrin matkan.

Aloimme kaivella avustajani kanssa asiaa eduskunnassa. Selvisi, että Pohjois-Pohjanmaan ely-keskus joutuu supistamaan joukkoliikenteen ostotukeaan ainakin 300 000 eurolla. Leikkaukset kohdistuvat kymmeniin vuoroihin ja useisiin liikennöitsijöihin Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa.

Tein asiasta kirjallisen kysymyksen liikenneministerille. Tilanne on käyttäjien ja liikennöijien kannalta ikävä siksikin, että kaikki ely-keskuksen ostosopimukset olisivat muutenkin katkolla ensi vuoden keväällä. Kunnat eivät pysty korvaamaan lakkautuvia vuoroja, kun valtionosuudet samaan aikaan pienenevät. Kysyin ministeriltä, mitä hän aikoo tehdä joukkoliikenteen turvaamiseksi alueilla, joilla liikenne ei ole kannattava bisnes mutta ihmiset kuitenkin tarvitsevat liikenneyhteytensä.

Toimivat joukkoliikenneyhteydet ovat edellytys, jos autoilulle ja lentoliikenteelle halutaan ympäristöystävällinen vaihtoehto. Hyviä liikenneyhteyksiä tarvitsevat myös Pohjois-Suomeen suunnitellut suurhankkeet. Oulun ja Seinäjoen välille tehdyt radan parannustyöt menettävät merkitystään, jos junayhteyksiä samalla supistetaan junabusseja vähentämällä. Tasa-arvoisessa yhteiskunnassa mahdollisuus liikkumiseen, harrastamiseen, asiointiin ja työssäkäyntiin taataan myös niille, jotka eivät omista autoa vähävaraisuuden tai muiden syiden takia.

Ministeri Paula Risikko vastasi huhtikuun alussa, että liikenne- ja viestintäministeriö etsii tekemiensä selvitysten pohjalta tehokkaimpia keinoja maaseudun linja-autoyhteyksien turvaamiseksi. Vastauksessa mainitut kysyntäohjautuvat palvelut kuulostavat hyvältä, mikäli ne tarkoittavat entistä parempia reittejä ja aikatauluja. Valitettavasti suunnitelmissa on kuitenkin korvata julkinen palvelu palvelusetelien kaltaisilla ratkaisuilla, joiden toimiminen vaatisi toimivat markkinat. On vaikea kuvitella, että kovin moni liikennöijä lähtee kilpailemaan haja-asutusalueiden harvojen asiakkaiden palveluseteleistä. Ministerin vastauksen ydin onkin siinä, ettei hän lupaa lisää rahaa joukkoliikenteeseen

Verovuodot tukkimalla ja yhtenäistämällä ansio- ja pääomatulojen verotus myös joukkoliikenteen rahoitus voidaan saada tasaisemmalle pohjalle. Tietysti vaaditaan myös investointeja teiden ja raitateiden parantamiseen sekä ylipäänsä töitä ihmisille, jotta verojakin voidaan maksaa. Valtio voisi selvittää myös mahdollisuuden siirtää junabussiyhteydet VR:n vastuulle siellä, missä markkinaehtoinen liikenne ei ole kannattavaa.

Raahen Vasemmisto kerää adressia Pohjois-Suomen joukkoliikenteen puolesta.

JAA

2 KOMMENTTIA

  1. Ongelma on siinä, että ELY-keskus (näin ainakin Lapissa) ostaa ja ylläpitää sellaisia vuoroja, joilla ei kerta kaikkiaan ole matkustajia. Tyyliin viikkokausiiin ei yhtään matkustajaa. Esimerkiksi aikaiseen iltapäivällä, kuten Meri-Lapissa. Lapin ELY-keskuksella ei tunnut olevan mitään hajua siitä, mihin kellonaikaan ihmiset eivät liiku. Näin ei sitten jää varoja niille vuoroille, joilla olisi edes muutama matkustaja.

JÄTÄ VASTAUS

Kommentointi edellyttää, että JavaScriptin suoritus selaimessa on sallittu.