Kaksoisraide ja lähijunat vain pääkaupunkiseudulle?

2
TULEVAA JÄLKIVIISAUTTA

Oulun ja Perämerenkaaren kaksoisraide ja sen mahdollistavat lähijunat ovat vuosikymmeniä myöhässä. Vielä 70-luvulla sai matkustaa ”lättähatulla” Kemistä tai Kajaanista asti Ouluun. Itsekin asuin kesän Haukiputaan asemakylällä ja kuljin kaupunkiin kesätöihin junalla, joka pysähtyi Pateniemessä ja Tuiran asemalla.

Teemmekö junaliikenteessä Oulun seudulla, koko Perämerenkaarella samat virheet, jotka Espoo tietoisesti teki 40 vuotta sitten?

70-luvun lopulla, pian Helsingin metropäätösten jälkeen Otaniemen teknillisen korkeakoulun professorit, mm. autotekniikan professori Antti Saarialho luonnostelivat pintametron Espooseen.

Olin tuolloin muuttanut pääkaupunkiseudulle. Näin ja ymmärsin nopeasti Espoon epäonnistuneen lähiörakenteen ja lähdin mukaan, kansalaisliikkeeseen, joka vaati järkevää pintametroa hajanaiseen Espooseen.

Kävikö näin? Ei tietenkään. Espoo ja koko pääkaupunkiseutu vaati uusia moottoriteitä ja sai niitä silloin ja jatkuvasti myöhemmätkin vuosikymmenet, rahoittajina kaikki suomalaiset.

Espoo ei 70-luvun lopulla eikä vielä 80-luvullakaan varannut yleiskaavoihin edes selvittelyaluetta pintametrolle.

Jo 70-luvun alussa oli Espoon kaupunkisuunnittelukilpailun voittanut puolalainen arkkitehtiryhmä esittänyt Espooseen nauhakaupunkia sähköradan varteen.

Viime vuodet koko pääkaupunkiseudun hajanaisen yhdyskuntarakenteen virheitä on korjattu kalliilla raideyhteyksillä, kuten miljardien maanalainen Länsimetro ja kehärata.

Suunnitteilla on lisää makrohankkeita, tunnin radat Turkuun ja Tampereelle, Raide-Jokeri, Pisara-rata, itärata, Tallinnan tunneli … Tekeväthän ne tietenkin vierailijankin matkustamisen nykyisin jouhevaksi.

Saammeko me koskaan nauhakaupunkia tai tiiviimpää -seutua Ylivieska-Raahe-Liminka-Kempele-Oulu-Ii-Simo-Kemi-Tornio-Haaparanta?

Nyt on menossa alustavaa lähijunaselvittelyä, jatkona muutaman vuoden takaiselle seudun ja valtion kasvusopimukselle, joka Limingankin aktiivisuudella tuotti lopulta vain uuden aseman Kempeleeseen?
Riittävätkö meille tosiaan erilaiset pääkaupunkiseudun tavoin yhdyskunnan hajanaiset sormi-mallirakenteet pääteiden varteen?

Tuntuu, että liian monelle eduskuntavaaliehdokkaalle on tärkeää ”oman kulmakunnan”-hengessä valittaa ”Ouluun keskittämisestä”. Näin ovat myöhästyneet niin kaksoisraiteet kuin lähijunatkin

Eikö pohjoisen ehdokkaiden olisi välttämätöntä miettiä seutumme rakenteita pitkälle tulevaisuuteen? Eikö tasapainoisempi Suomi rakennu sittenkin niin, että Helsingin rinnalle saadaan maan rakennetta ja kehitystä uskottavasti tasapainottavia alueita?

Edunvalvonta – osaavan Oulun perustehtäviä

2 KOMMENTTIA

  1. Luin tämän tekstin vasta nyt. Oli mielenkiintoista kuulla mitä pääkaupunkiseudulla on tehty aikaisemmin. Kirjoituksessa on ehkä liikaa ”mitä minä sanoin …” henkeä. Muuten hyvää asiaa.

    Jos olen ymmärtänyt oikein, on uusi hallitus suunnittelemassa jotain radan kehittämiseksi Oulusta Haaparannan. Olenko oikeassa?

    Vieraillessani Helsingissä on viime aikoina ollut mahtavaa päästä nopeasti Lauttasaareen, jossa on käyttämäni yöpymispaikka Helsingissä.

    • Kirjoitin 5-6 vuotta sitten Helsingin Sanomien mielipidesivulle Länsimetrosta ja itse koetusta vuosikymmenten Espoon liikennepolitiikasta. Lehden toimitus muuutti kirjoituksen otsikon oivallisesti muotoon ”Länsimetro 40 v myöhässä”, siis se silloin suunniteltu järkevä halvempi pintametro. Aikajänne tuo varmaan ”mitä minä sanoin …”-henkeä
      Olisit muuten päässyt metrolla Espoon Matinkylään saakka vaikkakin ehkä kummallisesti junan vaihdolla Tapiolassa