Biokaasua käyttöön!

0

Kirjoitan toisella kertaa sähköstä, tällä kertaa keskityn omalla alueella tuotetun biokaasun käyttöön autoilussa. Periaatteessa aina kannatan omien raaka-ainevarantojen ja osaamisen käyttämistä, kunhan se vain on jotenkinkaan järkevää.

Erilaiset biojätteet ovat käyttökelpoista raaka-ainetta metaanin tuottamiseen. Metaani puolestaan on erinomainen polttoaine vaikkapa liikenteen käyttöön. Eli biojätteistä tuotettua kaasua kutsutaan yleisesti ”biokaasuksi”. Valtiovalta tukee asiaa ainakin verohelpotuksin, ja tämän johdosta biokaasu on lähes puolta halvempaa kuin bensiini, ja myös halvempaa kuin dieselpolttoaine. Valtiovalta suosii biokaasua kasvihuonekaasujen vähyyden takia.

Henkilöautoissa järkevä ratkaisu on bensiini – biokaasu -hybridi, jonka muunnostyöt maksavat uudehkoihin autoihin tavallisissa tapauksissa kolmen tuhannen euron paikkeilla. Valtio antaa tuohon vielä muutoskatsastuksen myötä tuhannen euron hyvityksen. Automaatti huolehtii bensiinin päälle laittamisesta, joten se on vaivaton käyttää. Uusia henkilöautoja voi ostaa myös valmiina tehdashybrideinäkin.

Vaihtoehtoinen polttoaine tarvitaan, koska tällä hetkellä meillä on vain yksi kaasun tankkausasema Kiertokaaren (entinen Oulun Jätehuolto) toimesta Ruskon jätekeskuksen yhteydessä. Kiertokaaren kanssa yhteistyötä tekevä valtionyhtiö Gasum on puolestaan kertonut rakentavansa piakkoin toisen aseman Limingantulliin.

Biokaasu sopii erinomaisesti myös joukkoliikenteeseen ja vaikkapa jakeluautoihin ja vastaaviin vain kaupunkialueella toimiviin raskaisiin dieselautoihin.

Linja-autot ja vaikkapa jätteenkuljetusautot voidaan tilata alun perin vain kaasukäyttöisinä, jolloin niiden hankintahinta uutena on samaa luokkaa kuin dieselautojen hinnat. Esimerkiksi linja-autojen osalta Gasum on luvannut rakentaa näille tankkausaseman, jos vain saadaan vähintään kymmenkunta autoa tätä käyttämään.

Tällä hetkellä Kiertokaaren ja Gasumin laitokset pystyvät palvelemaan vaihtoehtoisesti jopa sataa linja-autoa tai kolmea tuhatta henkilöautoa, tai näiden yhdistelmiä. Lisäksi voi arvioida, että kysynnän kasvaessa tuotannon määrää pystytään raaka-aineiden puolesta lisäämään runsaasti.

Raskaiden dieselajoneuvojen, kuten linja-autojen osalta olisi tärkeää vähentää näiden terveysvaikutuksia aiheuttavia hiukkaspäästöjä. Kaasuautot vähentäisivät nämä mitättömäksi nykyiseen kalustoon verrattuna. Tämä olisi erittäin oleellista tiheästi rakennetulla ruutukaava-alueella ja vaikkapa kantakaupungin ja suurenevan Linnanmaan yliopistokampuksen välillä olevilla reiteillä.

Toivokaamme, että Oulun kaupunki alkaisi omien ympäristöohjelmiensa mukaisesti näyttämään esimerkkiä sekä omien tavallisten käyttöautojen että joukkoliikenteen osalta!

JAA

JÄTÄ VASTAUS

Kommentointi edellyttää, että JavaScriptin suoritus selaimessa on sallittu.