Miten käy pienyrittäjän sote -uudistuksessa?

4

Lakiluonnokset tulevasta sote -uudistuksesta on tuhti paketti. Olen tavaillut tuota jykevää monisatasivuista uudistusta. Siinä tulee näkösälle, että työtä on tehty todella lujasti. Kysymys ei ole mistään pikkujutusta. Tuota suurta uudistusta on ollut selventämässä ministeri ja eilen muutosjohtaja. Olen kuunnellut korvat höröllä.

Siinä on ainakin minulla vielä paljon mietittävää, oikeastaan mitä enemmän pääsee aiheeseen sisälle, sitä enemmän tuntuu nousevan kysymyksiä. Näin pienyrittäjän näkökulmasta askarruttaa myös pienyrittäjän asema. Valta näyttää monilta laajoilta kokonaisuuksilta jäävän valtioneuvostolle. Palveluntuottajiksi tuolloin helposti valikoituu suuret monikansalliset yritykset. Mitä suuremmat palvelukokonaisuudet annetaan yhdelle toimijalle, sitä ”leveämmät hartiat” täytyy tuottajalla olla. Se on selvä.

Nykyinen toimintamalli on mahdollistanut joihinkin kokonaisuuksiin pienien yhden tai kahden ihmisen yrityksen olla palveluntuottajana, vaikkapa antamalla kotipalvelua. Huolenaiheeni on, että tuleeko tämä enää toteutumaan uudistuksen myötä.

Suurien monikansallisten pörssiyhtiöiden tavoitteena on tuottaa voittoa osakkeenomistajalle. Osakkeenomistaja on puolestaan kiinnostunut osakkeenarvonkehityksestä. Hän sijoittaa sellaiseen yhtiöön, josta olettaa saavansa parhaan tuoton. Häntä ei paljon kiinnosta, saako Perä-Posion mummo dosettinsa täytön ajallaan ja käydäänkö hänen vointiaan katsomassa. Usein pörssiyhtiöiden osakekurssit ampaisevat nousuun saneerausuutisten julkitulon myötä. Saneeraus yrityksessä tarkoittaa suomeksi kilometritehtaalle lähtöä.

Suomessa yli 90 prosenttia on pienyrityksiä, joissa on töissä vain muutama henkilö. Noissa yrityksissä yrittäjän oma työpanos on merkittävä. Lähtökohtaisesti hoiva-alalle hakeutuneet ihmiset välittävät lähimmäisistään. He haluavat auttaa ihmisiä. Olen jututtanut useita hoiva-alan pienyrittäjiä. He ovat perustaneet yrityksensä saadakseen vapautta tekemiseensä. Heidän päätavoitteensa ei ole suurten voittojen saaminen, vaan tehdä rakastamaansa työtä yrittäjän vapaudella. Sote -uudistuksessa tulisi varmistaa, ettei tämä yrittäjäkunta katoaisi.    

JAA

4 KOMMENTTIA

  1. Väheksymättä yhtään pienyrittäjän huolta, olen kuitenkin paljon enemmän huolissaan siitä tuotteesta, jota tässä soteksi nimitetyssä uudistuksessa myydään. Oletko tähti, lypsylehmä vai rakkikoira? Tällaisen luupin alle ihminen joutuu kun aletaan hoitaa markkinavoimien ehdoilla. Inhimillisyys tuppaa ainakin päättävissä elimissä loppumaan siinä vaiheessa kun tuote ei enää tue yrityksen taloudellista menestystä. Miten sellainen järjestelmä voi tulla edullisemmaksi, jossa jokaisen hoidon pitää olla tuottava, sillä mikäpä itseään kunnioittava firma tekee tietoisesti huonoa bisnestä. Tässä sotessahan on vielä se erinomaisuus, että tuote voi itse valita minne menee myytäväksi..eipähän sitten voi valittaa kun valinnat on omissa käsissä??

  2. Näyttää siltä, että nykyisistä lakisääteisistä, perustuslain 121 §:n mukaisista ts. 100 prosenttisesti asukkaitten kansanvaltaan perustuvista itsehallinnollisista ja verotusoikeudellisista 20:stä sairaanhoitopiirien kuntayhtymistä saadaan kaikkille parhaat 18 sote-sairaanhoitopiiriä. Kunhan pääministeri Sipilä peruu tilaaja-tuottaja-mallin, joka tulee julkiselle taloudelle kymmenien vuosien aikana köyhälle Suomelle kohtalokkaan kalliiksi.

    1) Säästöt 30 mrd./10 v. vs. 2) lisäkustannukset 20 mrd./10 v.

    Siinä missä 18 sote-sairaanhoitopiiriä säästävät 10 vuodessa Suomen kuntien kuntataloudelle yhteensä 20-30 miljardia, niin pääministeri Sipilän sote lisää julkisen talouden kustannuksia kymmenessä vuodessa 10-20 miljardia:

    1) SÄÄSTÖÄ KUNTATALOUDELLE 2-3 mrd./vuosi:

    Aalto-yliopiston selvityksen mukaan 18 sote-sairaanhoitopiirien kuntayhtymää saavuttavat 2-3 miljardin euron säästön vuosittain. Jopa 3,3 miljardia/vuosi.

    – Riippumatta maan hallituksesta, näitä vapaaehtoisia sote-sairaanhoitopiirejä perustetaan parasta aikaa. Kolme on jo valmiina, eikä niiden toimintaan tarvita Kepun 800-sivuista lakiluonnosta lainkaan.

    2) LISÄÄ KUSTANNUKSIA VALTIONTALOUDELLE 1-2 mrd./vuosi.

    Kelan laskelman mukaan Sipilän tilaaja-tuottaja-malli – valtion rahoittamana ja valtion määräysvallassa – tulee maksamaan 1-2 miljardia euroa julkiselle taloudelle. (Lägde: Etelä-Suomen Sanomat verkossa 30.5.2016).Siitä seuraa Suomen kuntien asukkaitten sote-palveluille monia ongelmia.

  3. Jukka järkevä kirjoitus jälleen. Juuri tämä valinnanvapaus antaa suurille pörssiyhtiöille vapauden mellastaa ja ostaa sitten toimivia perheyrityksiä suuriin kokonaisuuksiin. Rahat omistajien taskuun ulkomaille.