Kaupungin talous kuntoon tehokkuudella

12

Pitkäaikaisena yrittäjänä tunnen hyvin miltä tuntuu, kun rahat ovat lopussa. Budjettia laatiessa oli tiedossa, että kulut toteutuvat vähintään suunnitellulla tavalla. Toteutuvatko tulot sen sijaan ovat täydellinen arvoitus.

Mitä yrittäjä tekee huomatessaan, ettei tulot riitä kattamaan menoja? Nostaako hän hintoja, jotta saisi paremmin katetta? Sitä hän ei tohdi tehdä. Hintojen nousu aiheuttaa asiakkaiden ”äänestämisen jaloillaan” toisin sanoen he siirtyvät ylihinnoittelun vuoksi kilpailevan yrityksen asiakkaaksi.

Hintojen nostamisen sijasta yrittäjä alkaa entisestään tehostamaan toimintojaan ja myyntiä. Kaikkia kuluja aletaan tarkastelemaan kriittisesti ja luovutaan kaikesta, mistä vähänkin voidaan säästää. Hyvänä aikana yrityselämässäkin kulut tuppaavat nousemaan. Sitten investoinnit pistetään jäihin. Yritys ei voi elää yli omien varojensa. Myyntikatteella on katettava sekä käyttökulut että investoinnit.

Monesti olen kuullut sanottavan, ettei kunta ole yritys. Ei olekaan, eikä sitä voida johtaa kuten yritystä. Kunta on kuntalaisia varten ja sen tehtävänä on tuottaa palvelut kuntalaisille. Toinen asia, joka erottaa sen vahvasti yrityksestä on verotusoikeus. Kun yritysten täytyy houkutella asiakkaita ostamaan tuotteita tai palveluita, kunta voi pakottaa ihmiset maksamaan veroja. Kunta voi korottaa veroja ilman, että asiakas voisi ”äänestää jaloillaan”. Kunnasta ei voi erota.

Kunta voisi kuitenkin toimia joissakin asioissa kuten yritys. Se voisi tehostaa toimintojaan, jolloin säästöjä syntyisi. Tiukkana aikana kunta voisi myös jäädyttää investointejaan. Rahojen loppuessa on helppo keino nostaa kunnallisveroprosenttia tai peräti kiinteistöveroa. Kiinteistövero aikoinaan tuli katumaksuksi, jolla hoidettiin kadut, valaistukset ym.. Nyt se on karannut kokonaan alkuperäisestä tarkoituksestaan ja siitä on tullut ylimääräinen vero. Lisäksi kunta voi edesauttaa yritysten syntymisessä ja houkutella yrityksiä kuntaan, jolloin saadaan lisää verotuloja.

Olen lukenut viimepäivinä Oulun kaupungin tulevan vuoden budjettikirjaa. Se on aika ankeaa luettavaa. Mieleeni on tullut, että verojen nostamisen sijaan pitäisi etsiä tehostamiskeinoja. Niiden etsiminen on virkamiesten tehtävä. Ehdotukset pitäisi sitten tuoda luottamushenkilöiden päätettäväksi. Budjettikirjaa lukiessa, jopa minä olen löytänyt säästökohteita, mainitsen esimerkkinä tietohallinnon. Siirtymällä linux –käyttöjärjestelmän käyttäjäksi saataisiin huomattavia säästöjä. Kaupungin talousarvio on noin 1,3 miljardia euroa. Kymmenen miljoonan säästö ei liene mahdoton toteuttaa. 

Säästötoimien etsiminen on myös yhteistyötä kaikkien kanssa. Tiukassa taloustilanteessa tarvitaan yksituumaisuutta. Toisten syytteleminen, saati syyllisten hakeminen ei edistä asiaa ollenkaan. Meidän kaikkien pitäisi ajatella kaupungin etua, joka on silloin myös kaupunkilaisen etu.

JAA

12 KOMMENTTIA

  1. Törsääminen veronmaksajien kustannuksella tulisi heti lopettaa eli
    syntymäpäiväkestittely tyäaikana 50, 60 ja eläkkeelle siirtymiset
    lahjakortteineen maksaa 12 kertaisesti enemmän kuin entinen lahja
    työantajalta päivänsankarille kilpailutettuna.
    Kilpailuttamisen kiertäminen tällätavaoin on väärin verottajaakin kohtaa ja sellaiset esimiehet tulisi heti erottaa nyt kun rekrytointia alkaa, jotka eivät ole noudattaneet työssänsä lakia.

  2. Vaan kun näyttää olevan Jukalla ja kovin monella muulla valtuutetulla niin, että säästöjä ja tehostamista vaaditaan, mutta aina kun tulee sellainen esitys, se torpataan ikävänä ja jopa mahdottomana.

  3. Kunta ei tosiaankaan ole verrattavissa tulosvastuulliseen yritykseen. Mikä yritys tekisi sellaisia riski-investointeja kuin nyt Oulussa on tehty. Tulo-meno budjetointi on ollut ihan retuperällä, Rahaa tuhlataan visioihin ja tunteisiin. Sitten kun vihdoin päästään kauhistelemaan rahanpuutetta, niin aletaan kupata kansalaisia mitä moninaisimmilla toimilla ja maksuilla. Vastuusta ja reilusta pelistä ei kukaan tunnu piittaavan. Syyttelemällä ei asiat tietenkään parhaiten etene mutta syyt pitäisi pystyä kuitenkin näkemään. Siitä alkaa tervehtyminen. Pieni selventävä käytännön esimerkki; Jos Matti varastaa naapurin omenapuusta, niin ei se auta että Kallea kuritetaan..tosin voihan Kalle puolustaessaan oikeuksiaan kertoa että syyllinen oli Matti mutta kukapa sitä uskoo kun Matti on niin mukava poika. Kallen oikeustaju kärsii kolauksen,

  4. ”Kunnasta ei voi erota.” Kunnasta, Oulu, on helppo erota muuttamalla lähikuntaan, esim. Kempeleelle, Liminkaan, Muhokselle, Tyrnävälle ja jopa vielä kauemmas. Puoli tuntia tai tunti lisää päivittäiseen työmatkaan ei ole ongelma. Miettikääpä oululaiset päättäjät tätä.

  5. Tuo linuxilla säästäminen on aika vaikea pala laskea. Linux on ilmainen parhaimmillaan hankkia, mutta jos organisaatio on vähänkään suurempi niin ylläpitoon menee enemmän rahaa kuin vaihtoehtoisella käyttöjärjestelmällä. Muistaakseni se oli alunperin linuxin tarkoituskin: vapauttaa pääomia firmoilta ihmisille. Itse tuotteen elinkaarikustannukset eivät olisi sen halvemmat kuin muillakaan.

    Organisaation tulisi kuitenkin järjestää tietohallintonsa siten, että se on yhdenmukaista, turvallista ja helposti hallittavaa. Päivitysten ja ohjelmien jakelu pitäisi saada automatisoitua, jne. Käyttöjärjestelmän muuttuessa koulutuskulut eivät ole aivan vähäiset, ja lisäksi pitää muistaa, että muualla käytetään kuitenkin 95% Microsoftin tuotteita, joten yhteensopivuuskin pitäisi huomioida.

  6. Lapsilisät pois, luokkakoot ja lapsiryhmät isommiksi. Lopetetaan lähilukiot. Tässä muutama ”järkevä säästöpäätös”, joita ihan pokkana on esitetty

  7. Kunta ei ole yritys eikä myöskään kotitalous: Kaupunki hyödyttää kaupunkilaisia eniten investoimalla kuin luopumalla investoinneista, kun on lama.

    Avointen ohjelmistojen – Linux, OpenOffice/LibreOffice jne – käyttöön siirtymistä kyllä kannatan. Se säästää rahaa ja sitä paitsi ne toimivat sujuvammin kuin monopolivalmistajan riistotuotteet. Ongelmana toki on, että markkinoilta on kytkykaupan vuoksi vaikea saada tietokoneita ilman esiasennettua kallista käyttöjärjestelmää, mutta ehkä kaupungilla on enemmän neuvotteluvoimaa kuin yksityisellä.

  8. Kiitos Jukka, Tämä kommentti sai minut kiittämään, ”Kiinteistövero aikoinaan tuli katumaksuksi, jolla hoidettiin kadut, valaistukset ym.. Nyt se on karannut kokonaan alkuperäisestä tarkoituksestaan ”, näin se menee, verot kansan verta juo, milloin milläkin nimellä! Haja-asutusalueella ei koskaan ole saanut katetta tuolle verolle, mutta päättäjät ei uskalla nostaa palkkaverotuksen kautta tätä todellista verotusta, vaan helpompi piilottaa kaikki verot kiinteistöveroihin, vakuutuksen maksuveroihin, sähköveroihin, polttoaineitten hurjiin veroihin!! Tuo kiinteistövero on esim. hyvin teennäinen vero, kaikki jotka on kiinteistönsä rakentaneet, niin niistä on maksettu alvit, valtionverot, kuntaverot jne! Kiinteistövero on menneen talven lumia! Kyllä on hirveä miten päättäjät käyttää valtion rahat! Suomessa pitää siirtyä Sveitsin kansalaisäänestykseen, silloin oikea demokratia toteutuu! Suomi suomalaisille, ei herraille, eikä ainakaan näille Suomen jumalaiselle Kelakorvauksille, joita nuoret miehet maailmalta käyttää räikelemättömästi hyväksi ja nauraa päälle!! Ei näin, ja Sipilä vaikka Jukan oppiin, treenaukseen! Ei Juha voi olla tuolla paikalla pelkän insinöörin ”aivoilla”! Se vaatii hurjan paljon enemmän, sillä koneet on koneita, ne käy ja kukkuu vaikka ihmiselämän, mutta ihminen ja Suommen kansalainenon eri juttu! Puolustappa joskus oman maan kansalaisisa ja älä KOSKAAN lupaa mitään, mitä et sitten halua/pysty toteuttaan! Hyvää syksyä, niin Jukalle kuin Juhalle !

  9. Asiaa. Näitä esimerkkejä löytyy varmasti lisää sieltä sun täältä. Kunpa näitä voitaisiin toteuttaakin, eikä jäätäisi vain jaarittelun asteelle.

  10. Virkamiehet ovat kyvyttömiä tehostamaan palvelutuotantoa. Virastotasoa ei edes yritetä muuttaa aidosti palvelemaan tuottavuutta. Päinvastoin byrokratia yrittäessään näyttää tarpeelliselta vain häiritsee asiakastyön suorittamista.
    Todelliseen tehostamiseen tarvitaan asiakaspinnassa toimivien kanssa yhteistyötä tekevä ulkopuolinen konsultti.

  11. Kaupungin henkilöstö on ikääntynyttä ja vanhasta koneesta ei enää irtoa huipputehoja. Visioiden siirtäminen käytäntöön johtoportaassa on iso ongelma. Epäkohtiin ei tartuta, koska niitä ei edes tunnusteta. Muutenhan jouduttaisiin tunnustamaan myös johdon kyvyttömyys johtamiseen.

  12. Kouluihin, päiväkoteihin, palvelutaloihin ja työpaikkaruokaloihin joka päivä liharuoan sijaan kotimaisista juureksista tehtyä vegaaniruokaa. Säästää ympäristöä, eläimiä, ihmisten terveyttä ja selvää rahaa.