”Brändäystä”

0

Nykyään on noussut tärkeäksi erottua massasta. Pitäisi löytää joku keino erottua muista. Yksilöllisyyden korostus on siihen hyvä keino. Silloin on tärkeää luoda hyviä iskulauseita, jotka jäävät mieleen ja josta tietty tuote tai asia muistetaan. Samalla iskulauseen pitäisi jotenkin ilmentää sitä.

Autoalalta muistan menneisyydestä iskulauseita, jotka ovat omaleimaisia ja jotka kertovat tuotteesta jotain. Takavuosina BMW oli kehittänyt mainoslauseen: BMW ei seuraa kehitystä, vaan johtaa sitä. Muutamaan sanaan oli haluttu kiteyttää paljon asiaa. Mainoslauseella annettiin viesti, että toiset pyrkivät jäljittelemään Bemaria. Se viitoittaa kehitystä ja toiset seuraavat sitä. Sillä osoitettiin, että merkillä on varaa asettua muiden seurattavaksi. Toinen samalla merkillä oli varmasti vähintäänkin yhtä itsetietoinen: BMW ei ole ostetuin, mutta halutuin. Mercedes-Benz aikoinaan mainosti: johtotähti kaikilla teillä. Sekään ei jättänyt arvailuille tilaa minkälaisena autoa halutaan markkinoida.

Iskulauseiden valinnassa on myös oltava tarkkana, ettei se käänny itseään vastaan. Vanha mainos kertoi: Moskvitsh -Suomen teille eniten levinnyt auto. Mainos herätti hilpeyttä, koska se haluttiin ymmärtää väärin. Ei varmaan ollut tarkoitus mainostaa, että ne ovat kaikkein eniten hajonneet teillä. Toinen vähän vastaava menneiltä ajoilta mieleen jäänyt: Fiat, petojen sukua. Siihen vääräleuat antoivat heti jatkon: susi jo syntyessään.

Mainoslauseen on siis jotenkin ilmennettävä tuotetta. Kunnat ovat myös alkaneet kehitellä mainoslauseita itsestään. Monet niistä vaikuttavat väkisin väännetyiltä, eivätkä oikeastaan kerro yhtään mitään. Silloin ne jäävät tyhjiksi lauseiksi, eikä niillä ole mitään arvoa. Oulullakin on iskulauseensa: Capitol of Norhern Scandinavia. Siinä Oulu asettuu pohjoisen Skandinavian pääkaupungiksi. Toinen on vähän uudempaa perua: Valovoimainen Oulu. Mitä ne sanovat sinulle?

Automerkit, jotka ovat saavuttaneet hyvän maineen pyrkivät kaikin tavoin pitämään asemastaan kiinni. Mainoslauseilla pyritään tukemaan mielikuvaa, vai mitä sanoo väittämä: Best or nothing. Se ei jätä arvailulle sijaa mikä on merkin tavoite. Mersun tuodessa aikoinaan pikkuisen A-mallin, joka vaikutti uhmaavan fysiikan lakeja. Auto oli kapea ja korkea. Ruotsalaistoimittajat onnistuivat väistötestissä kaatamaan auton. Vaikka Ruotsin automarkkinat ovat lähes yhtä mitättömät kuin Suomen, Mersulla ryhdyttiin välittömästi töihin maineen korjaamiseksi. Jokaiseen A-malliin asennettiin ESP-ajovakauden hallintajärjestelmä vakiovarusteeksi, joka oli vielä siihen aikaan kallis. Maineestaan haluttiin kynsin hampain pitää kiinni. Kuntienkin kannattaa pitää yhtä lujasti kiinni hyvästä maineestaan.

JAA

JÄTÄ VASTAUS

Kommentointi edellyttää, että JavaScriptin suoritus selaimessa on sallittu.