Sote on (taas) ongelmissa

1

Eduskunnassa eletään (taas) kuohuttavia hetkiä sote-uudistuksen ympärillä. Hallituksen sosiaali- ja tarveyspalveluiden uudistus on törmäämässä (taas) perustuslaillisiin ongelmiin. Ongelmat eivät ole (taaskaan) mikään yllätys, sillä asiantuntijat ovat nostaneet esille hallituksen sotemalliin liittyviä ongelmia jo pitkään. Hallitus ei kuitenkaan ole ollut halukas muuttamaan esitystä tiedossa olevien ongelmien ratkaisemiseksi, sillä se on hirttäytynyt maakuntamallin (kesk.) ja valinnanvapauden (kok.) väliseen lehmänkauppaan. Joten nyt ollaan (taas) perustuslaillisten ongelmien edessä.

Ongelmat liittyvät erityisesti valinnanvapaus-mallin kustannuksiin ja palveluiden yhdenvertaisuuteen. Hallituksen valitsema markkinamalli on syy siihen, mikseivät soten alkuperäiset tavoitteet sujuvista ja saumattomista palveluketjuista ja kustannuskasvun hillinnästä tule toteutumaan. Säästöjen sijaan lopputuloksena on miljardien lisälasku. Tilin tekevät monikansalliset sotejätit. Kun rakennetaan järjestelmä, joka lisää kustannuksia mutta samalla leikataan maakuntien rahoitusta, on lopputuloksena historiallisen suuri palveluiden heikennys, palveluverkon karsinta ja/tai asiakasmaksujen nosto. Tämä aiheuttaa palveluiden yhdenvertaisuuden vaarantumisen. Uudistusta on hämmentänyt myös kasvupalveluiden, eli työllisyys- ja yrityspalveluiden, siirtäminen maakunnille soten ohessa. Itsehallinnollisten maakuntien perustaminen ei itsessään ole ongelma, sillä sotetehtävien siirtäminen kuntia laajemmille hartijoille ja yhden järjestäjän vastuulle on perusteltua.

Sote-uudistuksen kiemuroiden seuraaminen tuntuu tuskalliselta ja koko uudistus vaikeasti hahmotettavalta. Vaikka nyt puhutaankin rakenteista, on uudistuksessa tehtävillä valinnoilla valtavia vaikutuksia palveluihin ja kansantalouteen. Soteuudistus vaikuttaa kaikkien suomalaisten terveyspalveluihin, mielenterveyspalveluihin, vanhuspalveluihin, lastensuojeluun, sosiaalityöhön, vammaispalveluihin sekä kansantalouteen ja sen kestävyyteen.

Hallitus sanoo, että sote pitää viedä tällaisenaan läpi sillä tekemättä jättäminen ei ole vaihtoehto. On totta, että sote-uudistus tarvitaan. Mutta ei hallituksen esittämässä mallissa. Vaihtoehtona ei ole hallituksen kallis markkinamalli-sote tai uudistuksen tekemättä jättäminen, vaan uudistuksen korjaaminen ja alkuperäiset tavoitteet toteuttava soteuudistus. Se voitaisiin tehdä seuraavilla askelmerkeillä:

  1. Markkinamallin hylkääminen ja lakien korjaaminen. Irrotetaan maakuntamallin ja valinnanvapauden välinen kuollonyhteys. Siirretään sotetehtävät maakuntien toteutettaviksi ja annetaan maakuntien itse päättää palveluiden tuotantorakenteesta. Poistamalla laeista valinnanvapaus-mallin velvoittavuus, voidaan paremmin toteuttaa palveluiden integraatio, saumattomat palveluketjut ja kustannustehokas järjestelmä.
  2. Uudistuksen vaiheistaminen ja vaalien lykkääminen. Lykätään maakuntavaalit eduskuntavaalien yhteyteen ja lykätään maakuntien aloitusta vuodelle, näin saadaan aikaa laatia lait huolella ja valmistella maakuntien toiminnan käynnistämistä. Syödään elefantti palasina, eli vaiheistetaan uudistusta. Siirretään maakunnille ensivaiheessa vain sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvät tehtävät, esimerkiksi työllisyyspalveluiden järjestämisestä ja työnjaosta voidaan päättää myöhemmin.
  3. Verotusoikeus maakunnille. Maakunnille ei olla antamassa verotusoikeutta, mikä merkitsee että ne ovat valtiovarainministeriön talutusnuorassa eikä niillä ole mahdollisuutta omaan varainhankintaan eikä sitä kautta myöskään kannusteita optimaaliseen taloudenpitoon tai investointeihin. Maakunnat voivat vain leikata palveluita tai itkeä ja leikata. Maakunnille tulisi antaa verotusoikeus, jota tasataan maakuntaeroja tasoittavalla valtionosuudella ja budjettirajoitetta höllentää. Verotusoikeus toisi maakunnille itsemäärämisoikeutta, taloudellista joustavuutta ja toiminnalle kannusteita. Kansalaisille verotusoikeuden jakaminen kuntien, maakuntien ja valtion välillä uudella tavalla merkitsisi lähinnä uutta riviä veroilmoituksessa, verotuksen kokonaistasoon sillä ei auomaattisesti olisi vaikutusta.

Politiikassa on aina vaihtoehtoja, niin myös soteuudistuksessa. Jos Sipilän hallitus kaatuu soteuudistukseen, niin kansalla on mahdollisuus äänestää maahan uusi hallitus. Oli uusi hallituspohja mikä hyvänsä, on soteuudistuksen tekeminen kuitenkin edessä. Toivottavasti se voitaisiin tehdä ilman lehmänkauppoja, kansanterveys ja kansantalous edellä.

JAA

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Kommentointi edellyttää, että JavaScriptin suoritus selaimessa on sallittu.