VELKA-VEKKULI RASSAA TALOUKSIA JA RAKENTEITA

0

”Velka” on jännä asia. Maailmanvelka on 1,8 kertaa globaali bruttokansantuote, maailman finanssiomaisuus peräti neljä kertaa se sama. Kumpikin luku on aivan hurja. John Maynard Keynes jo aikanaan näki tämän välitilinpäätöksen katastrofaalisuuden. Niinpä hän ehdotti jonkinlaiseksi menon hillitsijäksi maailmanvaluuttaa, dinaaria. Sen arvo määräytyisi käytettävissä olevien luonnonvarojen mukaan.

Globaalia dinaaria ei nyt ole. Sen sijasta on pikkutekijöiden rinnalla neljä setelirahoitusvälinettä, volyymiltään suurta keskuspankkia, jotka luovat kilvan uutta rahaa. Juuri velalla luodaan uutta rahaa. Oikeaa reaaliarvoa ei ole, arvo on maapallon ihmisten mielissä usko, että ”näin on hyvä. Jatketaan vaan samaan malliin. Kyllä siitä hyvä tulee.”

Vaihtoehtoja ei nyt ole. Ei ole oikeaa rahapolitiikkaakaan. On kriisejä, joista johtuen on keskuspankkien ohjauskorkoja pidettävä alhaisina. Kokoomus on puheenjohtajansa ratkaisuin koplannut Suomenkin globaaliin vastuunkantoon, vaikka olimme EU:n perussopimuksella sitoutuneet, ettei näin voi tapahtua. Yksilöllä voi demokratiassa olla paljon valtaa.

Edellä kerrotulla on se merkitys, että näin on kun siltä vaikuttaa. Konkreettisempaa on Suomen valtiollisella alueella olevien luonnonvarojen luovuttamisella ilmaiseksi tai alehintaan ulkomaalaisille sijoittajille. Tämän politiikan arkkitehti oli aikanaan Ruotsalainen kansanpuolue, jota muut ryhtyivät yksi toisensa jälkeen tukemaan. Valtio lopetti kansallisen kaivosyhtiötoiminnan ja junaili ylikansalliset yhtiöt riistämään malmivarojamme.

Meno on kaivannaistalousrintamalla hurjaa. Oheistuotteena kullan ja nikkelin varjolla on ryhdytty noin vain uraanikaivostoimintaan. Tuotantoa on jopa myyty ulkomaille ennen kuin lupa-asiat ovat kunnossa. Tänne jäävät uraanin myrkky- ja säteilyhaitat. Tase on kestämätön.

Maamme julkisen talouden velkaantuminen on näennäisesti hallinnassa. Piilovelka syntyy ja kasvaa nopealla vauhdilla rautateiden kaltaisten perusrakenteiden kunnon rapautumisesta. Kuka ja mikä kantaa vastuun? Poliitikot! Aktiivinen ote puuttuu – valitettavasti. Velan tosiasiallinen määrä kasvaa huomaamatta.

PS. On se todella kumma juttu, ministeri Jyrki Katainen, että yhä pelleilette Oulu-Seinäjoki välisen rautatien korjaus- ja parannusinvestointirahoilla. Kenen asialla olette?

JAA

JÄTÄ VASTAUS

Kommentointi edellyttää, että JavaScriptin suoritus selaimessa on sallittu.