Postin asiakaspalvelu nostattaa verenpainetta

0

Muuan ystäväni lähetti sähköpostia. Hänen luvallaan julkaisen sen tässä:

Olen tilannut Postin verkkokaupasta tuotteita, mutta saamani lähetys on puutteellinen. Soitan Postin asiakaspalvelun numeroon kuullakseni sen muuttuneen. Nauhoitetussa tiedotteessa uusia numeroita luetellaan nopeasti eikä vahingossakaan toisteta. Joudun soittamaan toisen kerran saadakseni numerot muistiin.

Seuraavaksi soitan uuteen numeroon kuullakseni pitkät litaniat vaihtoehtoja, joista valita asiaani, reklamaatiotani koskeva palvelu. Alkaa toivoton plimplomp – kaikki asiakaspalvelijamme ovat juuri nyt varattuja. Odotus maksaa. Voin myös kirjautua Postin verkkosivuilla omille sivuilleni ja saada palvelua chatissa, kertoo tiedote.

Lopetan puhelun ja kirjaudun verkkosivuille, joilta koetan löytää chat-palvelua. Ei löydy, ei ainakaan heti. Klikkailen niitä ja näitä näppylöitä, ja kas, ruudun alalaitaan ilmestyy chat-kanava. Avaa se. Ei avaudu, ei sitten niin millään. Mahtaako koko chat-kanavalla edes olla asiakaspalvelijaa?

Päätän soittaa uudelleen Postin asiakaspalvelulinjalle. Kuuntelen pitkät tarinat niin suomeksi kuin englanniksi. Onneksi sentään tiedotteen lukeneen englannin kielen ääntämys on siedettävää. Jälleen kuulen kaiken maksavan, niin vastatun puhelun kuin jonottamisen. Aikaa kaikkeen on mennyt jo vähintään varttitunti, eikä mitään tapahdu. Kello käy ja taksamittari raksuttaa.

Vihdoin odotus palkitaan ja vieno naisääni vastaa. Selitän lyhyesti asiani, mutta tämä asiakaspalvelija ei nyt valitettavasti voikaan auttaa, olen soittanut aivan väärään palvelunumeroon.

Pinna on kärähtämässä, verenpaine nousee. Tiukkaan sävyyn ilmoitan, että nyt on parasta selvittää asiani. Asiakaspalvelija kysyy, sopiiko että hän selvittää asiaa niin, että seuraava asiakaspalvelija tietää ja osaa vastata kysymykseeni. Sopiihan se. Plimplomplomp, kello käy, ei kuulu mitään.

Puhelin kiinni ja uudelleen lukemaan Postin verkkosivuja. Ei löydy oikeaa numeroa. Vielä kerran selaan tilaukseni, luen lähetyslistan suurennuslasin kanssa ja soitan paperilapun alalaidassa mäkäräistäkin pienemmillä numeroilla kirjattuun numeroon. Puheluuni vastataan ystävällisesti. Kerron asiani ja luettelen tilausnumeroni. Lähetyslistan mukaan tuotteita ei puutu. Niin, mutta kun puuttuu. Asiakaspalvelija lupaa välittää viestin varastolle mahdollisimman pian. Kiitos.

Postin ansaintalogiikkaa on näemmä terästetty. Reklamointi maksaa asiakkaalle maltaita.

Kiitos Suomen Posti. Korvissa vinkuu, verenpaineeni nousi taivaisiin.

JAA

JÄTÄ VASTAUS

Kommentointi edellyttää, että JavaScriptin suoritus selaimessa on sallittu.