Joulun kaupalliset perinteet

0

Menneen syksyn aikana ekonomistit antoivat kansalle tunnustuksen siitä, että yksityinen kulutus oli taantuman aikana pitänyt hyvinvointivaltion rattaat pyörimässä. Näin siis Suomessa ja niin myös Yhdysvalloissa. Tapana on jakaa kauppa seurattaviin lohkoihin. Mallina kelpaavaksi tämä on suunniteltu juuri Yhdysvalloissa. Niinpä joulukaupan tämän vuoden myynnin odotetaan ylittävän 655 miljardia dollaria. Se on yhtä kuin viidennes sikäläisestä vuoden kokonaismyynnistä. Verkkokauppa kasvaa edelleen ja kansa (= kuluttajat) pakottaa kauppiaat alentamaan todellisia vähittäishintoja erikoistarjousvolyymin avulla. Harva ajatellee, että erikoistarjous on myös ostajan väline kakunjaossa.

Seuraavat luvut kuvaavat kotitalouksien kautta kulkevia jouluisia rahavirtoja muutamassa tyypillisessä länsimaassa. Ruotsalainen kotitalous kuluttaa jouluna keskimäärin 565 euroa, ja ruotsalainen perhe 720 euroa. Suomessa vastaavat luvut ovat 517 ja 610 euroa. Belgialainen kuluttaa joululahjoihin keskimäärin 591 euroa. Huomionarvoista on, että vain puolet belgialaislapsista osaa odottaa saavansa joululahjoja; kulutuksen yleinen trendikin on alaspäin.

Venäläisessä yhteiskunnassa ostovoima on ollut tunnetuista pakotesyistä ja raakaöljyn alhaisista maailmanmarkkinahinnoista johtuen laskusuunnassa useita vuosia. Venäläiseen kulttuuriin kuuluu korostetusti lahjojen antaminen, joten siitä ei ole tapana ensimmäisenä tinkiä. Tradition voimakkuutta on halvan raakaöljyn kauppatilanteessa kokeiltu ja vahvistusta saatu.

Erityistä mielenkiintoa on nyt brexitillä, brittien EU:n jättöaikeilla. Punnan arvon odotetaan laskevan ja hintojen kohoavan. Marraskuun inflaatio oli oirehtivasti 1,2 prosenttia. Intian pääuskonto on hindulaisuus ja sen mukaiset lokakuiset juhlamenot eivät ole kadonneet. Joulua juhlivat joulupäivänä maan kristityt. Kristinuskon tradition matkiminen on tuonut lahjojenannon moneen hinduperheeseen. Todistaako se jotain traditioiden synnystä ja muokkautumisesta nykykuosiinsa. Sitä sopii joulunpyhinä mietiskellä.

Rooman klubin ”kasvunrajat” eivät ole mihinkään kadonneet. Kuluttajat ovat ennen kauppiaita heränneet. Euroopan unionin ”vaikuttajina” vahvat valtiot ovat säilyttäneet ostovoimaansa. Traditiotkin ovat säilyneet. Toisaalta Intian hindujen kristittyjen lahjanantomatkinnat kuvaavat ”uskontojen keskinäisestä kilpailusta”.

[tilastoluvut Kauppalehdestä 16.12.16]

Rauhallista Joulua!

JAA