HUIKEA YKSIMIELISYYS EDUSKUNNASSA VEROTUSASIASSA

0

1990-luvulla joukko verohallinnon oikeamielisiä verotarkastajia otti minuun yhteyttä tarkoituksella informoida yleistymään lähteneestä harmaasta taloudesta ja talousrikollisuudesta. Kysymys oli monipuolisesta veronkierrosta.

Oli tietenkin ”kuutamourakointia” mutta myös järjestelmällistä veronmaksusta pidättäytymisestä. Kikkailtiin suurella yhtiöryppäällä. Toiminta siirrettiin nopeasti yhtiöstä toiseen. Vaihdon yhteydessä ”lepäämään” jätetyn yhtiön verot ja muut velvoitteet jätettiin hoitamatta. Jos kuitteja kuitenkin tarvittiin, niitä ostettiin ”kuittiyhtiöstä”.

Tapaamillani verotarkastajilla oli mielenkiintoinen ja samalla häkellyttävä hätä. Sekä verohallinnon korkein johto että joukko ministeriöiden tärkeitä virkamiehiä toimi ikään kuin käytännössä suojellen veronkiertäjiä. Kun ministeriöiden kesken sovittiin yhteistyöstä, yhteyshenkilöt ”unohtivat” käydä yhteisissä suunnittelupalavereissa.

Saatiin sentään perustettua viranomaisyhteistyöprojekti, mutta sen sijaan, että sille olisi lisätty voimavaroja, sen tuhoamista saatettiin yrittää. Ei onneksi onnistunut.

Olen puhunut puolentoista vuosikymmenen aikana noin 200 kertaa eduskunnassa aiheena ”yleistyneen harmaan talouden vaarat koko järjestäytyneelle yhteiskunnalle”. Vanhasen toisen hallituksen ohjelmaan sain erityismaininnan harmaan talouden torjunnan tehostamisesta.

Ohjelmakohta on purrut. Resursseja on lisätty kautta koko rintaman. Harmaan talouden selvitysyksikön työ on vakinaistettu tämän vuoden alusta lukien. 18-kohdan erityisohjelmaa on ryhdytty toteuttamaan. Käännettyarvonlisävero otetaan käyttöön rakennusalalla huhtikuun alussa. Sille lisää vaikuttavuutta tuonee verotunniste rakennustyömailla toimiville. Jopa EK on hätäpäissään hyväksynyt tämän hankkeen. Onko Elinkeinoelämän keskusliitolla taas ketunhäntä kainalossa paljastuu toivottavasti mahdollisimman pian?

Tarkastusvaliokunta otti harmaan talouden selvittämisen ohjelmaansa. Työtä on – tarjouskilpailun jälkeen – tehnyt projektipäällikkö Markku Hirvosen johdolla alan paras asiantuntijajoukko. Raportti on 650-sivuinen järkäle. Siitä antoi lausuntonsa lähes sata intresantti- ja muuta tahoa. Matti Ahteen johtama tarkastusvaliokunta puolestaan teki 27-sivuisen painetun mietinnön eduskunnan isolle salille.

Mietintö tuotti 3.2.11 yli neljätuntisen keskustelun. Harvoin on eduskunnassa koettu näin suurta yksimielisyyttä. Laidasta laitaan kaikki kannattivat 25 lausumaa, joilla viitoitettiin tulevat polut harmaan talouden kuriin saamiseksi ja siellä pitämiseksi. Aihetta todella on. Harmaan talouden liikevaihto on jo yli 10 miljardia euroa ja veronmenetykset neljästä viiteen miljardiin euroa vuodessa.

Mistä tällainen valaistuminen ja voimaantuminen sitten löytyi? Vastaus lienee hyvin yksinkertainen. Tänä vuonna valtion odotetaan joutuvan ottamaan lisää velkaa yhdeksän miljardia euroa. Leikkauslistat eivät houkuttele. Nyt voisi ottaa veronkiertäjiltä.

Kuulee usein huomautettavan: ”Onko niillä eduskuntapuheilla mitään merkitystä?” Uskallan nyt nöyränä väittää, että kyllä niillä voi olla. Ehkä puolenkymmentä kirjaani, joissa olen harmaata taloutta käsitellyt, on osaltaan lisännyt uskottavuutta sanomalleni. Kiitos edustajatovereille tuesta!

JAA

JÄTÄ VASTAUS

Kommentointi edellyttää, että JavaScriptin suoritus selaimessa on sallittu.