Tartu mahdollisuuteen kehittää yritystäsi kansainvälisten opiskelijoiden avulla

Yritykseni pääsi mukaan Oulun yliopiston kansainväliseen kesäohjelmaan (podcast ensimmäisestä tapaamisesta), johon osallistuu kiinalaisia opiskelijoita, ja jossa yritykset antavat opiskelijoille kehittämistehtäviä noin viikon ajaksi. Yritys sitoutuu myös opastamaan opiskelijaryhmää tai yksittäistä opiskelijaa päivittäin muutaman tunnin ajan yliopistolla tai yrityksen tiloissa.

Markkinatutkimusta

Opiskelijat voivat esimerkiksi tehdä markkinatutkimusta Kiinan markkinoista, päivittää yrityksen mahdollista sosiaalista mediaa Kiinan verkkoon, etsiä joukkorahoitusmahdollisuuksia tai tehdä tuotekehitystä yrityksen pohjoismaisen designin tuotteista, jotka saattaisivat kiinnostaa Kiinan markkinoilla.

Joulu on kuulemma Kiinassa hyvin suosittu business ja maailman suurin business muutenkin.

Yritysyhteistyö Oulun yliopiston kanssa

Yhteistyömme Oulun yliopiston kanssa kestää tällä erää muutaman päivän, mutta uskoakseni se myös avaa ikkunoita Kiinan markkinoille. Se opettanee kiinalaisille opiskelijoille myös suomalaisen yhteiskunnan piirteitä, kiinnostavia paikkoja etenkin Pohjois-Suomessa, opiskelusta, luonnosta, ihmisistä, yrittämisestä ja pohjoismaisesta muotoilusta.

Opiskelijat piipahtavat niin Kalajoen Hiekkasärkillä kuin Rovaniemellä Santa Claus Villagessa ei Joulupukin Pajakylässä. Heidän ohjelmansa on hyvin tiivis, joten he saavat oikean kulttuuriupotuksen suomalaiseen yhteiskuntaan.

Viime kesänä teimme kansainvälisessä kesäohjelmassa videon Syötteen talvesta YouTubeen oman ja yhteistyökumppanin materiaalin pohjalta. Video tehtiin heinäkuun helteillä, jota viime kesänä todellakin nähtiin. Vaikka meillä nyt on kaikkien aikojen kylmimpiä kesiä, meillä on silti pohjoisen valoisat yöt, jotka kiinalaisille lienevät ainutlaatuinen elämys.

Kiinan sosiaaliseen mediaan pääsee helpommin kiinalaisten opiskelijoiden avulla

Opiskelijoiden on tarkoitus tuottaa sisältöä verkkoon kiinan ja englannin kielellä joulumuorin hahmoista ja sivuston saduista sekä omiin kanaviin että Kiinan sosiaaliseen mediaan.

Oululaiset yhteistyökumppanien kanssa on voinut tehdä työtä Mrs. Santa Claus Finland-liikeidean kehittämisessä. Oulunseudulla onkin saatavissa yhteiskunnan verkostoja ja koulutusta (yliopisto ja oppilaitokset) kasvuhalukkaille yrityksille.

Oulun ammattikorkeakoulun suomalaiset ja kansainväliset opiskelijat ovat tehneet verkkosivustot yritykselleni mrs.santasite.com. Muutamat yksittäiset henkilöt ja organisaatiot ovat uskoneet liikeideaan kansainvälisestä joulumuorista Suomesta ja sen ainutlaatuisuuteen etenkin Pohjois-Suomen globaalissa markkinoinnissa.

– Siinä on jotain, sanoi eräs nuori henkilö, joka oli mukana yliopiston kesäkurssilla, jossa joulumuorin liikeidea syntyi. Samainen nuori nainen on nyt erään oululaisen ja kansainväliseksi tavaramerkiksi yhtäkkiä harpanneen liikedean toteuttamisen johdossa.

Santa Claus Village on laittanut sivustolleen Flickrissä olevia joulumuorin videoita tagillä ”pajakylä”. Sekin on hienoa!

 

JÄTÄ VASTAUS

Kommentointi edellyttää, että JavaScriptin suoritus selaimessa on sallittu.