Koulukiusaamisen loputtomuus

7

Oulu tuntuu kunnostautuvan koulukiusaamiskaupunkina. Facebookin puskaradiossa olemme saaneet lukea useampia tapauksia koulukiusaamisesta, joissa kiusaaminen on saanut jatkua ja koulu on selvästi ollut kyvytön tai haluton puuttumaan ongelmaan. Ikään kuin viimeisenä oljenkortena, hätähuutona halutaan tuoda asia julkisuuteen sosiaalisessa mediassa oman lapsen puolesta, jotta oikeasti koulussa ymmärrettäisiin tilanteen vakavuus.

Miksi kiusaamista ei sitten saada kuriin? Yksi ongelma on yksinkertaisesti koulun henkilökunnan välinpitämättömyys. Välinpitämättömyys saattaa johtua omasta energian puutteesta tai siitä että oikeasti vain hyväksyy ja katsoo sormien läpi kiusaamista. Toinen ongelma on prosessien vaillinaisuus. Keskustelulla ja sovittelulla kiusaaminen saatetaan saada loppumaan pariksi kuukaudeksi, mutta koska kiusaamisasiaa ei juurikaan seurata pidempään saa se taas helposti uudestaan vallan. Vanhempiakin voi asiasta syyttää, etenkin kiusaajan vanhempia. Jos lapsella on suuri tarve alistaa ja tehdä toisista lapsista alempiarvoisia, niin ei lapsi ole silloin tasapainossa itsensä ja oman egonsa kanssa. Tervesieluisen lapsen ei tarvitse toisia ihmisiä alkaa alistamaan.

Pari vuotta sitten tein valtuustokyselyn liittyen erään koulun kiusaamistapausten hoitamattomuuteen. Sama valtuustokysely tulisi näköjään uudistaa nyt esille tulleiden koulujen suhteen. Samassa yhteydessä tein aloitteen Oulun kaupungin prosessien uudistamisesta, mutta opetustoimi leväperäisyydessään ei halunnut ottaa selkeää prosessia mukaan kiusaamisen lopettamiseksi ja ehkäisemiseksi – jokainen koulu toimii omalla tavallaan. Kyselemällähän ei toki asiat parane, mutta sillä kyllä, että jokaisessa koulussa olisi oikeasti olemassa sellainen opettaja, joka ottaa kiusaamisasiat vakavasti ja joka oikeasti haluaa asiaan paneutua – edes yksi, joka välittää.  Selkeät ja yhteneväiset kiusaamisasioiden käsittelyprosessit tulisi olla kaikissa Oulun perusasteen kouluissa. Selkeää prosessia, johon kuuluu myös koulusta erottaminen, noudattamalla voidaan tarvittaessa laittaa kiusaaja tai kiusaajat selkä seinää vasten ja pahimmassa tapauksessa vaihtamaan epäasiallisen käytöksen johdosta toiseen kouluun.

Oulu- lapsiystävällinen Unicef kaupunki voisi oikeasti tehdä jotain lastensa hyvinvoinnin edistämiseksi. On jokaisen lapsen perusoikeus, jotta hän saa mennä pelotta kouluun, olla pelotta koulussa ja palata pelotta koulusta kotiin.    

7 KOMMENTTIA

  1. Sovittelussakin saattaa tulla tuomituksi kiusattu. Kiusaajat ovat todella ovelia peittämään oman syylisyytensä ja kääntämään syyn kiusatulle. On valitettavaa, että kiusaamisen loppumiseen tarvitaan usein väkivallan teko kiusatun puolelta. Sen jälkeen kauhistellaan tekoa ja tekijää, mutta todellisuudessa kiusatun teko on epätoivoinen hätähuuto paeta jatkuvasta kierteestä tulla kiusatuksi. Ne opettajat jotka hyväksyvät kiusaamisen ovat saattaneet olla itse kiusaajia opiskeluaikoinaan ja näin ollen osallistuvat edelleen kiusaamiseen. Kiusaajat saavat lähtökohdat toimintaansa kotoa. Kiusaajien vanhemmat ovat monesti olleet itse kiusaajia.

  2. Ei nyt ripotella tuhkaa päälle turhasta.

    Olen muuttanut Etelä-Suomesta Ouluun, jossa lapsiani kasvatan. Minun havaintojeni mukaan Oulu on kunnostautunut kiusaamisen torjunnassa. Ihmettelen kovasti, miten täällä/nykyisin voi olla niin vähän kiusaamista. Toivottavasti siitä julkaistaan joku tutkimus.

    Onko havaintoni vain tilastollinen poikkeama? Olenko sitten onnekas, kun lapseni ovat päässeet siihen Oulun ainoaan kouluun (Norssiin), jossa kiusaamista on vähän? Harrastuksistakin on raportoitu vain yksi kiusaamistapaus.

    Julkisuuden viesteistä ja naamakirjan jutuista ei pidä tehdä johtopäätöksiä. Eniten julkisuutta saanut tapaus liittyi koulun ulkopuolisiin tapauksiin ja muutenkaan en ole varma, että kaikkien juorulehdissä tai sosiaalisessa mediassa sympatiaa kerjäävien äitien lapset ovat kiusattuja eikä kiusaajia tai että he syyttävät oikeaa kohdetta.

    Mihin eniten pitää panostaa on koulun ulkopuolinen kiusaaminen. Sitä voi tapahtua pihoilla, missä kukaan ei näe, taikka harrastuksissa. Harrasteseurojen ohjaajia ei välttämättä opasteta mitenkään tunnistamaan ja ehkäisemään kiusaamista. Isät ja äidit ovat avainasemassa ja heille pitäisi tuputtaa tietoa.

    Hyvä koulu ja kiusaamisvapaa ympäristö on muuten ainoa syy, joka pitää minut Oulussa. Muuten olisin aikoja sitten muuttanut täältä työn perässä Vantaalle.

  3. Kiusaaminen on vaksva asia niin koulussa, työpaikalla kuin netissäkin. Yhdenvertaisuus estää kiusaamista, ketään ei silloin alisteta.
    Oulun koulussa lapseni ovat saaneet käydä rauhassa koulua, muutamia selvittelyjä on ollut kuten ”pitääkin” olla, koulu on siis puuttunut aktiivisesti epäkohtiin ja tehnyt parhaansa ne selvittääkseen. Meidän kohdalle on osunut erinomaiset opettajat, yhden vuoden ehkä vähän kaukaisempi ja passiivinen opettaja, muutoin voin kyllä kehua ammattitaitoa.
    Erittisesti ammattitaitoa tarttua epäkohtiin ja auttaa myös omaa lastani eteenpäin. Ilman hössötyksiä ja maalaisjärjellä.

    Koulujs tehdään nyt suuriksi ja pidennetään koulumatkoja (joillekin se pelottavin osa…), ryhmät suuria ja apuja karsittu. Tällä perusteella voi sanoa, ettei ainakaan päättäjät ole tehneet osaansa koulukiusaamisen poistamiseen mahdollistamalla uusien krinojen käyttöä tai antamalla aikaa. Se olisi pieni askel eteenpäin.
    Itseäni ei opettaja olisi voinut oikein auttaa, se sosiaalinen piiri oli lasten oma piiri eikä aikuisella ollut siihen riittävästi vaikutusvaltaa.

  4. Koulukiusaamista tapahtuu koska, rehtorit ovat taitamattomia johtamaan, rehtorit haluavat pitää koulun mainetta yllä kieltämällä kiusaamista tapahtuvan sen sijaan, että kasvattasivat koulun mainetta estämällä ja lopettamalla kiusaamisen. Lisäksi vanhemmat puolustavat typerästi kiusaavaa lasta ja syyllistävät kiusatun (kokemusta on). Tuolla tavalla syntyy niitä minävaurioisia lapsia, jotka kasvettuaan ovat sitten johtajina eri organisaatioissa.

  5. Kun väkivallasta käytetään sanaa kiusaaminen on turha edes odottaa sen loppuvan. Ei ole mitään kiussajia on vain rikoksen tekijöitä. Jos joku hakataan, se on pahoinpitelyrikos. jos anastetaan toisen omaisuutta, se on varkaus, ryöstö tai kiristys. Koulu tai kotimatka tekopaikkana tai asianosaisen luokkatoveruus ei sitä muuksi muuta. Myös henkinen hakkaaminen on rikos. Aikuisten on opittava puhumaan asioista oikeilla nimillä. Se on askel kiusaamiseksi kutsutun koulurikollisuudesn vähentämiseksi tai jopa lopettamiseksi.

JÄTÄ VASTAUS

Kommentointi edellyttää, että JavaScriptin suoritus selaimessa on sallittu.