Kohti parempaa joukkoliikennettä

0

Oulun joukkoliikenne on parantunut selvästi viime vuosina, kiitos siitä kuulunee pääosin hommansa hyvin hoitaneelle joukkoliikennepäällikölle, entiselle ja nykyiselle. Kaupungissa on kuitenkin vielä paljon kehitettävää joukkoliikenteen saralla. Kaupunkirakenteen tiivistäminen luo paremmat edellytykset toimivalle joukkoliikenteelle ja siten tulevaisuudessakin Oulua pitää kehittää siten, että keskikaupunkia, kantakaupungin lähiöitä, välialueita ja laitakaupungin keskuksia edelleen tiivistetään ja annetaan mahdollisuuksia rakentaa uutta.

Pelkästään tiivistyvä kaupunkirakenne ei takaa hyvin toimivaa joukkoliikennettä, vaan toimiva vaatii myös panostuksia. Moni tänä päivänä pääsääntöinen yksityisautoilijakin käyttäisi joukkoliikennettä, jos vain olisi sopivia linjoja olemassa. Jos kaikkialle tulee matkustaa kaupungin keskustan kautta, tulee matka ja matka-aika pitkäksi. Järkevät kehälinjat tulisi ottaa käyttöön. Tulevaisuudessa varmasti Hiukkavaaran keskus tulee kiinnostamaan ihmisiä ja Kaukovainioltakin haluttaisiin sujuvasti Ideaparkkiin yhdellä bussilla.

Hinnoittelu tulee säilyttää kohtuullisena. Oulun joukkoliikenteen suosio alkoi hiipumaan, kun 20 matkan ja 40 matkan korttien hinnat nousivat lähes samaan kuin, mitä käteismaksukin oli. Nyt, kun kortilla matkustettaessa on alehinta taas käytössä, on saatu matkustajamäärät taas nousuun. Pysytään samalla tiellä ja kehitetään Oulua kohti paremmaksi joukkoliikennekaupungiksi, jopa raitsikkakaupungiksi.

JÄTÄ VASTAUS

Kommentointi edellyttää, että JavaScriptin suoritus selaimessa on sallittu.